Priatelia Zeme trvajú na zmene trasy diaľnice Turany-Hubová

Také kompenzačné opatrenia, ktoré by podstatne zmiernili vplyvy výstavby spomínanej diaľnice v povrchovom variante na životné prostredie, by boli podľa ochranárov príliš nákladné. Výkonná riaditeľka Priateľov Zeme Magda Grambličková si myslí, že ich cena by zrejme prekročila náklady na výstavbu tunelového variantu.

Mimovládna organizácia Priatelia Zeme-CEPA naďalej trvá na zmene trasy plánovanej vyše 13,5-kilometrovej diaľnice Turany – Hubová a výstavbe tunela Korbeľka. Navrhovaný tunel považujú ochranári za najvýhodnejší z hľadiska ochrany prírodných hodnôt, životného prostredia aj vodných zdrojov. „Potvrdilo to aj posudzovanie vplyvov (stavby diaľnice) na životné prostredie v roku 2002 a odvtedy neboli predložené žiadne vážne argumenty, ktoré by preukázali opak,“ uviedla výkonná riaditeľka Priateľov Zeme Magda Grambličková pre agentúru SITA.

Také kompenzačné opatrenia, ktoré by podstatne zmiernili vplyvy výstavby spomínanej diaľnice v povrchovom variante, by podľa Priateľov Zeme boli príliš nákladné a ich cena by zrejme prekročila náklady na výstavbu tunelového variantu. „Lacné a kozmetické riešenia, ktoré boli doteraz navrhované, neriešia podstatu dopadov. Predovšetkým značný bariérový efekt pre pohyb živočíchov, negatívne ovplyvnenie prostredia obce Šútovo a zánik európsky významných biotopov,“ myslí si Grambličková.

Zástupcovia Európskej komisie a ministerstiev dopravy a životného prostredia sa počas technickej konzultácie ešte vlani v decembri zhodli na potrebe spracovania úplného hodnotenia environmentálnych dopadov vyplývajúcich z výstavby diaľnice Turany – Hubová na okolité chránené územia Natura 2000. Tým by sa mal naplniť článok európskej smernice o biotopoch. Dokument podľa metodiky Európskej komisie by tak mal vylúčiť akékoľvek ďalšie spochybňovanie procesu. Ministerstvo dopravy požiada o spracovanie hodnotenia nezávislého experta a v spolupráci s rezortom životného prostredia bude ďalšie kroky konzultovať so zástupcami Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre životné prostredie. Oba rezorty budú dohliadať na postup a časový harmonogram vypracovania hodnotenia a budú o ňom informovať aj komisiu.

Podľa Priateľov Zeme je otázne, čo bude výsledkom plánovaného hodnotenia dopadov stavby diaľnice na životné prostredie. „Ak to budú kozmetické úpravy projektu, ktoré nebudú riešiť podstatu problému, Európska komisia ani mimovládne organizácie nebudú mať dôvod zmeniť svoje stanovisko. Dôležité je aj to, aby hodnotenie bolo podrobené štandardnému pripomienkovaniu verejnosťou tak, ako to bolo pri posudzovaní ostatných vplyvov tejto diaľnice na životné prostredie,“ dodala Grambličková. Bez verejného pripomienkovania by podľa nej toto hodnotenie nesplnilo požiadavky vyplývajúce z európskej legislatívy.

Eurokomisár pre životné prostredie Janez Potočnik bude počas návštevy Bratislavy 19. a 20. januára rokovať s ministrami životného prostredia a dopravy Józsefom Nagyom a Jánom Figeľom a vo štvrtok popoludní má v pláne aj stretnutie so zástupcami mimovládnych organizácií. Jednou z tém budú aj výhrady ekológov a environmentálne dopady pripravovanej stavby diaľnice Turany – Hubová.

Od rokovaní s eurokomisárom Potočnikom ministerstvo dopravy očakáva, že priblíži definitívne rozhodnutie o konkrétnych opatreniach, ktoré sú nevyhnutné pre elimináciu dopadov pripravovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie. „Keďže nebol žiadny dôvod na to, aby Európska komisia zmenila svoje doterajšie stanovisko, očakávam, že komisár Potočnik vysvetlí tento postoj ministrovi Figeľovi. Od ministra Figeľa neočakávame zásadnú zmenu postoja,“ predpokladá Grambličková.

Minister dopravy nedávno vyhlásil, že tender na stavbu D1 Turany – Hubová by mal začať ešte v prvom štvrťroku. „Úsek sa stavať bude. Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení,“ povedal Figeľ pre agentúru SITA o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice.

„Ak je to tak, minister Figeľ sa zrejme spolieha na to, že hodnotenie bude iba formálne a jeho odporúčania nebudú mať zásadný vplyv na zmenu stavby tohto úseku diaľnice. Ak by tieto odporúčania mali byť dôsledne spracované a reálne zohľadnené v plánovanej výstavbe, potom by to rozhodne nebolo možné stihnúť,“ pochybuje Grambličková o začatí tendra v prvom kvartáli tohto roka.

Odhadované stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka. Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Súvisiace články

Aktuálne správy