Ďalší úspešný európsky start-up: Elektrobicykel z kufríka ako ekologická mestská doprava

, EK Foto: bike intermodal

Elektrinou poháňaný bicykel, ktorý sa dá zložiť do veľkosti kufríka a váži len 7,5 kg, môže už čoskoro zobrať útokom cyklistické chodníky a verejnú dopravu v Európe.

Návšteva reštaurácie, baru alebo kina na bicykli? S novou skladačkou žiaden problém, dá sa ľahko odložiť niekam do rohu miestnosti. “V Bike Intermodal sme skombinovali to najlepšie z dizajnu, produkcie a technológie skladania bicyklov. S použitím najnovších dostupných materiálov sme boli schopní vytvoriť super-kompaktný, ľahký a atraktívny bicykel, ktorý je perfektný na používanie v mestskom prostredí. Veríme, že osloví nielen fanúšikov bicyklovania, ale aj ľudí, ktorým doteraz takýto spôsob dopravy nič nehovoril, aby konečne nasadli na bicykel a užili si slobodu, ktorú nám ponúka,“ uviedol Alessandro Belli zo spoločnosti Tecnologie Urbane, jeden z kľúčových partnerov a zakladateľ projektu Bike Intermodal. 

Každý rok sa vyrobí približne 135 miliónov bicyklov, z čoho skladacie predstavujú približne 2 %. Bike Intermodal sa inšpiroval automobilovým priemyslom. „Pevnosť bicykla sme vylepšili znížením počtu komponentov a využitím najpevnejších, no zároveň najľahších materiálov ako je napríklad magnézium. Každá súčiastka je testovaná, je ju možné identifikovať a zrecyklovať. Náš výrobný proces sa zameriava na kontrolu kvality, životný cyklus produktu a silné environmentálne povedomie,“ uviedol Alessandro Belli.  

Jadrom bicykla je predpätý rám, ktorý sa otvára a zatvára ako pristávacie klapky lietadla. Vyrobený je z liateho hliníku alebo magnézia a lodných káblov. Start-up Bike Intermodal zvažuje v budúcnosti využitie karbónu na dodatočné zvýšenie pevnosti a zníženie váhy rámu. Na mieru vytvorený elektromotor, ktorý vyvinula partnerská firma Maxon Motor (člen siete BRAUN), podporuje mobilitu bez pridania nadmernej váhy pre bicykel. Vrátane motora je váha prototypu takmer polovičná v porovnaní s inými skladacími bicyklami bez motora. Ten zaberá asi 1/5 z celkovej veľkosti bicykla.   

Váha a veľkosť bicykla boli optimalizované vďaka testom priamo v teréne, ktoré navrhla Univerzita vo Florencii. Zrealizovali ich partneri projektu ATAF a LPP – poskytovatelia verejnej dopravy vo Florencii a Ľubľane. Štúdie založené na dotazníkoch a testoch s porovnateľnými skladacími bicyklami boli zrealizované za pomoci študentov a užívateľov, ktorí cestujú denne do práce na bicykloch. Výsledky pomohli objasniť rôzne elementy potrebné na zlepšenie užívateľnosti prototypu. 

Výskum projektu Bike Intermodal získal 1,58 mil. Eur z fondov Európskej únie pre podporu výskumu. Od zavŕšenia projektu pokračuje start-up v optimalizácii dizajnu a výrobných procesov bicykla a je pripravený uviesť svoj prototyp na trh. Spoločnosť aktuálne rokuje s potenciálnymi predajcami, ako aj s niektorými prominentnými zástupcami automobilového priemyslu. Podľa odhadov Belliho by verzia bicykla bez motora mohla stáť 800 eur a 1 300 eur model s motorom. Fixi-style  verzia môže stať 500 eur. Vzhľadom na to, že v európskych mestách žijú približne dve tretiny celkového obyvateľstva, a toto percentuálne zastúpenie sa neustále zvyšuje, je trhový potenciál pre mestský bicykel čoraz väčší.      

„Bicykel je pre mesto úplne ideálny dopravný prostriedok. Všetky naše merania preukazujú, že na krátke vzdialenosti je to aj najrýchlejší spôsob dopravy. Navyše, bicykel neprodukuje hluk, škodlivé emisie a prakticky nezaberá miesto na parkovanie. Skladací bicykel z kufríka je produkt, ktorý cyklistickú dopravu posúva na novú úroveň a spája viaceré parametre dokopy – elektromobil aj skladačku. Pre Bratislavu ako mesto, ktoré sa mimoriadne intenzívne venuje elektromobilite aj cyklodoprave, je to ideálny produkt,“ uviedol Michal Feik, poradca primátora mesta Bratislava.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy