Zastúpenie domácich potravín sa v obchodných reťazcoch v SR musí zvýšiť

Bratislava 13. januára (TASR) – Zvýšenie podielu na Slovensku vyrobených potravín v predaji obchodných reťazcov považuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) za jednu z kľúčových úloh z hľadiska stabilizácie celého agropotravinárskeho komplexu.
V rámci prieskumov, ktoré urobila v ostatných troch mesiacoch, zistila ich sotva 50-% zastúpenie v ponuke obchodných systémov, čo zaraďuje SR nielen za vyspelé západoeurópske krajiny, ale aj za okolité nové členské štáty Európskej únie (EÚ), kde tento podiel dosahuje približne 60 až 80-% úroveň. Spomedzi slovenských obchodných systémov v rámci zisťovaní najlepšie dopadla COOP Jednota Slovensko, ktorá podľa SPPK v úhrne ponúkala 67 % potravinárskeho tovaru slovenskej proveniencie, informoval tlačový hovorca SPPK Stanislav Nemec.
"Ak by sme predaj domácej produkcie dokázali zvýšiť aspoň o 15 až 20 percentuálnych bodov, podľa našich odhadov by to mohlo viesť k vzniku až 25.000 nových pracovných miest v našom odvetví," povedal predseda SPPK Milan Semančík. Podľa neho to v strednodobom časovom horizonte nemusí byť nesplniteľný zámer, pokiaľ Slovensko dokáže prijať a realizovať nevyhnutné systémové opatrenia. "Na to nestačí len aktivita a inovatívnosť samotných domácich výrobcov, pretože ich odbyt ovplyvňujú aj viaceré globálne činitele, ktoré im sťažujú prístup na pulty domácich i zahraničných predajní."
SPPK podľa Semančíka už v závere minulého roka začala sériu rokovaní s najväčšími obchodnými reťazcami podnikajúcimi na území SR. Na viacerých podujatiach sa stretla s predstaviteľmi spoločností Tesco, Billa a COOP Jednota Slovensko, pripravujú sa stretnutia s Lidlom, Kauflandom i ďalšími obchodnými spoločnosťami.
"Podpora predaja konečnému spotrebiteľovi môže prispieť len k čiastočnému zlepšeniu situácie, pretože touto formou sa realizuje iba menšia časť domácej produkcie. Približne 70 až 80 % kľúčových potravinárskych komodít sa predáva prostredníctvom obchodných reťazcov, ktoré tak celkom jednoznačne predstavujú najväčší odbytový kanál," konštatoval Semančík.
Podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka sa slovenský zahraničný obchod s agropotravinárskym tovarom začal výrazne zhoršovať od roku 1998, keď u nás začali pôsobiť zahraničné obchodné reťazce.
"Legislatívna úprava ich pôsobenia sa pripravovala príliš dlho a keď konečne nadobudla reálne kontrolovateľnú podobu, napokon úplne zanikla. Stále sme presvedčení, že dôsledná kontrola dodržiavania zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny, mohla byť prínosom. Lenže namiesto toho prišlo vlani k jeho úplnému zrušeniu, čo umožňuje obchodu pohrávať sa s dodávateľmi ako mačka s myšou," dodal Janíček.

Súvisiace články

Aktuálne správy