Zabitý čas: Najdlhšie sedia v zápchach vodiči v Moskve

, TomTom;lad

„Index zápchy“ spoločnosť TomTom nezverejňuje po prvý krát. Ide o porovnanie dopravného zaťaženia v 161 mestách piatich kontinentov, v prvom rade v metropolách a mestách s viac než 800 tisíc obyvateľmi.

Projekt síce zahŕňa aj menšie mestá, ktorá zohrávajú vďaka svojej polohe kľúčovú úlohu v regionálnej doprave, no Bratislavu by ste v ňom hľadali márne.

Aj keď podobných štúdií nájdeme niekoľko, predsa len spoločnosť TomTom je známa ako výrobca navigácií. Preto sa na štúdiu nepoužili žiadne úradné podklady, ale skutočné kilometre najazdené miliónmi užívateľov. Pomocou systému IQ Routes firma získala za niekoľko rokov kvantum anonymných, avšak celkom reálnych údajov o rýchlostiach a časoch strávených na jednotlivých úsekoch ciest. Na základe súhlasu od užívateľov preniesla z navigačných prístrojov k sebe cez internet  len z Európy údaje o cestách s celkovou dĺžkou 1,9 miliardy kilometrov.


 
Metodika štúdie spočíva v porovnaní údajov nameraných v časoch, keď zaťaženie nebýva vysoké, s dobou extrémne vysokej  dopravnej záťaže. Rozdiel je vyjadrený v percentách, ktoré hovoria o koľko sa predĺži reálny čas jazdy. Čím vyšší je tento „index zápchy“, tým dlhší čas strávia vodiči nedobrovoľným postávaním vo fronte áut.

Svetová jednotka v zápchach je tentokrát Moskva. Vodiči na cestách cez toto mesto strávia v priemere o 66 % viac času v porovnaní so situáciou, ak by bol prejazd Moskvou plynulý. V rannej špičke sa cesta pretiahne viac než dvojnásobne, čo vyjadruje hodnota indexu 106 percent. Musia tak počítať s tým, že hodinová jazda vzhľadom k neustálemu zastavovaniu bude dlhšia o celých 74 minút. Vodiči v Moskve tak strávia v zápche priemerne 127 hodín ročne.

V Nemecku trpí dopravnými zápchami najviac Stuttgart, v roku 2012 tam museli vodiči počítať so zdržaním 20 minút z každej hodiny jazdy. V špičke dokonca 38 minút. Vodič, ktorý do mesta dochádza denne, v pomaly sa vlečúcej  „plechovej štrúdle“ strávi za rok celkom asi 89 hodín. Škoda, že nemáme k dispozícii údaje hovoriace o ranných príjazdoch do Bratislavy keď sa autá tiahnu až po diaľničné privádzače.

O nič lepšia nie je situácia v Istanbule, Palerme či Varšave, ktorá v tejto kategórii zvíťazila v roku 2011.Rebríček doposiaľ nezahŕňa čínske veľkomestá, hoci v budúcnosti rozhodne obsadia niektorú z popredných priečok.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy