Lietajúce roboty nahradia čašníkov, zmizne z reštaurácií ľudský kontakt?

, BBC;iDnes Foto:infinium robotics; YT

V päťmiliónovom Singapure sú posadnutí jedlom. Miestne reštaurácie už testujú robotické lietajúce drony, ktoré dokážu odniesť dve kilá jedla a nápojov k stolu zákazníka.

Drony namiesto čašníkov skúša nasadiť singapurský reťazec reštaurácií a barov Timbre Group, koncom roka by už zákazníkova mali obsluhovať stroje spoločnosti Infinium Robotics. Ako informuje BBC, nemajú problém uniesť dve pivá, pizzu a dva poháre vína. Tieto bezpilotné vznášadlá sa budú pohybovať nad hlavami hostí po trasách naplánovaných počítačovým programom. Orientovať sa budú vďaka infračerveným senzorom rozmiestneným po reštaurácii.

V snahe spomaliť príliv imigrantov a zvýšiť efektivitu práce zaviedla singapurská vláda limity na lacné pracovné sily zo zahraničia, na ktorom bol miestny reštauračný biznis dlho závislý. Dne sa už mladí Singapurčania práci v službách kvôli nízkemu platu a horšiemu sociálnemu štatútu vyhýbajú. Niekoľko zavedených reštaurácií v posledných mesiacoch kvôli nedostatku zamestnancov a vysokému nájomnému svoju prevádzku zavrelo. Podľa vládnych štatistík v reštauračnom biznise aktuálne chýba sedem tisíc pracovníkov.

Reštaurácie preto museli začať experimentovať. Skúšajú aj roboty na vyprážanie ryže a rezancov, alebo špeciálne vláčiky, ktoré jedlo vozia po pásoch k hosťom. Zatiaľ sa ale nikto neodhodlal pustiť hosťom nad hlavy lietajúce roboty. Podľa Junyanga Woona, šéfa Infinium Robotics, môžu mať zamestnanci reštaurácie vďaka dronom viac času na rozvíjanie vzťahu so zákazníkmi. Používanie dronov, najmä vo vnútri miestnosti, ale môže niesť isté riziká. V decembri napríklad jeden dron vletel v newyorskej pobočke jedálneho reťazce TGI Fridays jednému z hostí priamo do tváre. Woon ale tvrdí, že ich stroje používajú na zabránenie stretu s iným dronom, alebo ľuďmi kamery a senzory. Ich vrtule sú navyše chránené mriežkou.

Ide o ďalší výmysel ako uplatniť moderné technológie, alebo majú drony skutočne šancu v reštauráciách uspieť? Vďaka robotom môžu byť najmä veľké prevádzky efektívne. Ale za nejakú dobu začne chýbať ľudský rozmer obsluhy. Že má táto technológia svoje hranice, priznáva aj reťazec, ktorý si lietajúcich robotických čašníkov objednal.

Šéf Timbre Group Edward Chia teraz v šiestich reštauráciách a baroch zamestnáva 90 ľudí. Plánuje využívať 40 dronov, vďaka ktorým bude môcť otvoriť viac pobočiek a ľudí preradiť na kvalifikovanejšie miesta, napríklad na prípravu kokteilov a jedla. Čašníkov si ale chce ponechať. Drony budú dopravovať jedlo z kuchyne na servírovacie stanovište, odkiaľ ho budú hosťom roznášať ľudia. "Chceme si zachovať ľudský kontakt," vysvetľuje Chia.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy