Tragédia magnáta Big Mustache: Skutočnému priateľovi Ruska sa stala návšteva Moskvy osudná

, Reuters; AFP; Guardian Foto: SITA;YT

Generálny riaditeľ francúzskej ropnej spoločnosti Total Christophe de Margerie, tragicky zahynul pri štarte svojho súkromného ​​lietadla po tom, čo sa zrazilo na moskovskom medzinárodnom letisku Vnukovo so snežným pluhom.

"Lietadlo sa zrútilo, keď sa zrazilo so strojom na odpratávanie snehu," vyjadrila sa oficiálne k správe hovorkyňa letiska Vnukovo Elena Krylova. "Traja členovia posádky a cestujúci zomreli. Môžem potvrdiť, že cestujúcim bol šéf spoločnosti Total, De Margerie." Letisko bolo dočasne uzatvorené, po odstránení vraku z miesta nehody sa obnovila normálna prevádzka.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Christophe de Margerie zomrel 20. októbra okolo polnoci (miestneho času), keď  jeho lietadlo chcelo nabrať výšku a vzlietnuť smerom na Paríž. Na letisku bola v čase nehody podľa výpovedí viditeľnosť len 350 metrov, Moskva práve privítala prvý sneh. Po havárii sa lietadlo vznietilo, zasahovať museli letiskoví hasiči. Dopravní vyšetrovatelia uviedli, že začali trestné stíhanie pre porušenie pravidiel bezpečnosti letectva, ktoré spôsobilo úmrtia z nedbanlivosti. Moskva prizvala k účasti na vyšetrovaní aj francúzske orgány. K dispozícii je čierna skrinka z lietadla a záznamy z bezpečnostných kamier. Manažér ropnej spoločnosti bol jediným cestujúcim na palube, v troskách lietadla však zomreli dvaja piloti a stevardka. Všetci traja členovia posádky boli Francúzi.

Podľa agentúry RIA Novosti lietadlo do pluhu narazilo predným podvozkom, prevrátilo sa a začalo horieť. Televízia LifeNews však píše, že lietadlo o pluh zavadilo ľavým krídlom, keď sa piloti na pokyn riadiacej veže chystali vzlietnuť. Náraz údajne lietadlo vystrelil do vzduchu, stroj sa potom zrútil na pristávaciu dráhu podvozkom hore a zhorel. "Pracujeme so štyrmi verziami, ako k nehode mohlo dôjsť. Chyba pilotov, zlyhanie vodiča pluhu, pochybenie dispečerov alebo zlá viditeľnosť," povedal agentúre RIA Novosti vedúci vyšetrovacieho tímu Ivan Sibul. "V tejto chvíli máme už zistené, že vodič snežného pluhu šoféroval pod vplyvom alkoholu," citovala vyšetrovací výbor agentúra Reuters.

Ruské úrady za príčinu nehody označili nedbalosť, ktorá na letisku panovala. Vodič pluhu, ktorý haváriu prežil, bol zadržaný a je podozrivý, že šoféroval opitý, čo ale jeho advokát popiera. Vyšetrovatelia oznámili, že zadržali ešte ďalšie štyri osoby. Šéfa správy letiska, vedúceho letovej prevádzky, dispečera a dispečerku v zácviku.

Šesťdesiattriročný De Margerie, sa vracal z ruského zasadnutia vlády pre zahraničné investície v Gorki neďaleko Moskvy, krátko pred svojou smrťou sa stretol s ruským predsedom vlády Dmitrijom Medvedevom v jeho vidieckom sídle pri Moskve a rozoberali zahraničné investície v Rusku, informovali Vedomosti.

De Margerie bol synom diplomatov a biznismenov, bol vnukom Pierra Taittingera, z dynastie zakladateľa preslávenej značky šampanského a iného luxusného tovaru. Muž prezývaný "Big Mustache" pre svoje bohaté biele fúzy, bol neodmysliteľnou postavou medzinárodných energetických konferencií. Bol neúnavným diskutérom na tému vplyvu rastúcich nákladov na prieskum, často s pohárom whisky v ruke, otvorene hovoril s analytikmi a zástupcami priemyslu dlho po skončení konferencií.

Absolvent Ecole Supérieure de Commerce v Paríži strávil vo francúzskej firme prakticky celú svoju profesionálnu kariéru, pracoval pre ňu od roku 1974. Z radového zamestnanca finančného oddelenia sa cez pozíciu šéfa strategického rozvoja vypracoval až do čela celej firmy, výkonným riaditeľom spoločnosti Total sa stal vo februári 2007. De Margerie v júli vyhlásil, že svojim nástupcom by rád videl niekoho zo spoločnosti, nie z vonka. Ako potenciálni šéfovia prichádzali do úvahy Philippe Boisseau, vedúci novej energetickej divízie spoločnosti Total a Patrick Pouyanne, ktorý mal za úlohu znížiť podiel skupiny na neziskových európskych odvetviach rafinácie. Spoločnosť Total menovala svojim novým šéfom Patricka Pouyannea.

Po Christophe de Margerie zostáva prázdne miesto, odborníci aj politici hovoria o veľmi vplyvnej osobnosti svetovej energetiky s okamžite rozpoznateľným charakterom. Oddaný zástanca Ruska a jeho energetickej politiky povedal v júli počas konfliktu na Ukrajine agentúre Reuters, že Európa by mala prestať myslieť na to, ako sa odstrihnúť od závislosti na ruskom plyne a namiesto toho sa zamerať na to, aby tieto dodávky boli bezpečnejšie. De Margerie povedal, že napätie medzi Západom a Ruskom tlačí Moskvu bližšie k Číne, pritom upriamil pozornosť na dohodu Moskvy s Pekingom ohľadom dodávok plynu. "Budeme stavať nový Berlínsky múr? Rusko je partner a my by sme nemali strácať čas tým, že sa budeme chrániť pred susedom… To, čo by sme sa mali snažiť urobiť, je nebyť príliš závislí na ktorejkoľvek krajine. Nie chrániť sa pred Ruskom, ktoré nás už toľkokrát zachránilo." De Margerie hovoril o tom, že Európa nemôže žiť bez ruského plynu, zároveň však dodal, že nie je žiadny dôvod, aby tak robila.

Total je jednou z najväčších ropných spoločností, štvrtou najväčšou čo sa týka trhovej hodnoty za Exxonom, Royal Dutch Shell a Chevronom. Total plánovala do roku 2020 mať v Rusku viac ako desatinu svojho globálneho portfólia. Je jedným z najväčších zahraničných investorov v Rusku, ale nad jeho tamojšou budúcnosťou sa začalo zmrákať po tom, čo nad ukrajinským územím ovládanom pro-ruskými rebelmi zostrelili malajzijské osobné lietadlo. Katastrofa zhoršila vzťahy so Západom a zdvihla hrozbu hlbších sankcií. V septembri Total vyhlásil, že sankcie by zastavili práce na projekte Jamal, ktorý má umožniť čerpať obrovské zásoby zemného plynu v severozápadnej Sibíri. Jamal by si kladie za cieľ zdvojnásobiť podiel Ruska na rýchlo rastúcom trhu skvapalneného zemného plynu. Podľa predpovedí Total z apríla tohto roka sa má Rusko stať najväčším zdrojom ropy a zemného plynu do roku 2020. V máji Total podpísal dohodu s ruským LUKOILom na prieskum nálezísk bridlicového plynu na západnej Sibíri. De Margerie však minulý mesiac pre denník Financial Times pripustil, že tento projekt bol kvôli západným sankciám zastavený.


 

Na tragédiu zareagovali aj akciové trhy. Pokles nie je prekvapujúci, náhly odchod šéfa firmy dokáže odradiť investorov pre neisté vyhliadky dotknutej spoločnosti. Akcie Total sa najskôr prepadli o takmer 3 percentá, ďalší deň to boli 2 percentá.

V štúdii publikovanej v roku 2012 (Lehigh University), hľadali odpoveď na otázku, aký vplyv má náhle úmrtie šéfa firmy na akcie spoločnosti. Štúdia monitoruje pohyb firemných akcií od roku 1950 do roku 2009. Závery sú nasledovné. Investori pri náhlej smrti top manažéra zvažujú, akú dôležitú úlohu mal v riadení spoločnosti. Ak bol populárni a uznávaní odborník, odchod vyvolá väčší pohyb ceny akcií. Na pohyb má vplyv aj to, nakoľko náročné bude bývalého šéfa nahradiť. Kým od roku 1950 do roku 1979 sa akcie v troch dňoch po úmrtí šéfa firmy hýbali v priemere o 3,5 percenta, väčšinou šlo o pokles, v rokoch 1980 až 2009 to už bolo v priemere 5,6 percenta. Pri pohľade na dlhší časový interval je efekt ešte výraznejší. Medzi rokmi 1990-2009 sa počas 30 dní po úmrtí pohli akcie firmy o 14,7 percenta.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy