Ľ.Vážny: Špina z Figeľových kšeftov vypláva pomaly na povrch

Bratislava 10. januára (TASR) – Raz p. Figeľ pri mojej kritike jeho postupu ohľadne dopravnej infraštruktúry vyslovil vetu: "Vážny znevažuje klamstvami seba aj mňa". Následne ma verejne vyzýval, aby som sa mu ospravedlnil za údajné nepravdy v mojom vyhlásení. Dnes, kedy vyplávala pravda o nevýhodnosti Figeľových súkromných vlakov, by bolo namieste, aby už prestal zavádzať verejnosť klamstvami, ktorými znevažuje on iba seba samého.
Minulý rok p. Figeľ presviedčal verejnosť, že súkromný dopravca t. j. Regiojet bude robiť dopravu na trati Bratislava – Dunajská Streda o 16 % lacnejšie ako štátna ZSSK. Podľa podpísanej zmluvy medzi Regiojetom a štátom v zastúpení MDVRR SR na trati Bratislava – Komárno na tieto výkony a zmluvy medzi štátom a ZSSK na všetky ostatné výkony v roku 2012, by realizoval štátny dopravca dopravu o 240 tis. €/ ročne lacnejšie na tejto trati. Štátny dopravca totižto účtuje za vlkm 5,75 €/km a Regiojet 5,95 €/km. Prezentovaná výhodnosť súkromníka hneď v prvom roku prevádzky teda odpadá, navyše takýmto krokom výrazne prispel k rozšíreniu počtu železničiarov bez zamestnania.
Na celej kauze je ďalej podozrivé umelé navýšenie výkonu zo 700 tis. vlkm ročne na 1,2 mil. vlkm ročne, čo je ďalšia strata pre štát vo výške 2,975 mil. € zo štátnych dotácií a tieto peniaze budú chýbať na iných tratiach. Výhodnosť zmluvy si Regiojet ešte poistil na 9 rokov s podmienkou, že štát si môže objednať odchýlku výkonov maximálne ± 5 %, inak stratu dopravcovi zaplatí štát. Kto má profit z týchto Figeľových zmlúv?
Posledné klamstvo p. Figeľa je ohľadom výšky rekonštrukcie trate, ktorú je potrebné vykonať z dôvodu príchodu súkromného dopravcu. Nemám nič proti modernizácii, ale ešte v marci 2011 boli náklady max. 2,5 mil. €, dnes sa vyšplhali na necelých 11 mil. €, realizovaných v duchu Figeľovho hesla "transparentne", ale bez obstarávania, t. j. zadané napriamo.
Robiť liberalizáciu železničnej osobnej dopravy na úkor štátnych železníc, bez tendra, bez možnosti uchádzania sa štátnych firiem o túto zákazku a navyše s vysokými investíciami ušitými na mieru súkromnému dopravcovi, je v čase prepúšťania železničiarov a prudkého zdražovania cestovného priam nehoráznosť.

Ľubomír Vážny, v. r. poslanec Národnej rady Slovenskej republiky

Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.

Súvisiace články

Aktuálne správy