Dizajnérka Asensiová: Autá sa už kupovať nebudú, iba podvozky

, iHNed Foto:SITA

Budúcnosť vidí tak, že si kúpite podvozok a na ňom si budete podľa potreby meniť karosériu. Francúzska dizajnérka Anne Asensiová poskytla rozhovor českým Hospodárskym novinám.

Dávnejšie stačilo ľuďom jedno auto do rodiny. Sedan s kufrom, kam sa jednoducho vošli všetci. Potom ale prišiel rozpad segmentov. Dnes má každá značka desiatky modelov, v ktorých sa pomaly strácate. Navyše a ľudia chcú mať aj viac áut. Rovnako to je aj z hľadiska pohonov. Už nemáte len benzín alebo diesel, sú tu tiež hybridy, elektromobily alebo autá na vodíkové palivové články. A teraz si predstavte, koľko je na svete trhov a že na každom ešte chcú zákazníci niečo iné.

Auto je v USA symbolom  vývoja americkej kultúry za posledných 200 rokov, je to o slobode, statuse a presúvaní sa z východného na neprebádané západné pobrežie. Európania vidia auto viac ako symboliku spoločenského statusu, preto je v Európe najviac luxusných automobiliek.

„Čoskoro si už nebudete kupovať auto, ale budete si kupovať servis, kúpite si vlastne svoju mobilitu,“ predostiera dizajnérka. Dobrým príkladom sú podľa nej iTunes od Applu. Predtým než prišli, bolo nutné ísť pre hudbu do obchodu. Možno to poznáte tiež, keď si vyberáte niečo v obchode, potrebné oblečenie. Máte z toho príjemný pocit vzrušenia, ale ísť k pokladni je naopak nepríjemné. Človek má výčitky a snažia sa to mať čo najskôr za sebou. A to iTunes rieši dokonale. Vyberiete si skladbu, ktorú chcete, ani si nemusíte kupovať celé CD, kliknete a máte ju pri sebe. Dostanete presne taký výber, aký si prajete. A prečo by niečo podobné nešlo vymyslieť aj v automobilovom svete?, pýta sa

Už dnes si niektoré automobilky skladajú auto ako lego. Napríklad Volkswagen má platformu MQB, na ktoré jednoducho stavia niekoľko rôznych áut. Rovnaký podvozok tak zdieľa Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 a Škoda Octavia. Aj pohon majú prakticky totožný. Mení sa len vonkajší dizajn a imidž tej ktorej značky. To isté teraz robí aj BMW so svojím novým elektromobilom i3.

Už to nie je ako v čase Fordu s modelom T, kedy sa predávalo jedno auto s jedným motorom a jedinou čiernou farbou. A ani naopak ako v 50. rokoch, kedy si ľudia v USA kupovali každý rok nové auto. Budúcnosť je podľa Asensiovej skôr taká, že si kúpite jednu platformu a budete mať pre ňu napríklad viac karosérií a tie budete meniť podľa potreby alebo po určitej dobe. Niekto bude mať len jednu, pretože mu bude stačiť, niekto viac, napríklad pre rodinu a na voľný čas. A dizajnéri tak budú mať ešte voľnejší priestor pre svoju prácu.

Súvisiace články

Aktuálne správy