Expo 2020: Prečo centrum luxusu už nepotrebuje ďalšie 5-hviezdičkové hotely

, CNBC Foto: SITA/AP

Dubaj sa snaží presadiť ďalšie priame zahraničné investície, ale posledná vec, ktorú dnes potrebuje, sú ďalšie luxusné hotely.

Fahad Al Gergawi, výkonný riaditeľ Agentúry pre rozvoj investícií v Dubaji (Dubai FDI), pre televíznu stanicu CNBC povedal, že emirát sa začal zameriavať na prístupnejšie, menšie a hlavne lacnejšie ubytovanie s cieľom prilákať širšiu škálu turistov.

Mestský štát je známy tým, že tu nájdete tie najluxusnejšie hotely sveta, ako sú napríklad Jumeirah Beach, Four Seasons Resort Dubai, Raffles Dubai a Kempinski Hotel Mall of the Emirates. Nad nimi sa ešte vyníma neprehliadnuteľný Burj Al Arab Jumeirah, čo je jediný sedemhviezdičkový hotel v Dubaji. Dokonca aj módne domy spolupracujú so slávnymi značkami, aby spoločne prevádzkovali luxusné hotely ako napríklad Palazzo Versace Dubaj, Gucci Hotel a Armani Hotel Dubaj.

Netreba dodávať, že cestovný ruch v Dubaji rastie, podľa údajov Dubai FDI predstavuje približne 20 percent hrubého domáceho produktu. Kapacita hotelového ubytovania vlani vzrástla o 5 percent, a prekročila tak 100 000 izieb. Zatiaľ čo aj minulý rok sa otvárali ďalšie luxusné ubytovacie kapacity, Dubaj cíti potrebu zameriavať sa na priemerné hotely, ktoré dokážu zaplatiť aj "normálne" rodiny, tvrdí Al Gergawi.

"Pozeráme sa na budúci rast cestovného ruchu, počet z dnešných 104 000 izieb narastie na 245 000 a tým sa zvýši aj množstvo návštevníkov. Dubaj je na celosvetovom rebríčku v počte návštevníkov na piatom mieste, takže stále je tu priestor na rozvoj, kde by sme sa mali zamerať na rodiny, ktoré by tu zostali v troj až štvorhviezdičkových hoteloch dlhšie." povedal Al Gergawi pre CNBC. "Zameranie sa na troj až štvorhviezdičkové ubytovanie prinesie rozmanitosť, ale aj zníženie nákladov a cien na trhu. Máme jednu z najvyšších mier zamestnanosti, takmer 86 percent, ale stále si myslíme, že je tu priestor na rozvoj," dodal.

Na otázku, či je v Dubaji príliš veľa špičkových hotelov, Al Gergawi po chvíli odpovedal, že "áno". "Zvyčajne máte päťhviezdičkové hotely na vrchole pyramídy, ale na chvíľu sme tu mali pyramídu hore nohami s množstvom päťhviezdičkových hotelov. Nehovoríme, že už nechceme žiadne päťhviezdičkové hotely, ale chceli by sme sa sústrediť na tri a štvorhviezdičkové hotely, ktoré oslovujú väčší segment trhu vrátane rodín."

Dubaj sa v rámci Spojených arabských emirátov stal synonymom destinácie luxusného cestovného ruchu, pričom počet návštevníkov sa postupne zvyšoval. Rok 2016 bol rekordný, 14,9 milióna ľudí, čo je nárast od roku 2015 o 5 percent a od roku 2012 o 8 percent. Konkrétne za výrazným nárastom stoja turisti z Číny a Ruska, kde z celkového rastu cestovného ruchu o 20 percent tvorili turisti z týchto dvoch krajín 14 percent. Podľa štatistík za rok 2016, zahraniční návštevníci minú priemerne 2050 dolárov za cestu do Dubaja. Celkovo minuli 4,7 miliardy dolárov na potraviny a nápoje a 9,7 miliárd dolárov tvorili maloobchodné výdavky.

Napriek rozmachu cestovného ruchu sa Dubaj stále považuje za mesto, ktoré si obľúbili hlavne bohatí. V správe o investičnom výhľade z roku 2016 experti z oblasti nehnuteľností uviedli, že mesto má "pomerne nasýtený" päťhviezdičkový a štvorhviezdičkový segment služieb.

"Ponuka pre stredný segment absentuje, je tu značný nedostatok trojhviezdičkového ubytovania v strednom a novom Dubaji, ide o segment, ktorý by mohol mať z dlhodobého hľadiska význam aj pre udržanie či nárast investícií," píše sa v správe. Určite sa s takýmto vyhlásením dá súhlasiť v meste, ktoré sa môže pochváliť vysokou mierou obsadenosti izieb až na úrovni 85 % a s prihliadnutím na chystanú medzinárodnou výstavou ekonomiky a kultúry Expo 2020. Dubaj očakáva, že v roku 2020 môže hostiť až 25 miliónov návštevníkov.

"Chceme osloviť väčší segment zákazníkov, čím väčší, tým lepšie. Aby u nás zostávali čím dlhšie a venovali sa čo najväčšiemu množstvu rôznych aktivít," povedal Al Gergawi s tým, že v minulosti sa až príliš zameriavali na vybudovanie elitného profilu. "Reputácia, že ste top destináciou pre vyvolených, nemusí byť správna. Nie sme Monako, sme mesto, ktoré má púšť, hory, pobrežie, pláže, trhy… Môžete tu robiť veľa vecí, prečo sa zameriavať iba na najvyššie percento. Nechceme mesto v ničom limitovať.“


 

Súvisiace články

Aktuálne správy