Nákupná horúčka vrcholí: Hitparáda najčastejších omylov

, pravaspotrebitela;dTest Foto: TASR

Slovenskí spotrebitelia si postupne zvyšujú vedomosti o svojich právach, veľakrát sa však v tejto oblasti zmýlia. Pozrite si ako vyzerá osem najčastejších omylov, ktorých sa stále dopúšťame.

"Mnoho ľudí sa napríklad domnieva, že keď si objednajú tovar v e-shope a nákup si potom rozmyslia, dokážu situáciu vyriešiť tým, že tovar jednoducho neprevezmú. Stále panuje tiež predstava, že predajca má vždy povinnosť vystaviť k výrobku záručný list, alebo že zakúpená vec musí vydržať po celý čas záruky," hovorí vedúci právneho oddelenia dTeste Lukáš Zelený.

Spotrebitelia už väčšinou vedia, že majú právo na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej po telefóne alebo cez internet do 14 dní. "Často si však myslí, že to platí aj pre nákup v kamennej predajni, alebo nepoznajú výnimky, na ktoré sa toto právo nevzťahuje," upozornil Zelený.

1, Keď tovar neprevezmem, kúpna zmluva sa ruší
To by platilo iba v prípade, že si v zmluve výslovne dohodnete, že neprevzatím tovaru sa zmluva ruší. Inak je uzavretá zmluva pre obe strany záväzná a prevzatie tovaru je povinnosťou kupujúceho. Porušením tejto povinnosti sa vystavujete sankcii, prinajmenšom budete musieť uhradiť náklady na zbytočnú dopravu.

2, Predajca je vždy povinný vystaviť k výrobku záručný list
Predávajúci musí vystaviť záručný list len ​​na požiadanie. Pri reklamácii nemusíte nevyhnutne predkladať záručný list, stačí doklad o kúpe, ktorý obsahuje zákonom stanovené údaje. K preukázaniu nákupu a k trvaniu záruky postačí napríklad aj výpis z účtu, z ktorého vyplýva, že tovar bol v predajni zakúpený a že záručná doba trvá. Zjednodušene povedané, kupujúci môže zakúpenie tovaru preukazovať akýmkoľvek spôsobom, z ktorého vyplynie, že došlo k zakúpeniu tovaru a dátum predaja.

3, Do 14 dní mám vždy právo od kúpnej zmluvy odstúpiť
To platí len pri nákupe cez internet či po telefóne, teda pri zmluvách uzatvorených využitím komunikácie na diaľku. A ďalej v prípade zmlúv uzatváraných mimo priestorov obvyklých na podnikanie podnikateľov, napr. pri predvádzacích akciách a podomovom predaji.

4, Kúpil som vec na firmu, napriek tomu chcem mať rovnaké práva ako spotrebiteľ
Ak uvediete v zmluve IČO, dávate tým druhej zmluvnej strane najavo, že do právneho vzťahu vstupujete ako podnikateľ. Z toho plynú určité rozdiely vo vašich právach. Napríklad nemáte pre uplatnenie reklamácie lehotu 24 mesiacov a nie je stanovená lehota 30 dní na vybavenie.

5, Musím mať odložený originálny obal
Žiadny zákon neukladá kupujúcemu povinnosť uchovať originálny obal od výrobku, Toto ale neplatí v situácii, ak predávajúci poskytuje dlhšiu záruku v porovnaní so zákonnou garanciu, napríklad ak vám predávajúci dáva záruku v trvaní 36 mesiacov, i keď zo zákona je len 24 mesiacov. V takom prípade môže pre uplatnenie reklamácie po uplynutí 2 rokov požadovať aj napríklad originálny obal.

6, Tovar musí počas záručnej doby vydržať
Záručná doba je obdobie, v ktorom nesie podnikateľ zodpovednosť za chyby predávaného tovaru. Nezamieňajte si to so životnosťou, ktorá sa prejavuje opotrebovaním kvôli bežnému užívaniu. Ak budete nosiť obuv určenú pre bežné nosenie každý deň, môžete ju zničiť počas prvého roku záruky. Ak došlo k uplatneniu reklamácie, plynutie záručnej doby sa zastavuje až do vybavenia reklamácie, čiže časový horizont kedy zákazník nemal tovar k dispozícii, sa do záručnej doby nezapočítava. Ak je výsledkom reklamácie výmena tovaru za nový, uplatní sa úplne nová celá záručná doba.

7, Ak stratím dôveru vo výrobok, na ktorom sa vyskytla chyba, mám právo na vrátenie peňazí
Ak sa objavila chyba, alebo výrobok prestal fungovať behom záručnej doby, či už na druhý deň po kúpe, alebo po roku používania, máte zákonom dané práva. Zákon však nič ako "stratu dôvery" nepozná a nie je to právne relevantným dôvodom na vrátenie peňazí. Požadovať vrátenie peňazí môžete napríklad aj je chyba neodstrániteľná a nie je možné vec vymeniť za bezchybnú.

8, Reklamovať môžem len tam, kde som nakúpil
Miesto pre uplatnenie reklamácie určuje reklamačný poriadok. Kupujúci má právo reklamovať výrobok v ktorejkoľvek prevádzkarni , ak je to s ohľadom na predávané výrobky možné. Ak ide o sieť predajní, je možné reklamovať v ktoromkoľvek meste. Ak prevádzku zrušili, predávajúci je povinný túto informáciu minimálne 7 dní vopred oznámiť, a to umiestnením oznamu s informáciou o dni zrušenia a o mieste, kam sa môžu kupujúci obracať so žiadosťou o splnenie záväzkov a s reklamáciou. Zároveň je predávajúci povinný toto písomne oznámiť obci, ktorá následne poskytuje informácie spotrebiteľom.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy