Predaj konečnému spotrebiteľovi nie je podľa SPPK riešením

Prevažná väčšina kľúčových potravinárskych komodít sa totiž podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory v súčasnosti predáva v obchodných reťazcoch, na ktoré predaj konečnému spotrebiteľovi nemá výrazný dosah.

Systém predaja konečnému spotrebiteľovi, ktorý umožňuje farmárom dodávať svoje produkty v obmedzenom množstve priamo do reštaurácií alebo malým obchodom vo svojom okolí, nemôže podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) vyriešiť problém nízkeho podielu slovenských potravín na trhu. „Podpora predaja konečnému spotrebiteľovi môže prispieť len k čiastočnému zlepšeniu situácie, pretože touto formou sa realizuje iba menšia časť domácej produkcie,“ uviedol v piatok predseda komory Milan Semančík.

Prevažná väčšina kľúčových potravinárskych komodít sa totiž podľa neho v súčasnosti predáva v obchodných reťazcoch, na ktoré predaj konečnému spotrebiteľovi nemá výrazný dosah. „Približne 70 až 80 percent kľúčových potravinárskych komodít sa predáva prostredníctvom obchodných reťazcov, ktoré tak celkom jednoznačne predstavujú najväčší odbytový kanál,“ konštatoval Semančík. SPPK už od konca minulého roka rokuje s najväčšími reťazcami s cieľom zvrátiť negatívny trend nízkeho podielu slovenských potravín v predajniach. Zároveň chce odštartovať vlastnú kampaň na podporu predaja domácich agropotravinárskych výrobkov. „Ak by sme predaj domácej produkcie dokázali zvýšiť aspoň o 15 – 20 percentuálnych bodov, podľa našich odhadov by to mohlo viesť k vzniku až 25 tisíc nových pracovných miest v našom odvetví,“ zdôraznil šéf SPPK.

Nový systém predaja konečnému spotrebiteľovi, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra uplynulého roku, umožňuje predaj rastlinných a živočíšnych produktov vrátane spracovaných výrobkov priamo spotrebiteľom alebo maloobchodným prevádzkam bez zbytočných medzičlánkov. Začiatkom februára tohto roku plánuje ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka vypísať výzvu pre podniky do 50 zamestnancov, v rámci ktorej sa budú môcť v troch opatreniach uchádzať o prostriedky z Programu rozvoja vidieka v celkovej výške 37 mil. eur. Ministerstvo si od tohto kroku sľubuje vytvorenie 600 až 1 000 nových pracovných miest.

Súvisiace články

Aktuálne správy