Kamiónová doprava bude naďalej klesať

Pre slovenských cestných dopravcov bol rok 2011 veľmi zložitý, tvrdí spoločnosť DKV Euro Service, poskytujúca servisné služby pre dopravcov.

Pokles objemu kamiónovej dopravy v Európe v posledných mesiacoch roka 2011 bude pokračovať aj v tomto roku. Vyplýva to z analýz spoločnosti DKV Euro Service, ktorá ako popredný poskytovateľ servisných služieb pre dopravcov na európskom trhu sleduje trendy v nákladnej doprave. „Minimálne množstvo prepravovaných nadrozmerných nákladov navyše ukazuje, že ekonomiku v roku 2011 obišli veľké investície. Začiatkom roka výrazne ožil automobilový priemysel v Čechách aj na Slovensku, ale aj tu vidíme v posledných mesiacoch pokles,“ informoval agentúru SITA výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík. Ak je kamiónová preprava považovaná za indikátor stavu ekonomiky, potom podľa neho údaje spoločnosti potvrdzujú očakávaný pokles nákladnej dopravy v roku 2012.

Pre slovenských dopravcov bol podľa DKV rok 2011 veľmi zložitý. Takmer 20-percentný nárast ceny nafty, plošné zvýšenie dane z motorových vozidiel vo všetkých krajoch, ako aj zrušenie takzvanej červenej nafty, rast dane z pridanej hodnoty a naposledy vynútené väčšie využívanie spoplatnených úsekov ciest prvej triedy v dôsledku zákazu tranzitu kamiónov nad 12 ton na cestách druhej a tretej triedy stlačili marže dopravcov až na kritickú hranicu. Časť dopravcov preto skrachovala a väčšina tých, čo prežili, nebola podľa firmy schopná tvoriť rezervy pre ďalšie obdobie. „Obávame sa, že táto situácia sa v nasledujúcom roku nezlepší. Naopak, vzhľadom na pokračujúci rast cien nafty a chystané ďalšie zvyšovanie daní budú dopravcovia pod stále väčším tlakom a časť bude pravdepodobne donútená jazdiť za sadzby pod úrovňou nákladov, aby vôbec mohli splácať lízing na vozidlá,“ očakáva Pavlík.

DKV opäť navrhuje zavedenie takzvanej profesionálnej nafty, čiže vratky časti spotrebnej dane. To by podľa spoločnosti slovenským dopravcom znížilo náklady na naftu a motivovalo by zahraničných kamionistov zmeniť tranzitné trasy a tankovať na Slovensku.

DKV má ako celoeurópska firma k dispozícii trhové analýzy všetkých európskych krajín, kde priamo aj nepriamo pôsobí. „Z týchto údajov jednoznačne vyplýva pokles miery optimizmu podnikateľov smerom z východu na západ. Zatiaľ čo v Pobaltí, Turecku, Rumunsku a na Balkáne vidíme vyššiu mieru optimizmu, smerom na západ optimizmus rýchlo klesá. Slovensko a ČR sú v tomto smere ešte neutrálne, ale západné krajiny sú v otázke budúceho hospodárskeho vývoja silne pesimistické,“ tvrdí Pavlík.

Rok 2011 bol pre DKV podľa nej veľmi úspešný. Rastové plány firma prekonala v Čechách, na Slovensku aj v celkovom európskom rámci. „K výborným hospodárskym výsledkom nám veľmi pomáha práve rozvoj ekonomiky štátov východnej Európy a kvitnúci exportný biznis,“ tvrdí Pavlík.

Súvisiace články

Aktuálne správy