S príchodom iPhonu 15 sú jednotné nabíjačky konečne realitou! Prečo sa ale Apple tejto zmene tak dlho bránil?

Po dlhých rokoch navrhovania a predaja rôznych nabíjačiek sme sa konečne dočkali. Apple sa totiž odhodlal vymeniť teraz už legendárny Lightning konektor za jednotný USB-C kábel aj na poslednom zo svojich zariadení. Únavné hľadanie tej správnej nabíjačky je tak pravdepodobne minulosťou. Prečo sa však americký výrobca zmene tak dlho bránil a je USB-C konektor skutočne lepší?

Asi hneď na začiatku treba priznať, že Apple neprešiel na jednotný konektor úplne dobrovoľne. V októbri minulého roka bola totiž Európskou komisiou schválená nová smernica. Tá od roku 2024 prikazuje všetkým výrobcom mobilných telefónov a notebookov prechod na jednotné USB-C nabíjačky. Americký gigant tak musel čeliť ťažkému rozhodnutiu, informuje portál theconversation.com.

Keďže ukončenie predaja Apple produktov na území Európskej únie neprichádzalo do úvahy, výrobca mohol začať s produkciou dvojakých nabíjacích portov pre rôzne trhy, alebo sa mohol prispôsobiť novej európskej legislatíve na celom svete. Pravdepodobne aj kvôli úsporám z rozsahu sa však spoločnosť z Kalifornie nakoniec rozhodla pre druhú možnosť. Kým sa tak svet plne nepresunie na využívanie bezdrôtového nabíjania, na všetky prenosné zariadenia vám bude stačiť jeden konektor.

Viac ako 10-ročná história

Nabíjačku s konektorom Lightning predstavil Apple ešte v roku 2012 a prvým zariadením, na ktorom sa objavil port pre takéto pripojenie bol iPhone 5. Asi najradikálnejšou zmenou v porovnaní s predchádzajúcou nabíjačkou, ktorá bola súčasťou Apple rodiny už od začiatku predaja prvých iPodov a iPhonov, bola inovácia umožňujúca zastrčiť Lightning nabíjačku obidvoma smermi. Aj napriek tomu, že sa to možno nezdá, Lightning konektor bol v tomto smere prvý svojho druhu.

USB-C konektor na Apple iPhone
Apple Lightning konektor. Foto: Apple.com

Konektor USB-C sa objavil na trhu asi až o dva roky neskôr a okrem možnosti obojsmerného pripojenia nepriniesol nič nevídané. O širšej technickej špecifikácii s názvom USB-4, ktorej je USB-C konektor súčasťou, sa to však povedať nedá. Oproti konkurenčnému Lightning konektoru prenáša dáta niekoľkonásobne rýchlejšie a rýchlosťou vyniká aj pri nabíjaní zariadení a to dokonca natoľko, že v neskoršom období začal Apple predávať adaptéry na prepojenie medzi týmito dvoma konektormi.

Kľúčovým rozdielom je aj to, že zatiaľ čo konektor Lightning je patentovaným produktom Applu, ktorý nesmie používať žiadna iná spoločnosť, u USB-C je to trochu inak. Ten bol totiž vyvinutý konzorciom USB Implementer forum, ktoré tvoria spoločnosti ako Microsoft, Intel či samotný Apple a všetky štandardy, ktoré prinesie toto konzorcium, môže používať každá firma. Prečo sa tak Apple aj napriek lepším technickým špecifikáciám a opakovaným prísľubom pripojiť sa k ostatným tak dlho prechodu bránil?

Vypláca sa byť iný?

Keďže podľa viacerých odborníkov mnoho spotrebiteľov pri kúpe telefónov nezohľadňuje cenu dodatočného príslušenstva, americký výrobca sa mohol jednoducho rozhodnúť využiť túto situáciu vo svoj prospech. Apple tak ponechal na svojej vlajkovej lodi exkluzívny nabíjací port, na ktorý má patent, a žiadny z konkurentov tak nemohol začať predávať takéto nabíjačky za nižšiu cenu.

Vysvetlení však môže byť o čosi viac a podľa niektorých zákazníkov mohol byť predchádzajúci konektor jednoducho lepší. Odlišný vzhľad tak mohol navodiť pocit väčšej odolnosti či exkluzivity a statusu. Pravdou taktiež je, že v poslednom období ľudia, ktorí považujú telefón iba za každodennú pomôcku, menia zariadenia menej často.

Aj to môže byť výhodou pre predajcov exkluzívnych telefónov, po ktorých dopyt neustále rastie. Zákazníci si pravdepodobne taktiež cenia lepšiu kvalitu fotoaparátu či väčšie úložisko. Nie sú to však iba technologické parametre, ktoré lákajú na kúpu Apple zariadení.

Sociálny status

Zákazníci kalifornskej značky vidia vo vlastníctve Apple produktov aj akýsi sociálny status. Ak si teda kupujú najnovšie produkty, nechcú ich iba vlastniť, chcú aby to videli aj ostatní. Práve tento faktor podporuje amerického giganta v navrhovaní produktov, ktoré sa od lacnejších alternatív vizuálne výrazne odlišujú. Vlastníctvo Apple produktov navyše poskytuje aj možnosť zakúpenia rôzneho originálneho príslušenstva, jedným z nich bola nabíjačka s Lightning konektorom.

Snaha odlíšiť sa však nebola vždy taká výrazná. Pri spustení predaja osobných počítačov bol Apple skôr outsiderom, ktorý bojoval proti nadvláde Microsoftu. Práve strach z malej kompatibility s produktami Microsoftu tak na začiatku odrádzal mnoho potencionálnych zákazníkov od kúpy stolových počítačov z dielne Applu.

V minulosti sa tak Apple dokonca snažil o aktuálne nepredstaviteľné. Vyvinul totiž nástroje, pomocou ktorých bolo možné spustiť systém Windows na ich zariadeniach. Vtedy to však malo zmysel. Spoločnosť sa ako nováčik na trhu musela snažiť aby boli ich zariadenia čo najviac kompatibilné s produktami lídrov na trhu.

Dnes je však situácia úplne odlišná a Apple ako líder na trhu so smartfónmi môže z inakosti a nekompatibility pomerne výrazne ťažiť. Otázkou ostáva, či sa Apple snaží odlišnosťou iba odstaviť konkurenciu, čo by používateľom neprinášalo žiadny prospech. Ak si však používatelia cenia exkluzivitu a spoločnosť sa takýmto spôsobom snaží podporiť inovácie, nútená štandardizácia nemusí byť vždy dobrým nápadom.

Viac o téme: Apple , Európska únia EÚ , inovácie , Intel , iPhone , konektor , Microsoft , produkty , smartfóny , USB-C , Windows

Súvisiace články

Aktuálne správy