Nová vojna v Európe: Kto bude mať najviac úspešných startupov?

, WSJ Foto:SITA

V Európe hľadajú jednotlivé vlády možnosti, ktoré by im pomohli v hospodárskom raste. Nedávno sa výrazne zhodnotili možnosti nádejných podnikov - startupov. Článok vo Wall Street Journal sa zameral na rozvíjajúcu sa konkurenciu medzi Veľkou Britániou a Francúzskom, Francúzi sa totiž nechcú len bez slov pozerať na to, ako im ostrovný národ láka mladých podnikateľov na atraktívnejšie podmienky.

Francúzi investujú stovky miliónov eur na rozvoj podnikania, veľké francúzske spoločnosti pracujú na projektoch v hodnote 100 miliónov eur. Najväčší svetový inkubátor chcú vytvoriť v Paríži. A nie sú sami. Pri hľadaní trvalého zotavenia z krízy prišlo mnoho krajín k záveru, že rodiace sa podnikateľské subjekty si zaslúžia oveľa väčšiu pozornosť. V zahraničí sa už tasia "zbrane" v konkurenčnom boji.

Francúzsko je pobúrené, že skupina ich občanov, ktorí žijú v zahraničí, povzbudzujú účastníkov startup projektov, aby šli radšej do Anglicka, pretože v Londýne na nich čaká podnikateľsky priaznivejšie prostredie. Počas podujatia Red Carpet Day v Paríži David Blanc povedal, že po Silicon Valley je Londýn na druhom mieste čo sa týka startupov a samotné presídlenie je neuveriteľne jednoduché.

Nemusel prejsť ani len jeden deň a už aj prišla odpoveď, jeden z najbohatších podnikateľov Francúzska, Xavier Niel, sa podujal na obranu vlasti. Na prednáške pred viac ako 500 študentmi upozornil na rozdiel medzi nimi a sebou. "Mladí ľudia už nemusia nastúpiť do lietadla, aby mohli uspieť. Úspech môžu dosiahnuť tu na mieste, a to aj veľmi rýchlo."

Toto intermezzo dobre charakterizuje, aký význam má pre jedno z najväčších európskych hospodárstiev, aby si dokázalo udržať mladých ľudí s podnikateľským duchom. Konkurencia je stále väčšia, štáty si už nevyberajú nástroje akými bojovať, cieľom je rozvíjať viac podnikateľsky priaznivé prostredie. Štátny aj súkromný sektor sa snažia prilákať začínajúcich podnikateľov lacným pracovným prostredím, poskytnutím špeciálnych víz, alebo vládnou podporou. Každá krajina dúfa, že v prípade, ak k sebe priláka začínajúce firmy, bude schopná dosiahnuť vyšší hospodársky rast. A veru nejde o fazuľky, francúzske ministerstvo financií odhaduje, že vďaka úspešným startupom by dokázalo zvýšiť HDP o 0,5 %.

Cieľ je ušľachtilý, ale cesta k nemu je tŕnistá. Francúzsko nemá dobrú medzinárodnú povesť a preto nie je veľmi dobré ak sa Paríž chce pasovať do pozície podnikateľského centra. Podnikatelia tvrdia, že zdaňovanie majetku, ako aj komplexné obmedzenia týkajúce sa práce patria k faktorom, ktoré investorov odháňajú z krajiny preč. Ani to nepridalo na verejnej mienke, že vláda zabránila začiatkom roka firme Yahoo! získať startup Dailymotion. V tejto súvislosti nie je vôbec prekvapujúce, že parížsky šéf zodpovedný za inovácie hovorí o strašnom obraze, ktorý Francúzsko vytvára v očiach investorov. Myslí si, že Francúzsko by malo intenzívnejšie prezentovať pred zahraničnými investormi a začínajúcimi podnikateľmi výhody, prečo by sa mali usadiť práve v tejto krajine.

Jeho slová uznala francúzska vláda aj podnikateľská sféra. Pod dohľadom Xaviera Niela by sa v Paríži mal realizovať projekt za 120 miliónov eur, v opustenom železničnom sklade má vzniknúť najväčší svetový podnikateľský inkubátor. Ale to je len jedna z posledných iniciatív uplynulých rokov, niekoľko inkubátorov už v meste stojí hlavne vďaka spolupráci s Microsoftom a Googleom. Plánuje sa, že v roku 2014 bude k dispozícii 1.1 milióna štvorcov priestoru v prospech podnikateľských inkubátorov a ďalších iniciatív. Ani vláda nezaháľa, okrem toho, že v daňovom systéme urobila kompromisy, minulý mesiac oznámila, že vynaloží 215 miliónov eur na celoštátne akceleračné programy a projekty chce podporovať v zahraničí pod značkou " La French Tech".

Vplyv týchto opatrení je už viditeľný na štatistických údajoch. V prvých deviatich mesiacoch roka dosiahla úroveň investícií rizikového kapitálu v prípade technologických spoločností so sídlom vo Francúzsku výšku 405 miliónov eur, išlo o 13 % medziročný rast. V Nemecku, za podobný časový horizont to bolo 409 miliónov eur, zatiaľ čo konkurenčné Anglicko malo 700 miliónov eur. Investori sa  zvyčajne sťažujú, že pravidlá sa menia príliš často, čo vnáša nepredvídateľnosť do systému.

Vývoj francúzskeho systému predstavuje výzvu. Väčšina expertov jednomyseľne uznala, že krajina nedokáže účinne osloviť zahraničných podnikateľov. Do Anglicka smerujú tisícky podnikateľov, to je aj jeden z dôvodov prečo sa mohlo stať popredným svetovým podnikateľským centrom. Aj keď sa niektorí podnikatelia sťažujú, že v počiatočnej fáze realizácie nápadu je veľmi ťažké získať rizikový kapitál. Naopak už úspešná spoločnosť musí v mnohých prípadoch ísť do zahraničia, ak potrebuje získať viac ako 50 miliónov eur. Podľa článku The Wall Street Journal sa našiel aj taký startup, ktorý si nebol schopný v krajine zaobstarať rizikový kapitál vo výške jedného milióna eur. Firmu boli nakoniec nútení presídliť do zahraničia a v krajine zostalo len vývojové pracovisko. To bola jediná možnosť ako prežiť.

Treba však spomenúť aj pozitíva Francúzska. Už niekoľko tamojších úspešných startup spoločností prerástlo do medzinárodne známych firiem. Jedným z príkladov je zdieľanie hudby cez Deezer, alebo aplikácia pre inteligentné telefóny Withings, ale za zmienku stoja aj cielené reklamné riešenia Criteo, ktorých firma len nedávno vstúpila na newyorkskú burzu s trhovou kapitalizáciou takmer 2 miliardy dolárov. Tieto úspechy majú zmysel, pretože cieľom Francúzov je, okrem oslovenia svojich vlastných startupov, zasiahnuť aj zahraničné spoločnosti. V tomto však nie sú rozhodne sami. Vedia, že musia naplniť niekoľko rôznych podmienok, aby sa upráve Paríž mohol stať najúspešnejším podnikateľským centrom.

Súvisiace články

Aktuálne správy