Nápad na rozbehnutie vlastného podnikania nestačí, musíte si vždy vedieť zohnať peniaze

, medium.com Foto: thinkstock

Ste mladí a máte dobrý nápad, je prirodzené, že sa pustíte cestou stratupu. Dáte výpoveď v doterajšom, možno prvom, zamestnaní a všetku energiu venujete myšlienke vlastnej firmy. Zrazu sa však objaví celkom typická dilema všetkých startupistov. Odkiaľ vezmem pre svoj nápad peniaze?

Ak nemáte "peniazostroj", asi by ste sa mali touto myšlienkou začať serióznejšie zaoberať oveľa skôr. Možno ešte v čase, než urobíte ten rázny krok s výpoveďou. Takže ešte raz a pekne po poriadku.

Máte nápad a potrebujete financie
Aj dobrý nápad je nutné transformovať do funkčného produktu. A na to budete potrebovať prostriedky. Časy sa už ale zmenili, dnes sa už investori nehrnú, aby sa predbiehali, kto ponúkne ako prvý peniaze do začínajúcej firmy s dobrým nápadom. Preto mať ani ten najlepší nápad nestačí, chce to aj úspešnú implementáciu, ktorá potenciálnych investorov dokáže presvedčiť. Získať peniaze nie je úplne nemožné, hoci, určite budú mať väčšiu šancu a prednosť absolventi Ivy League s určitými pracovnými skúsenosťami, alebo tí, ktorí sa do startupu pustili omnoho skôr než vy. Čiže musíte mať prototyp, ak ho máte pripravený, môžete ho predstaviť investorom. Získavanie peňazí od vašich priateľov a rodiny je tiež istá možnosť, ale skúsenosti ukazujú, že to nie je najvhodnejšia cesta. Ideálne je, ak si nepotrebujete najať niekoho, kto by vám vyvinul prvú verziu vášho produktu. Napríklad ak ste vývojárom nového softvéru a napísanie kódu zvládnete vo vlastnej réžii. To znamená uvedenie produktu s využitím vlastných úspor. Z peňazí, ktoré ste si zarobili prácou na čiastočný úväzok ešte počas štúdia.

Zarobiť peniaze, alebo ich získať?
Máte peniaze na rozbeh, máte svoj prvý produkt, teraz vás čaká úloha marketéra. Musíte vytiahnuť všetky možné známosti, aby ste dokázali masívne spropagovať váš výrobok, v čase keď je to najdôležitejšie, keď ho uvádzate na trh. Marketing je jediná vec, ktorá vám zabezpečí prvú várku spotrebiteľov. Situácia je omnoho jednoduchšia, ak váš výrobok prekračuje očakávania užívateľov. V takom prípade nebudete musieť utrácať peniaze na jeho marketing. Že existujú takéto príklady, sa môžeme presvedčiť pri pohľade na WhatsApp, či Slack. Avšak, peniaze budete určite potrebovať na prevádzkové náklady a všetky tie ďalšie, ktoré sa spájajú s udržaním produktu na trhu. Nadišiel čas, keď budete musieť nájsť spôsob, ako zarobiť alebo získať peniaze, pretože všetky úspory sa už minuli. Ak chcete prežiť, musíte začať zarábať. Ponúkajú sa len dva spôsoby, ako to urobiť. Buď si zoženiete financovanie, alebo produkt speňažíte. Ak sa vám doteraz nepodarilo nadviazať vzťahy s komunitou investorov, asi niet nad čím rozmýšľať. Majte ale na pamäti, že získavanie peňazí je úloha na plný úväzok. Málokto dokáže denno – denne žonglovať s využitím svojho času tak, aby ho rozdelil medzi svoju prácu a naháňanie peňazí. Keď ste sa rozhodli pre predaj, je dôležité, či sa váš produkt radí medzi spotrebný tovar. Zarábanie môže byť spočiatku ťažké, ak začnete užívateľom účtovať poplatky. Ak to urobíte dokonca skôr, než sa k nim váš produkt vôbec dostane, asi to nebude mať dobrý koniec. Treba si však uvedomiť, že cieľová skupina nemusí byť vždy spotrebiteľ, ak máte business-to-business model, ktorý chcete, aby bol životaschopný, asi by ste ho mali speňažiť.

Máte dostatok peňazí na vytvorenie profesionálneho tímu?
Ľudia už používajú váš produkt, ale to nestačí. Chcete predsa rásť. To znamená, že opäť príde okamih, kedy si vy a vaši kolegovia alebo spoluzakladatelia uvedomíte, že chcete viac, postúpiť o úroveň vyššie a vybudovať si úspešnú firmu. Na to ale potrebujete tím. Nájsť ľudí s rovnakou krvnou skupinou, ktorí budú ochotní vziať na seba riziko rozbehnutého vlaku, startupu v jeho rannej fáze, je ťažšie, než si to možno vôbec viete predstaviť.

Pozrime sa na pravdepodobný scenár. Dvoch priateľov najskôr spájajú koníčky, neskôr štúdium, alebo práca. Majú nápad, zrealizujú ho a keď si myslia, že dokážu svojou hlavou zarobiť viac, než im ponúka ich zamestnávateľ, dajú výpoveď. Spoločnými silami sa snažia vybudovať silnú firmu. A hoci majú celkom peknú užívateľskú základňu, drží ich nad vodou len jediná myšlienka, vytvoriť čo najlepší  marketingový produkt. Stretnú sa investormi a zistia, že to s peniazmi nebude vôbec jednoduché. Má to totiž jeden háčik. Investori ponúknu napríklad 500 000 pre stanovený cieľ, ak dokážu získať päť miliónov užívateľov v priebehu 24 mesiacov. Inými slovami, sú ponuky od investorov v očakávaniach neraz  riadne prestrelené. Cieľ na prvý pohľad takmer nedosiahnuteľný. Nakoniec sa priatelia rozhodnú, že ponuku od investorov neprijmú. Napriek tomu to bola pre nich veľká lekcia: prvým krokom k úspechu je mieriť poriadne vysoko. O 15 mesiacov neskôr už majú sedem miliónov užívateľov a viac ako milión dolárov v príjmoch. Úspech sa dostavil.

Nadišiel čas chytiť trh za pačesy
Doteraz sme tvrdili, že získavanie peňazí príde na rad až keď máte zhmotnený nápad vo forme produktu. Pri spätnom pohľade ale veci vyzerajú úplne inak. Ono vlastne peniaze potrebujete mať už oveľa skôr. Do istej miery aj veľký príbeh nie je nakoniec až tak dobrý. Rast nie je dostatočne rýchly, chcete sa dostať na lepšiu trakciu a zabezpečiť si rýchlejší pokrok. Aj keď si dokážete zarobiť dosť peňazí na seba, príjmy nestačia ako palivo potrebného rastu. Je zrejmé, že väčšinou je externé financovanie nevyhnutné pre naplnenie cieľov rastu produktu, prostredníctvom neho dokážete zvýšiť svoj podiel na trhu.

Ak ste len na začiatku, je tu ešte jedna vec, ktorej by ste sa mali držať. Skúste robiť veci svojpomocne, pokiaľ sa to len dá. Slovami venturekapitalistu Paula Grahama: nedvíhajte peniaze, ak ich nechcete a oni nechcú vás.

Súvisiace články

Aktuálne správy