Nová stratégia pre digitálny trh: Lepšie cezhraničné využívanie internetových služieb a stop geoblockingu

, ČTK Foto: SITA

Európska komisia chce ešte tento rok preveriť úlohu vyhľadávačov alebo sociálnych sietí na európskom digitálnom trhu. Zaujímať ju tak bude možno nedostatočná transparentnosť výsledkov vyhľadávania alebo cenová politika internetových gigantov ako je Google, Facebook a ďalších.

Analýza je jedným zo 16 krokov Európskej komisie, ktoré majú napomôcť vzniku jednotného digitálneho trhu v EÚ, prepojiť kontinent a podporiť jeho konkurencieschopnosť v 21. storočí.

Previerka "on-line platforiem", teda práve vyhľadávačov, sociálnych médií, obchodov s aplikáciami a podobne má tiež zistiť, ako tieto služby pracujú s dátami, ktoré im ľudia poskytujú. Preverené majú byť aj vzťahy medzi nimi navzájom, vzťahy s dodávateľmi či presadzovanie vlastných služieb na úkor konkurencie nad rámec pravidiel hospodárskej súťaže.

Komisia už v apríli začala preverovať firmu Google, a to kvôli jej možnému zneužívaniu dominantného postavenia na trhu. Google podľa komisie vo výsledkoch internetového vyhľadávania systematicky zvýhodňoval vlastný produkt umožňujúci porovnávanie nákupných ponúk. Google obvinenia odmietol.

Európska stratégia pre digitálny trh ale nie je ani zďaleka len preverovaním obchodných praktík veľkých internetových hráčov. Komisia tiež sľubuje preskúmať a zmeniť súčasný audiovizuálny mediálny rámec tak, aby podľa nej zodpovedal 21. storočiu. Chce zistiť, ako prípadne existujúce pravidlá, teda smernice o audiovizuálnych službách, prispôsobiť novej situácii.

Ďalšou témou je snaha čo najlepšie bojovať s nedovoleným obsahom na internete. Komisia sa chce tiež zaoberať otázkou posilnenia bezpečnosti ochrany osobných údajov a navrhne firmám partnerstvo v kybernetickej bezpečnosti. Prístup spotrebiteľov i firiem na európsky trh by mali zlepšiť nové pravidlá umožňujúce ľahšie cezhraničné internetové nákupy tovarov aj služieb, komisia už dnes začala v tejto oblasti zisťovať presnú situáciu. Zjednotiť by sa tak mali pravidlá ochrany spotrebiteľa pri on-line nákupoch, pravidlá by mali byť rýchlejšie presaditeľné.

Spolu s "účinnejším a cenovo prijateľnejším doručovaním zásielok", čo je ďalší z bodov stratégie, by sa malo zlepšiť cezhraničné využívanie ponuky internetových služieb v iných členských krajinách EÚ. Súvisiacim bodom by mal byť koniec bezdôvodného zemepisného blokovania známeho ako "geoblocking", kedy predajcovia používateľom internetu z iných krajín bránia v prístupe na stránky alebo ich presmerujú na stránky späť do ich krajiny, napríklad s vyššími cenami.

Podstatnou súčasťou zámeru je tiež "modernejšie, európskejšie autorské právo". Ešte do konca roka chce komisia predložiť legislatívne návrhy, ktorých cieľom bude premostenie systémov autorských práv, a teda širší internetový prístup k dielam v celej EÚ. Komisia má tiež v pláne prepracovať európske telekomunikačné pravidlá. To zahŕňa účinnejšiu koordináciu spektra, spoločné kritériá pre jeho prideľovanie v jednotlivých krajinách, lepšie podmienky pre investície do vysokorýchlostného širokopásmového pripojenia aj rovná pravidlá pre tradičných aj nových účastníkov trhu.

Súvisiace články

Aktuálne správy