Automobilky klamú, zákazníka to stojí 450 eur ročne

, ČTK Foto: SITA

Nové európske autá vraj v reálnej prevádzke spotrebujú až o 50 percent viac paliva, ako tvrdia výrobcovia. Veľké rozdiely sú údajne tiež v prípade emisií oxidu uhličitého aj oxidu dusíka.

Tvrdí to aspoň správa ekologické skupiny Transport & Environment (T & E), ktorá úzko spolupracuje s Európskou komisiou. Podľa skupiny je falšovanie emisných testov Volkswagenom len súčasťou omnoho širších podvodov.

Volkswagen priznal, že používal softvér, ktorý umožnil manipulovať s emisiami vďaka ktorému prešiel testami na vypúšťanie oxidov dusíka v USA. Týmto softvérom bolo vybavených 11 miliónov vozidiel. T & E upozornila, že jej údaje nepreukázali, že podobné zariadenia používajú aj iní výrobcovia. Avšak upozorňujú na veľký rozdiel pri laboratórnom testovaní na emisie oxidu uhličitého aj oxidu dusíka a pri skutočnom výkone. Podľa skupiny je potrebné ďalšie vyšetrovanie, aby sa zistilo, čo robia automobilky, aby zamaskovali úroveň skutočných emisií.

Analýza T & E ukázala, že niektoré nové autá v EÚ vrátane značiek Mercedes, BMW a Peugeot, spotrebujú o zhruba 50 percent viac paliva, ako tvrdia výrobcovia. Spotreba je spojená s produkciou oxidu uhličitého, takže vyššia spotreba znamená vyššie emisie týchto tzv. skleníkových plynov.

Podľa ekológov je rozdiel v testoch tak výrazný, že sa nedá vysvetliť ani známymi praktikami, ktoré sú tolerované pri testovaní, ako je oblepenie dverí auta páskou, aby sa znížil odpor vzduchu, či využívanie špeciálnych jazdných povrchov a pneumatík.

Analýza ukázala, že rozdiel medzi oficiálne udávanými výsledkami skúšok na emisie oxidu uhličitého a skutočným svetom áut v EÚ stúpol vlani v priemere na 40 percent z ôsmich percent v roku 2001. V prípade niektorých modelov, ako je Mercedes, je rozdiel ešte vyšší. "Škandál Volkswagenu je len špičkou ľadovca," uviedol manažér T & E Greg Archer. Dodal, že tieto rozdiely stoja bežného vodiča 450 eur ročne.

Európsky zväz výrobcov automobilov (ACEA), ktorý zastupuje popredné automobilky, uviedol, že nie sú dôkazy o tom, že by rovnaký softvér ako Volkswagen, ktorý je v EÚ nelegálny, používali vo veľkom aj ďalšie automobilky. V dnešnom vyhlásení však upozornil, že súčasný testovací systém bol vyvinutý v 80. a 90. rokoch, a neberie tak do úvahy nové technológie, ktoré môžu ovplyvniť spotrebu pohonných hmôt. Dodal tiež, že podporuje rozšírenie modernejšieho testovania.

Súvisiace články

Aktuálne správy