Meta uvažuje o platených verziách sietí Facebook a Instagram pre Európsku úniu

Americká internetová spoločnosť Meta Platforms zvažuje, že ponúkne užívateľom v Európskej únii platené verzie svojich sociálnych sietí Facebook a Instagram, ktoré nebudú obsahovať reklamu. Informoval o tom list The New York Times s odvolaním sa na zdroje oboznámené s plánmi podniku. Firma tak podľa zdrojov reaguje na regulačnú politiku EÚ obmedzujúcu jej praktiky pri zbieraní osobných údajov.

Ponuka platených verzií sietí Facebook a Instagram bez reklám by podľa zdrojov mohla firme pomôcť rozptýliť obavy európskych regulátorov ohľadom ochrany súkromia, pretože by užívateľom poskytla alternatívu k službám založeným na reklame, ktoré využívajú analýzu osobných údajov.

Zatiaľ nie je jasné, koľko by platené verzie stáli a kedy by ich firma mohla spustiť. Okrem platených verzií by Meta v EÚ ďalej ponúkala aj bezplatné verzie založené na reklame, uviedli zdroje. Hovorca spoločnosti Meta sa k informáciám denníka The New York Times odmietol vyjadriť.

Základným podnikateľským modelom spoločnosti Meta je už takmer dve desaťročia ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy podnikom, ktoré chcú užívateľov týchto sietí osloviť. Zavedenie platených služieb by bolo jedným z najhmatateľnejších príkladov toho, ako musia firmy upravovať svoje produkty, aby sa prispôsobili pravidlám na ochranu osobných údajov a ďalším predpisom, a to najmä v Európe, píše The New York Times.

Meta Platforms, Facebook, Mark Zuckerberg, ekonomika, hromadné prepúšťanie
Foto: unsplash.com/Bastian Riccardi

Najvyšší súd EÚ v júli firme Meta prakticky zakázal kombinovať údaje zhromaždené o užívateľoch naprieč jej platformami aj z iných webových stránok a aplikácií, ak nezíska výslovný súhlas užívateľov. Írsky úrad pre ochranu osobných údajov (DPC) firme v januári vymeral pokutu 390 miliónov eur za to, že nútila užívateľov akceptovať cielenú reklamu ako podmienku pre používanie siete Facebook, pripomína The New York Times.

spustenie aplikácie Threads
Foto: SITA/AP

Európa je podľa listu pre Métu druhým najlukratívnejším regiónom po Severnej Amerike. Finančná riaditeľka firmy Susan Li v apríli uviedla, že reklama v Európskej únii sa podieľa zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách podniku. Meta v EÚ kvôli neistote v oblasti regulácie ochrany osobných údajov zatiaľ nespustila svoju novú sieť Threads. Tou sa firma snaží konkurovať sieti X, predtým twitter, amerického miliardára Elona Muska.

Viac o téme: Elon Musk , Európska únia , Európska únia EÚ , Facebook , Instagram , Meta Platforms , platené funkcie , X

Súvisiace články

Aktuálne správy