Odbyt áut zaznamenal pozitívny zvrat, v novembri pribudlo 6 551 nových vozidiel

Bratislava 9.decembra (TASR) – Po dlhodobom poklese odbytu osobných a malých úžitkových automobilov došlo v uplynulom mesiaci na Slovensku konečne k pozitívnemu zvratu.

V novembri tohto roku totiž pribudlo v SR 6 551 nových osobných a malých úžitkových automobilov, čím počet novoregistrovaných vozidiel v tejto kategórii za 11 mesiacov stúpol na 59 349. V porovnaní s 11 mesiacmi minulého roku tak tohtoročný predaj narástol o 149 vozidiel spomínanej kategórie do 3,5 tony, uviedla riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Mária Nováková.

Kým vlani vychádzali štatistiky predaja automobilov z hlásení obchodníkov, čo mnohokrát skresľovalo situáciu najmä z titulu reexportu vozidiel, dnes už vykazuje ZAP údaje v súlade s normami Európskej únie, čiže na základe počtu prihlásených áut do registra Policajného zboru SR.

Rekordný tohtoročný odbyt 2 704 áut za jeden mesiac dosiahla v novembri značka Škoda, ktorá si tak upevnila vedúcu pozíciu za 11 mesiacov a zvýšila trhový podiel na 38,13 %, informovala Nováková. Za ňou nasledujú Peugeot s podielom 8,47 %, Volkswagen so 7,69 %, Renault 7,44 %, Citro‰n 6,14 %, Opel 5,55 %, Seat 4,37 %, Fiat 4,28 %, Mercedes 2,42 % a Toyota s trhovým podielom 2,40 %. Rast odbytu zaznamenala po návrate na slovenský trh aj značka KIA.

V kategórii nákladných automobilov od 3,5 tony do 12 ton pribudlo za 11 mesiacov 855 nových vozidiel. Za uplynulých 11 mesiacov dominovala značka Iveco s 356 predanými vozidlami, nasledovaná automobilmi Renault, ktorých počet vzrástol o 163 a Mercedes so 130 novými vozidlami. Vo vyššej kategórii, ktorá zahŕňa vozidlá nad 12 ton zaregistroval PZ 1 428 nových vozidiel, z toho až 323 u výrobcu Volva. S 299 novoregistrovanými automobilmi ho nasleduje Scania a Mercedes u ktorého napočítali policajti 218 prírastkov.

Napriek miernemu zvýšeniu odbyt áut v SR podľa odborníkov tento stále nedosahuje želateľné počty ani z hľadiska potrieb motorizácie ani nutnej obmeny zastaraného vozidlového parku. Akcelerácia predaja môže v najbližšom období nastať najmä v kontexte s opakujúcim sa cyklom inovácie podnikateľských vozidiel a lízingu a očakávaniami zdraženia predovšetkým menších osobných áut po vstupe SR do EÚ a otvorení sa trhu. Dlhodobo záporne pôsobia na slovenský trh s motorovými vozidlami okrem iného relatívne vysoké ceny pohonných látok, poistného a obmedzenia možností ich odpisov u podnikateľov.

Súvisiace články

Aktuálne správy