Inšpirujte sa: Päť zvykov miliardára, z ktorých by dokázal ťažiť aj bežný človek

, CNBC Foto: SITA/AP

Miliardár John Paul DeJoria je členom "The Giving Pledge", charitatívnej kampane vedenej Warrenom Buffettom a Billom a Melindou Gatesovcami. Plánuje ponúknuť viac ako polovicu svojho bohatstva na filantropiu ešte počas svojho života. Prípadne neskôr.

"Čím viac zarobím, tým viac vrátim," hovorí miliardár vo svojej rohovej kancelárii v Los Angeles, keď ho oslovila televízia CNBC. "Úspech, ktorý nezdieľate, je neúspech," vysvetľuje. Televízia dostala jedinečnú možnosť stráviť niekoľko dní v spoločnosti jedného z najbohatších mužov, aby spoločne poodhalili tajomstvo jeho úspechu. DeJoria je človek, ktorý vďaka podnikaniu zarobil dve miliardy dolárov. Dnes už má 71 rokov a tvrdí, že zdieľanie úspechu, alebo bohatstva, je len jedným z jeho presvedčení. Drží sa aj iných veľmi zaujímavých praktík. CNBC niektoré z nich medializovala.

Technológie využíva striedmo
Zatiaľ čo svet netrpezlivo čaká na každú novú aplikáciu, či hardvér v podobe najnovšieho iPhoneu, DeJoria je viac ako spokojný so svojim starším zaklápacím modelom telefónu, takým, aký väčšina z nás mala v roku 2001. Hoci tento telefón nie je z kategórie "inteligentných," jemu to údajne  nevadí.  DeJoria nie je technokrat, skôr opačne, žije veľmi tech –minimalistickým životným štýlom. Môžete ho stretnúť za volantom elektroauta  Tesla, no nikdy ho neuvidíte ako drží notebook alebo tablet. A na to všetko má pádny dôvod. "Keby som to urobil, zaplavili by ma e-maily, ja radšej telefonujem, prípadne posielam SMS správy. Ale najviac sa mi páči osobný kontakt."

Nestráca čas výberom šatníka
DeJoria má veľmi konzistentný šatník a možno najčastejšie nosí obyčajný čierny oblek: čierne nohavice, čierne tričko,prípadne čierna košeľa, čierna vestička. Málokedy tento štýl mení. Na začiatku svojej kariéry mu čierna ponúkla finančnú výhodu. Škvrny nebolo vidieť, čím minimalizoval svoj účet v čistiarni. Zo zvyku sa neskôr stala železná košeľa. Dnes tvrdí, že opakovane oblečené odevy  ho do istej miery oslobodzujú. Znamená to, že môže stráviť menej času dilemami čo si obliecť. Namiesto toho radšej venuje čas dôležitejším veciam, ako je rodina a podnikanie. Mať po ruke určitú uniformu, nie je nič nezvyčajné medzi superúspešnými. Steve Jobs často nosil len klasický čierny rolák a džínsy. Podobne je na tom aj Mark Zuckerberg, tiež sa priveľmi nezaoberá v dopoludňajších hodinách otázkou, ktorú mikinu si má obliecť. Títo ľudia majú aj lepšie veci na práci.

Dokáže požiadať svoje deti o radu
DeJoria je neraz postavený pred náročné úlohy, ktoré potrebujú veľmi dôležité obchodné rozhodnutia. Rozhodnutia, ktoré majú obrovské dôsledky pre osobnú značku a imidž. Predtým, než by sa rozhodol urobiť nejaký krok, vždy sa  poradil s jedinou osobou. So svojou dcérou Alexis. Vo svete, kde je obklopený mnohými pritakávačmi, si veľmi cení názory blízkej rodiny. "Alexis nemá žiadny problém hovoriť o veciach otvorene. Keď idem urobiť významné obchodné rozhodnutie a chcem spätnú väzbu, spolieham sa na ľudí mne najbližších."

Márnotratnosť pre väčšie pohodlie
John Paul vlastní nie jedno, ale hneď tri súkromné lietadlá. V jeho ponímaní je čas niečo, čo patrí k tomu najvzácnejšiemu. Urobí všetko, aby si ho dokázal zachovať pre seba, aj keby to malo znamenať minúť milióny dolárov na vlastníctvo lietadiel. Vďaka nim dokáže prísť na schôdzku kdekoľvek bez toho, aby plytval časom v letiskovej hale. Z podobného dôvodu má aj osobného kuchára, ktorý mu pomáha so zdravou výživou. To mu umožňuje pozvať si kľúčových ľudí na večeru domov a viesť obchodné rokovania v súkromí a pohodlí svojho domova. Nemusí vyhľadávať špeciálne reštaurácie, ktorá by všetkým vyhovovala, má predsa svoju vlastnú, doma.

Zostáva pozitívny
Možno je to preto, že býva v New Yorku a v zime nikam nechodí, ale skeptik by neveril, že si niekto môže udržať konštantný pozitívny pohľad na život. DeJoria ale nie je človek, ktorý by sa rozčuľoval, hoci by sa na to neraz našiel legitímny dôvod. Mnohí tvrdia, že bohatí ľudia majú nacvičený úsmev kvôli kamerám, ale skutočnosť je neraz taká, že optimizmus a šťastie patria k ich prednostiam. DeJoria sa neusmieva preto, že je bohatý.

Je to vec na zamyslenie aj pre nás ostatných, nech už sme bohatí, chudobní, alebo stredná trieda. Všetci ideme spoločnou cestou za svojim cieľom, ale hľadáme v podstate rovnakú vec s názvom "šťastie". Na tom je postavené celé odvetvie, aby pomohlo ľuďom tento cieľ dosiahnuť.

DeJoria vysvetľuje, že bol typ človeka, ktorý videl pohár z polovice plný, kým bol ešte dieťa. Bol optimista i keď vyrastal v chudobe a napriek tomu, že v istej ére svojho život patril k bezdomovcom. Som ten, kto som, to je krédo, ktoré mu pomohlo prekonať odmietnutie, zlyhanie aj chudobu.

Súvisiace články

Aktuálne správy