Je bezstratový formát ďalšia prelomová vec v hudbe, alebo len marketingový ťah?

, qz Foto: SITA

Kto počúva Neila Younga, určite vie aj o jeho krížových výpravách za audiofilov, aby ľudia kašľali na stratové formáty a volili radšej vyššiu kvalitu zvuku digitálnej hudby. Na veľtrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas, spevák predstavil svoj dlho očakávaný nový prenosný prehrávač Pono, ktorý uviedol na trh čiastočne s financovaním z kampaní na crowdfundingovej platforme Kickstarter.

Len čo legendárny spevák načrtol svoju víziu pre budúcnosť digitálnej hudby, veľa uší spozornelo. "Ľudia už zistili, že MP3 sú nanič," vyhlásil v rozhovore pre Wall Street Journal. "Bolo to skvelé mať tisíce skladieb, ale skutočnosť, že ste ich mohli len spoznať a nie počúvať, robilo hudbu nezáživnou."

Prenosný prehrávač má zatiaľ iba vlažné recenzie (v najlepšom prípade), ale to, čo sa Young snaží dosiahnuť, je stále ešte veľmi zaujímavé. V skutočnosti mu ide o jedno. Zvrátiť divný, neintuitívny trend v hudobnom priemysle. S každou novou dominantnou technológiou na trhu sa totiž kvalita zvuku zhorší.

Pamätníci zažili ako vinylové LP platne ustúpili magnetofónovým páskam a potom CD, ktoré prehrali boj s digitálnym sťahovaním súborov, ale aj to je už na ústupe kvôli all-you-can-eat streamingovým službám ako je napríklad Spotify. Avšak so zavedením každého nového formátu sa kvalita zvuku zhoršila. Tí čo majú aj dnes doma gramofón vedia, že vinyl dokáže ponúknuť omnoho viac ako dnešné najnovšie digitálne sťahovania a streamovania.

Je zaujímavé, že technologický pokrok je v rozpore s tým, čo sa udialo v takmer každej inej spotrebiteľskej kategórií, kde technológie kvalitu neustále zlepšujú. Vezmime si také videá, kde sa televízia s vysokým rozlíšením stáva štandardom a éra ultra-vysokého rozlíšenia je už za dverami. Ľudia môžu sledovať filmy na menších obrazovkách mobilných prístrojov, ale nikto ich predsa nepozerá čiernobielo. "Z nejakého dôvodu je hudba jediný formát, kde sú zákazníci ochotní akceptovať niečo horšie, než čo mali predtým," povedal Andy Chen, generálny riaditeľ Tidal, poskytovateľa bezstratového streamovania. Obdobne sa vyjadril aj Neil Young. "Máme 21. storočie. Technológie majú za úlohu urobiť náš život lepším."

Chen je presvedčený o tom, že sme v bode zlomu, čo sa týka povedomia spotrebiteľov o kvalite hudby. Poukazuje na rast tržieb prémiových slúchadiel, ako dôkaz, že ľudia chcú lepší zvuk a sú aj ochotní zaň zaplatiť. Ale ako hovoria skúsenosti Spotify, ľudia si zvykli na prístup k hudbe zadarmo. Je náročné prinútiť ich aby za ňu platili. Nie ešte aby si priplatili za kvalitnejší zvuk. Tidal vychádza na 20 dolárov za mesiac, čo je dvojnásobok ceny Spotify.

Trh s bezstratovým formátom hudby je jednoznačne len „úchylka“. Chen odhaduje, že iba 5 až 8 % spotrebiteľov na rozvinutých trhoch s hudbou sú ochotní zaplatiť viac za lepší zážitok zo streamovania. Poskytovatelia hudby zadarmo často argumentujú, že služby ako Spotify a jej podobných sú pre skutočných fanúšikov hudby, zatiaľ čo Pono a Tidal je pre tých najskalnejších. Ale nie sú to práve tí, ktorí pred časom prepadli platniam? Chen tvrdí, že renesancia vinylu nepredstavuje prekážku pre rast služieb ako je Tidal. "Nič nedokáže už nikdy nahradiť fyzický dotyk, to držanie vinylu v rukách, ako ani rituálny akt, keď sa platňa roztočí," hovorí.

V každom prípade oživenie vinylu bude skôr o identite ako o zvuku. Niečo podobné možno povedať o raste tržieb prémiových slúchadiel, prinajmenšom v prípade Beats, ktorú vlani kúpila spoločnosť Apple za 3 miliardy dolárov. Za úspechom predaja slúchadiel je pravdepodobne viac imidž, než potreba počúvať čo najkvalitnejšie.

 Daniel Ek
Záleží teda ľuďom na kvalitu zvuku natoľko, aby boli ochotní zaplatiť niečo navyše? Daniel Ek z Spotify verejne hovoril o možnosti "vyššej cenovej hladiny" predplatného, ktoré by mohlo ponúknuť bezstratovú kvalitu zvuku. Ťažko dnes hovoriť, ako sa k tomu postaví zákazník. Streamovanie hudby prebieha už na veľmi preplnenom trhu, a to sa ešte Apple údajne chystá oživiť Beats streaming prostredníctvom svojej  známejšej značky iTunes niekedy okolo marca. Okamih pravdy pre mnoho hráčov by tak mohol nastať už čoskoro.

Napriek tomu Chen hovorí, že tu je ešte priestor pre menších, špecializovaných poskytovateľov hudby. "To by sme mohli povedať, že IKEA je jediný hráč s nábytkom, pretože je najväčší, najlacnejší a iní nemajú šancu. Ale to nie je tento prípad," hovorí Chen. "V hudbe je vždy množstvo poslucháčov, ktorí si nechcú kupovať CD, iní budú radšej streamovať, ďalší, ktorí objavili kvalitné veci a už nechcú stratový formát z algoritmov. A kvôli tejto skúsenosti si začnú platiť prémiové služby."

Súvisiace články

Aktuálne správy