Investície do online reklamy na Slovensku vlani rástli, prevýšili 200 miliónov eur!

, Redakcia

Objem výdavkov do internetovej reklamy na Slovensku v minulom roku stúpol. Podľa údajov združenia IAB Slovakia sa pritom v minulom roku do internetovej reklamy investovalo cez 200 miliónov eur.

Objem investícii do internetovej reklamy na Slovensku rastie. Vlani podľa údajov združenia IAB Slovakia stúpli o 8 percent na 205 miliónov eur. Na medziročnom raste sa pritom výraznejšou mierou podpísal vývoj výdavkov počas druhého polroka 2023. Počas neho prichádzali reklamné kampane od zadávateľov z oblasti cestovného ruchu a tradične aj intenzívne vianočné kampane. Bezpochyby sa pod navýšené výdavky druhého polroka podpísali aj investície politických strán, ktoré boli spojené so septembrovými parlamentnými voľbami.

„Rast výdavkov do online reklamy sa dostáva postupne do normálu. V prípadne výsledkov roka 2022 a medziročného porovnania (len +3%) bol tento prepad výrazne ovplyvnený neštandardnými objemami internetovej reklamy počas covidového obdobia v roku 2021, v ktorom výrazne rástli reklamné investície zo segmentu ecommerce,“ uviedla výkonná riaditeľka IAB Slovakia Daša Karpelová.

Najrýchlejšie podľa údajov IAB Slovakia rástla audio digitálna reklama (+38%), stále však tvorí len veľmi malý podiel na celkových výdavkoch (1%). Natívna reklama (+28%) štandardne medziročne rastie. Dôvodom je aj zväčšujúci sa mediálny priestor a dosahovaný zásah na médiách pre mladých, na ktorých natívna reklama prevláda.

Zdroj: IAB Slovakia

Riadková inzercia (16%) takisto dosahuje medziročné nárasty a na celkových výdavkoch má aj nemalý podiel (13%). Sem patria reklamné výdavky do rôznych inzertných portálov z oblasti práce, segmentu auto-moto, realít či cestovného ruchu. Pokles zaznamenala len affiliate reklama, čo spôsobili najmä výsledky prvého polroka 2023. Ten bol spôsobený hlavne výraznejším poklesom ecommerce.

Najviac výdavkov smeruje do display reklamy

Najväčší podiel na celkových výdavkoch pritom podľa IAB Slovakia dosahuje display reklama, viac ako polovicu celkových výdavkov (56%). Svoju pozíciu si dlhodobo drží vzhľadom na obľúbené brandingové kampane veľkých hráčov v slovenských médiách a samozrejme vysokým podielom investícií do sociálnych sietí. Rast video reklamy je už dlhodobým trendom, ktorý bude podľa IAB pokračovať.

Až 79 percent display reklamy sa pritom nakupuje programmaticky. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetká reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Meta Ads.

Podiel mobilnej reklamy na úkor desktopovej (počítače) sa pritom neustále zvyšuje. Je to spôsobené prechodom užívateľov na mobilné zariadenia, výrazne najmä v prípade mladších generácií a ich dlhým stráveným časom na sociálnych sieťach.

Viac o téme: IAB Slovakia , online reklama , reklama

Súvisiace články

Aktuálne správy