Európska komisia chce cestovné lístky pohodlnejšie, jednoduchšie a možno aj lacnejšie

, E15 Foto: SITA

Ľudia prestávajú kupovať autá, mestská populácia významne rastie a prenosné technológie zažívajú obrovský boom. To sú hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú súčasné trendy v cestovaní a nárokoch na dopravné systémy. A nielen v rámci jednotlivých miest či štátov, ale celého sveta.

Dopravcovia, banky aj transakčné spoločnosti sa snažia vyriešiť spoločnú otázku. Ako správne nasadiť dostupné technológie tak, aby pasažierov neodradila, ale naopak motivovala k ďalšiemu cestovaniu. Problematika je aktuálne diskutovaná na šiestej medzinárodnej konferencii Transport & Ticketing 2014 v Londýne o ktorom priniesol informácie portál E15.

"Európska únia potrebuje vyvinúť sofistikovanú dopravná sieť, aby bola schopná zabezpečiť jednu zo svojich základných slobôd – pohybu a cestovania," tvrdí Maximilian Strotmann, jeden z členov kabinetu viceprezidenta Európskej komisie Siima Kallasa.

Komisia podľa Strotmanna predpokladá, že približne 99,9 percent všetkej pozemnej dopravy EÚ v súčasnosti prebieha na krátke vzdialenosti od pár desiatok do niekoľko stoviek kilometrov, čo je spôsobené práve komplikovanosťou presunu cestujúcich na dlhšiu vzdialenosť. "Väčšina Európanov nikam príliš necestuje, pretože je to pre nich jednoducho veľmi zložité. Nevie, kde a ako si za hranicami zaobstarať lístky, nieto ešte ako za ne pohodlne zaplatiť," zhrnul Strotman stav európskej dopravy.

EK podľa neho teraz zvažuje, ako prispieť k zvýšeniu mobility svojich občanov. Ako jednu z možných ciest k riešeniu označil dostatočnú vzájomnú kompatibilitu bankových kariet a takzvaných inteligentných kariet, ktoré v sebe dokážu sústrediť najrôznejšie aplikácie a informácie od vstupných kódov do zamestnania cez mestský cestovný lístok alebo od základných identifikačných údajov po možnosť kartu využiť pre cestovanie a nákup cestovných lístkov v zahraničí.

Dopravné spoločnosti a podniky predpokladajú, že "cestujúci budúcnosti" nebudú mať záujem o prepravu vlastným autom hneď z troch dôvodov. Ekonomických, ekologických alebo praktických. Cestujúci zároveň budú silne technologicky orientovaní, okrem smartfónu budú mať bezkontaktnú kartu, NFC technológiu vo svojom mobilnom telefóne alebo inteligentnú multifunkčnú kartu. A väčšina nákupov lístkov bude buď on – line, alebo prostredníctvom prenosných zariadení.

"Túto predpoveď nám potvrdzuje napríklad silný nástup programov zameraných na požičiavanie automobilov, bicyiklov či dokonca zdieľanie automobilov pri cestovaní do a z mesta," vysvetlil technický riaditeľ spoločnosti Vix Technology Mark Messenger. Nápad požičiavať bicykle bol pred niekoľkými rokmi predmetom takmer verejného výsmechu zo strany niektorých mestských dopravných podnikov. Teraz sa však situácia mení.

Už dnes sa u niektorých dopravcov objavujú informačné systémy v reálnom čase, ktoré sú schopné cestujúceho upozorniť napríklad formou svetelnej tabule či pomocou SMS, že na trase, na ktorej má zakúpený lístok, sa vyskytol problém či meškanie. Dostatočný zber dát o destináciách jednotlivých cestujúcich potom otvára možnosti pre cielený marketing.

Priveľa technológií

NFC, QR kód, bezkontaktná karta, inteligentná karta, mobilné aplikácie, EMV čipová karta… Technológie, ktoré cestujúcemu dokážu značne skomplikovať život. Doteraz nie je jasné, ako napríklad dopadne súboj NFC s nízkoenergetickým Bluetooth 4, ktorý nasadila spoločnosť Apple ako vlastné riešenie pre využitie mobilného telefónu pri bezkontaktnom platení či prenosu informácií. "Výrobcovia zariadení sa bohužiaľ zatiaľ nedohodli, ale nie sú jediní, častokrát je extrémne ťažké vôbec docieliť dohody medzi bankami a mobilnými operátormi," upozornila Güliz Öztürk zo spoločnosti Kentkart. Podľa nej si musia jednotlivé firmy uvedomiť, že v otázke nasadenia multifunkčných smartkariet či bezkontaktných služieb dostupných z mobilného telefónu nejde primárne o vysoký zisk, ale skôr o verejnú službu.

Nákup lístkov sa má zjednodušiť a zrýchliť

Podľa Nicolasa Mackieho, produktového manažéra riešenia Visa payWave, bude potrebné nasadiť najrôznejšie kombinácie technológií. V regióne strednej a východnej Európy sa podľa neho začínajú významne osvedčovať samostatne stojace automaty na autobusových a vlakových staniciach. Cestujúci si jednoducho pri čakaní na autobus či vlak lístok vopred zakúpi, pričom automat prijíma tak hotovosť, ako aj bežné čipové platobné karty. Následne pri nástupe nedochádza k zbytočným prieťahom.

Budúcnosť cestovania však vidí v inteligentnej bankovej karte, ktorá v sebe skĺbi tak identifikačné údaje, ako aj platobné možnosti a zároveň je nosičom lístka. Vzorom takto fungujúceho systému je podľa neho napríklad londýnsky model, kedy sa cestujúci v tamojšom MHD priebežne registruje pri nástupe a výstupe svojou kartou. Na konci celého dňa je mu potom spätne spočítaný celkový čas a vzdialenosť, ktorú precestoval a podľa toho mu z účtu strhnú čiastku za "najvhodnejší" cestovný lístok, ktorý jeho cestovanie pokrýva. "Mesačne takto cestujúci urobia viac než milión transakcií, pred rokom to bolo iba 160 tisíc," podčiarkol Macke rapídny nástup tohto riešenia. Bezkontaktné platby teraz podľa neho predstavujú zhruba polovicu objemu prostriedkov, ktoré cestujúci vynaložia v hotovosti na nákup cestovných lístkov v tamojších autobusoch.

Hlavným problémom v nasadení nových technológií stále predstavuje ich nezrozumiteľnosť. "Klienta – cestujúceho musíme naučiť a presvedčiť, že napríklad bezkontaktné platby alebo potvrdenie nástupu do dopravného prostriedku je jednoduché, rýchle a bezpečné,“ uviedol vedúci marketingu MasterCard Paul Trueman.

Súvisiace články

Aktuálne správy