Ako vedia slovenské podniky prekvapiť aj svetového lídra

, Euler Hermes

Poistenie pohľadávok má na Slovensku už viac ako 15-ročnú históriu. A aj napriek turbulentnej dobe neprešlo väčšími zmenami. Snáď jedinou výnimkou bolo obdobie poslednej finančnej krízy, kedy poisťovatelia zareagovali výrazným škrtaním limitov a zvyšovaním cien.

Nepretieklo veľa vody v rieke a podmienky poisťovania sa dostali na predkrízovú úroveň. Aj tento výkyv však bol len operatívnou reakciou na aktuálne ekonomické prostredie, čiže nešlo o rozvoj produktu samotného. Preto sa skupina firiem, ktoré poistenie pohľadávok využívali, výraznejšie nerozširovala. Dnes využíva túto formu ochrany približne iba 500 spoločností na slovenskom trhu. Tak ako inovácie výrazne zasiahli zvyšok finančného sektora, pomaly sa dostávajú aj do tohto druhu poistenia.

Na konci roka 2013 prišla na lokálnom trhu predsa len zmena do stojatých vôd. Spoločnosť Euler Hermes zaviedla produkt poistenia pre malé podniky s obratom už od 100 tisíc euro do 5 miliónov. A úspech bol prekvapivý aj pre samotnú poisťovňu.

Poistenie pohľadávok pre malé a stredné podniky sa vyznačuje jednoduchosťou a prehľadnosťou. Už päť odberateľov je dobrý základ pre poistenie pohľadávok. Na rozdiel od štandardného poistenia pohľadávok ide o portfóliový produkt, kde má podnik poistených všetkých odberateľov. Nemusí žiadať o jednotlivé limity a aj odberateľov, na ktorých by štandardne krytie nedostal, má poistených na 60 percent. Ak si chce navýšiť krytie a znížiť spoluúčasť, vyžiada si jedným klikom v systéme hodnotenie odberateľa  – jeho známku, a ak je akceptovateľná, krytie má automaticky navýšené na 90 percent.

Jednoduchosť a dostupnosť takéhoto druhu poistenia pohľadávok spôsobila, že aj na slovenskom trhu sa oň živo začali zaujímať aj malé podniky. Dnes tvorí predaj tejto poistky viac ako 20 percent z celkového nového obchodu spoločnosti Euler Hermes a je len otázkou času, kedy sa s podobným produktom pridajú aj ostatní hráči na trhu. Pretože, ak chce poistenie pohľadávok rozšíriť trh o nových zákazníkov, jedinou cestou sú špecializované produkty pre segmenty a odvetvia, ktoré vedia riešiť špecifické problémy. Ak sa to podarí, celý trh bude aj pre samotné firmy stabilnejší, nakoľko sa obmedzí miera druhotnej platobnej neschopnosti. A tak budú môcť slovenské firmy rozvíjať obchod s novými zákazníkmi bez výraznejšej obavy z nezaplatenia svojich faktúr.

 

Autorom je Tomáš Jurík, Euler Hermes SA, pobočka poisťovne z iného členského štátu.

 

                                  

Súvisiace články

Aktuálne správy