V 35-rokoch už prácu nehľadá, radšej behá po obchodoch

Diskusia 3  
V 35-rokoch už prácu nehľadá, radšej behá po obchodoch
Zdroj: CNBC
Foto:poshmark


22. 10. 2017 - Natalie Gomezová pracovala v oblasti módy, nakupovala tovar pre známeho predajcu. Mala dobré miesto a ani nepomyslela na to, že by rozbehla vlastné podnikanie. Chcela však zmenu. Po jednom z pracovných pohovorov si ale uvedomila, že možno už ani nebude potrebovať prácu na plný úväzok. Stačilo predať zopár šiat.

"Počas hľadania si práce, pomedzi pracovnými pohovormi, som mala pocit, že si musím zarobiť nejaké peniaze a niečo robiť, aby som nemala zlý pocit, že nikde nepracujem. Nakoniec to prerástlo do takých rozmerov, že som sa k práci na plný úväzok už nevrátila," popisuje svoj príbeh Gomezová pre stanicu CNBC.

Platformou, ktorá umožnila jej bočný príjem, bola webovka Poshmark, ktorá si berie 20-percent z ceny položiek, ktoré sa cez ňu predajú za viac ako 15 dolárov. Príjmy ale za predajcov nezdaňuje, to si musia vybaviť vo vlastnej réžii. Natalie si prečítala samé pozitívne reakcie už zaregistrovaných predajcov a rozhodla sa, že skúsi predaj vlastného použitého oblečenia.

V 35-rokoch už prácu nehľadá, radšej behá po obchodoch

Prvé ponúkla vo februári 2016. Boli to čiernobiele šaty s potlačou mačiek na vreckách. "Na začiatok to neboli veľmi dobré šaty," hovorí. Urobila zopár snímok telefónom a na stránku vystavila svoj výstredný kus. Stačilo menej ako 24 hodín a šaty sa predali za 40 dolárov. Keďže ide o spôsob aukcie, pôvodne za ne chcela 60, ale kupujúci ponúkol len 40 a ona prikývla.

V 35-rokoch už prácu nehľadá, radšej behá po obchodoch

Potom, čo sa takto zbavila väčšiny nechcených šiat zo svojho šatníka, rozhodla sa zapoľovať na výhodné kúsky odevov od maloobchodníkov. Navštívila značkové aj neznačkové predajne v okolí New Yorku, s jediným cieľom, nájsť veci, ktoré by jej priniesli zisk. "Skutočne sa to rozbehlo, začala som predávať veci veľmi rýchlo a pomyslela som si, že ak tieto peniaze ihneď neminiem, už by som sa nemusela vrátiť na klasické zamestnanecké miesto niekam do kancelárie," spomína na svoje podnikateľské začiatky Gomezová.

To, čo sa začínalo ako nervózny nákup šiat za necelých desať dolárov s otázkou, či sa vôbec budú dať predať, neskôr prerástlo do plnohodnotného podnikania. Gomezovej skromný byt sa razom premenil na sklad s viac ako 1000 kusmi inventára, ktoré boli úhľadne zložené, alebo viseli niekoľkých skriniach a šatníku.

Jeden mesiac bola mimoriadne úspešná, dosiahla obrat 10 000 dolárov, a rozhodla sa tieto peniaze opäť investovať. "Počas svojej nákupnej cesty som minula niekoľko tisíc dolárov," hovorí. Nie výhradne za šaty. Medzi 1500 položkami, ktoré má Gomezová v byte, sú aj topánky. Dúfa, že sa jej podarí predať ich za cenu trikrát vyššiu ako za čo ich nakúpila. "Značkový tovar často ponúkajú najväčší zisk,“ hovorí Gomezová.

V 35-rokoch už prácu nehľadá, radšej behá po obchodoch

Po asi ôsmich mesiacoch si otvorila svoj vlastný on-line obchod s oblečením. Tovar pochádza z výpredajov, z predajní, ktoré sú neďaleko jej rodičovského domu v Austine v štáte Texas. Jej otec je bývalý zamestnanec spoločnosti Coca-Cola, už je na dôchodku a tak má čas dodávať tovar svojej dcére. Niekedy sa sám seba pýta, ako tento on-line biznis môže uživiť jeho dcéru, ktorá nemá prácu na trvalý úväzok. "Mohla sa dostať na pekné kancelárske miesto a získať dobré výhody a byť  spokojná, ale viete, myslím si, že je to patrí k tejto generácii, ktorá chce pracovať na vlastných projektoch," hovorí Gomez.

Hoci nákupy ponúkajú určitú časovú flexibilitu, Gomezová vyhľadáva vhodný tovar aj v rámci svojho voľného času. Podľa jej slov strávi asi 60 až 80 hodín týždenne nakupovaním, zverejňovaním zoznamov oblečenia a spracovaním niektorých z 300 objednávok, ktoré mesačne dostáva.

Nie všetci predajcovia cez Poshmark sú tak úspešní ako Gomezová. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Manisha Chandru asi iba 10 percent z troch miliónov predajcov platformy predáva oblečenie na čiastočný, alebo plný úväzok. "Zvyšok to robí príležitostnejším spôsobom, ale počet ľudí, ktorí to začínajú považovať za zmysluplnú súčasť svojho života, sa neustále zvyšuje." Približne 36 percent dospievajúcich vo veku od 14 do 19 rokov už má skúsenosť s on-line platformou na predaj oblečenia či nábytku.

"Vždy som chcel pracovať pre seba, vždy som chcel mať vlastné podnikanie a vedela som, že existujú veci, v ktorých som skutočne dobrá. Len som nevedela, ako to premeniť na skutočné peniaze." Po prekročení šesťmiestnej sumy z celkového predaja sú jej slová už minulosťou.