Najnovší trend v zábave kopíruje ekonomiku: Vyhľadávame únikové hry a extra zážitky

, CNBC Foto: thinkstock

Predstavte si, že ste uväznení v miestnosti a aby ste sa z nej dostali, musíte využiť svoje schopnosti a kapacitu mozgu. To je najnovší trend v zábave, ktorý vám pomôže zistiť, na čo máte.

ExitGames, Panic room, Escape Games, Puzzle Hunts, to všetko zahŕňa viac-menej to isté. Tím ľudí sa chce dostať z uzamknutej miestnosti, zvyčajne s motívom fantasy, alebo hororu. Hráči musia vyriešiť hádanky a zvládnuť problémy aby sa dostali von. Takéto únikovky kombinujú prvky divadla s hrou a špeciálnymi efektmi a sú stále obľúbenejšie aj u nás.

Sú ale aj najnovším príkladom skúseností z ekonomiky: ide o koncept, kde sú spotrebitelia ochotní radšej míňať na vytváranie zážitkov a spomienok, ako za niečo, čo len pasívne skonzumujú. "Hlad po skúsenostiach sa rozrástol, ľudia už hľadajú viac než len cestovanie," hovorí Sheena Patelová, producentka únikovej hry, ktorá štartovala v Londýne na začiatku tohto roka. "Ľudia chcú zdieľať radosť z niečoho nového so svojimi priateľmi, niečo čo snáď doteraz ešte nezažili, a myslím si, že takéto spomienky budú pre nich oveľa hodnotnejšie," povedala v rozhovore pre televíziu CNBC

Tento druh hier sa po prvý krát objavil v Kjóte v júli 2007, pevne sa etablovali v Ázii a od roku 2012 sa postupne rozšírili aj do Európy, Austrálie a USA. Napriek tomu má stále priestor k rastu, a to najmä v západných krajinách. Existuje iba 70 miest vo Veľkej Británii a 17 v Londýne, kde sa takéto hry prevádzkujú, tvrdí Chris Dickinson, ktorý prevádzkuje webové stránky na monitorovanie herného trhu. "Väčšina únikoviek vo Veľkej Británii, sú veľmi mladé projekty, asi tri štvrtiny z nich majú menej ako jeden rok,“ uviedol pre CNBC.

Publikum je široké. Podľa výskumu majú hry univerzálnu príťažlivosť, ale prieskum 175 konkrétnych hier ukázal, že 37 percent hráčov bolo vo veku najmenej 21 rokov. "Naším najväčším trhom je generácia Y, tvorí asi 40 percent, ktorá hľadá alternatívnu zábavu k obvyklému bowlingu, kinu, či karaoke. Únikovky sú v Singapure pre túto chvíľu posledným výstrelkom módy," uviedol svoju skúsenosť Hendra Harjuna, šéf hry Trapped in Singapore.

Millennials, generácia Y, čo sú dospelí vo veku 18 až 34 rokov, stoja na čele skúsenostnej ekonomiky a únikovky berú ako určitý test. Hľadajú špeciálne zážitky, ktoré môžu zdieľať so svojimi priateľmi. V tomto prípade ide o interaktívny zážitok a vytvorenie vlastného dramatického príbehu spoločne s priateľmi, čo je pravdepodobne dôvod, prečo sú tak populárne práve pre generáciu Y. To čo sa na prvý pohľad zdá ako nemožné, je potrebné vyriešiť za určitý čas. Ide o magický výkon, ale bez kúzelníka na javisku. To z hráča sa postupne stáva kúzelník, ktorý predvádza trik sám. Tento prvok je rozhodujúci, aktívne sa zapájať a osobne angažovať. Všetci sme snívali o tom, že sa ocitneme v koži Indiana Jonesa, väčšina ľudí však nikdy nedostane túto príležitosť v reálnom živote, ale únikovky sú hra, kde sú mnohé prvky preddefinované. V takejto hre má protagonista možnosť stať sa skutočným hrdinom.  

"Cez prázdniny sú tržby lepšie. Zatiaľ sme mali asi 50 – 70 000 hráčov, otvorili sme až v januári 2014, " pochválil sa Harjuna. Avšak, Josh Ford, ktorý stojí za hrou Time Run, upozorňuje aj na niektoré vedľajšie účinky. "Tieto hry konkurujú miestam, kde sa predáva jedlo či nápoje, pravdepodobne získate viac ľudí v prepočte na štvorcový meter. Time Run je viac o kvalite skúseností. Tímy prichádzajú v malých skupinách, a tak sa vaše podnikanie natiahne aj na niekoľko hodín."

"Únikovky začínali ako podnikanie s nízkymi nákladmi, čo je výzva pre podnikateľov, pretože stačilo si prenajať suterén a navrhnúť hru založenú na opustenej pivnici. Nová generácia hier už vyžaduje väčšie nasadenie technológií, hráči už hľadajú vyššiu kvalitu a inovatívnosť,“ myslí si Jonathan Ye, jeden z autorov hier v Singapure.

Aj keď je pre rast tohto druhu biznisu dostatočný priestor, napríklad vo Veľkej Británii a USA, iné trhy už začínajú byť nasýtené, najmä pokiaľ ide o Áziu a niektoré časti Európy. "Myslím, že sa tento trh už bude v budúcnosti scvrkávať," predpovedá Pierre-Luc Fourier, spoluzakladateľ LeavinRoom vo Francúzsku. "Naša značka Leavinroom bol desiata v Paríži v januári 2015. Teraz tam je 15 a vo Francúzsku takmer 50. Pozrite sa na Budapešť, kde nájdeme priekopníkov tejto hry, je tam 50 firiem, ale majú katastrofálny rezervačný kalendár len preto, že koncepcia starne a populácia nie je dostatočne veľká, aby umožnila všetkým tým únikovým hrám ekonomicky prežiť."

Stane sa z únikoviek hlavný prúd zábavy? Vo viacerých mestách trend ukazuje, že áno. "Ak dokážete  poskytnúť väčšiu porciu zábavy, ktorú ľudia poznajú a milujú, nech už je to kino, divadlo alebo hry, pretransformuje sa to nakoniec do hlavného prúdu. Zistili sme, že nám už pribúdajú aj mierne starší hráči aj komplet hráčske rodiny, čo nás samozrejme teší," opísala situáciu pre CNBC Sheena Patelová.

Teraz, keď si už mnohí uvedomili, že na trhu je tu niečo, čo ľudí zaujalo, začínajú sa zamýšľať nad tým, ako urobiť svoj projekt zaujímavejší a odlišný od ostatných vzrušujúcich zážitkov. Ak zvažujete vstúpiť do tohto biznisu, možností je skutočne nepreberne veľa, ale máme aj potrebnú dostatočne veľkú množinu záujemcov?

 

Súvisiace články

Aktuálne správy