Kuba po 50 rokoch zrušila zákaz dovozu áut z cudziny

, iHNed Foto:SITA

Viac ako 50 rokov nesmeli byť na Kubu dovážané autá z cudziny, to sa teraz rozhodol zmeniť Raúl Castro. Kubánsky vodca zrušil dlhoročný zákaz dovozu automobilov a otvoril tak ostrovnú komunistickú krajinu voľnému trhu.

Nový kurz naberie trh s automobilmi na Kube vďaka odstráneniu zákazu na import vozidiel zo zahraničia. Kubánsky kabinet odsúhlasil v stredu prelomové rozhodnutie, ktoré ukončí obdobie izolácie trvajúce od revolúcie v roku 1959.

K čiastočnému uvoľneniu na trhu automobilov došlo už pred dvoma rokmi, keď štát povolil dovoz áut zo zahraničia v obmedzenej miere. Kubánci od roku 2011 môžu predávať a kupovať autá medzi sebou, ale ak chcú nový alebo ojazdený automobil zo zahraničia, musia požiadať úrady o povolenie.

Povolenie na nákup vozidla pritom dostalo len málo občanov, prioritne išlo o ľudí "v pozíciách prospešných vláde" ako napríklad diplomatov. Novšie modely sú tak prevažne v rukách štátu, Havana ich potom relatívne lacno predáva napríklad lekárom pracujúcim v zahraničí, ktorí ich potom často predávajú ďalej za štvor, alebo päťnásobok ceny.

Na kubánskych cestách tak stále jazdí hranaté Lady, ktoré vyradili do šrotu vo vtedajšom Sovietskom zväze a ktoré potom začali druhú epochu svojho života práve na tomto ostrove. Ale ku kubánskej klasike samozrejme patria aj široké americké vozidlá dovezené ešte pred revolúciou.

V štáte, ktorý server nemeckého týždenníka Spiegel označil za múzeum áut pod šírym nebom, sa až do roku 2011 mohli predávať a kupovať len autá vyrobené pred revolúciou v roku 1959.

To sa teraz zmení, štát si však ponecháva kontrolu nad obchodom s automobilmi prostredníctvom monopolu v maloobchodnom predaji. Kvôli neexistujúcej konkurencii tak ceny automobilov môžu byť prehnane vysoké. Navyše sa očakáva, že s dovozom budú spojené vysoké dane, ktoré v prípade nových áut tvoria v súčasnosti 100 percent, píše Reuters.

Uvoľnenie trhu s automobilmi by malo prispieť k rozvoju malých podnikov a družstiev, ktoré už nemusia pri obnovovaní vozového parku čakať na žiadne povolenia. "Samozrejme nám to pomôže," komentoval zmeny pre agentúru Bloomberg farmár Jose Cuesta, člen družstva v centrálnej provincii Camaguey. "Áno, môžem si kúpiť auto, ale za čo? Bohužiaľ naša ekonomika nám neumožňuje našetriť peniaze, aby sme si ho mohli kúpiť," cituje BBC obyvateľa Havany, Jorgeho Cansu.

Liberalizácia trhu s automobilmi je jedna z viac ako troch stoviek reforiem, s ktorými prišiel prezident Raúl Castro po tom, čo od svojho brata Fidela prevzal vládu v roku 2008.

Plánované zmeny by mali rozšíriť možnosti súkromného vlastníctva, ktoré bolo pod tlakom komunistického systému sovietskeho štýlu výrazne potláčané.

Súvisiace články

Aktuálne správy