Slováci sa po pandémii vrátili do obchodov, maloobchodné tržby vlani aj po zohľadnení inflácie stúpli

Celoročné tržby maloobchodu na Slovensku za minulý rok aj po zohľadnení inflácie medziročne vzrástli o 4,3 %. Rast vykázalo šesť z deviatich jeho zložiek. Informoval o tom v pondelok Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

„Utlmenie pandémie sa v maloobchode prejavilo návratom kupujúcich do špecializovaných predajní. Celoročný výsledok odvetvia potiahol mierny rast tržieb hyper- a supermarketov a dynamickejšie rasty v špecializovanom predaji potravín a tabaku, ako aj v drogériách, predajniach obuvi a textilu,“ priblížili štatistici.

Ubytovacie zariadenia tržby medziročne zdvojnásobili, ich nominálna hodnota však zostala pod úrovňou roka 2019. Reštaurácie a pohostinstvá napriek inflácii medziročne navýšili tržby o 18 %.

Medziročný rast tržieb hyper- a supermarketov dosiahol vlani 3,6 %, zvýšenie tržieb špecializovaných predajní s ostatným tovarom, kam patria napríklad drogérie, predajne obuvi či textilu predstavovalo 13,7 %.

Slabšie tržby čerpacích staníc

Naopak, výsledok celého odvetvia negatívne ovplyvnil vývoj tržieb čerpacích staníc a predaja mimo predajní vrátane zásielkového predaja. „Ich tržby síce medziročne dosiahli vyššiu hodnotu, ale po zohľadnení inflácie a prepočte na stále ceny sa ich tržby medziročne prepadli, pri čerpacích staniciach o 0,3 %, pri predaji mimo predajní o viac ako 5 %,“ vyčíslil ŠÚ SR.

Zaujímaš sa o ekonomiku? Vieš písať? Hľadáme práve teba.
Portál oPeniazoch.sk hľadá posily do svojho tímu. V prípade záujmu podrobnosti nájdeš na tejto webovej stránke.

Pozitívny výsledok podporil aj viac ako 14 % rast tržieb v podielovo menej významných zložkách maloobchodu, a to v špecializovaných predajniach s informačnými technológiami, ako aj v predajniach s potravinami, nápojmi a tabakom.

V poslednom mesiaci minulého roka tržby maloobchodu medziročne vzrástli o takmer 3 %. Zo sektorov, ktoré sa výraznejšie podieľajú na tržbách, výsledok najvýraznejšie ovplyvnil medziročný rast hyper- a supermarketov o 1 % a špecializovaných predajní s ostatným tovarom o 17,4 %. Na konci roka rástli tržby aj čerpacím staniciam, v decembri o 6,4 %.

Analytici: Domácnosti pred Vianocami nešetrili

Maloobchodné tržby v decembri minulého roka nadviazali na novembrové zotavenie a pokračovali v ďalšom raste. Ukázalo sa, že ani rekordne vysoká inflácia neodradila slovenské domácnosti od vianočných nákupov. „Naopak, tie si dopriali relatívne štedré Vianoce i na úkor svojich úspor,“ zhodnotil aktuálne štatistiky analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

„Maloobchodné tržby a nákupy spotrebiteľov tak vykazovali veľmi slušné čísla aj v prostredí vysokej inflácie a náročných makroekonomických podmienok. A hoci spotrebiteľská dôvera dosahuje veľmi negatívne hodnoty, spotrebiteľské správanie bolo ovplyvnené iba do určitej miery, keďže sme zaznamenali solídny rast maloobchodných tržieb aj v úhrne za celý rok 2022,“ zdôraznil analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Zároveň však upozornil, že medziročné porovnanie je stále ovplyvnené pandémiou a reštrikciami prijatými v roku 2021, ktoré mali vplyv na porovnávaciu bázu. Aj z toho dôvodu niektoré zložky maloobchodu, ako napríklad drogérie či predajne obuvi a textilu, ale aj služieb (najmä ubytovanie) dosahujú vysoké medziročné nárasty.

Zotavené tržby hotelov

Koršňák vyzdvihol, že po novembrovom poklese sa opätovne zotavili tržby slovenských hotelov. „Ani vysoká inflácia tak, zdá sa, neubrala z po pandémií obnoveného záujmu, predpokladáme skôr stredne a vyššie príjmových domácnosti o zimné dovolenky. Naopak, vysoké ceny naďalej vyháňajú klientov z reštaurácií, predpokladáme najmä „menučkových“ reštaurácií,“ priblížil analytik.

Upozornil, že spotreba bude v nasledujúcich mesiacoch narážať na svoje limity, plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. „Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácnosti a odznení vianočného efektu, kedy je vyššia motivácia siahnuť na úspory, očakávame ďalšie utlmovanie spotreby domácnosti na Slovensku,“ avizoval Koršňák.

Výsledky tržieb v maloobchode poskytujú podľa Horňáka náznaky aj o výkone slovenskej ekonomiky v poslednom štvrťroku 2022. Spotreba domácností by napokon mohla zohrať pozitívnu úlohu. „Aj v prostredí zvýšenej inflácie a prevládajúcej neistoty tak výdavky domácností zdá sa ostávajú vysoké. V dátach za štvrtý kvartál preto môžeme vidieť stagnáciu či ďalší mierny pokles miery úspor a svižný nárast nominálnych miezd,“ doplnil analytik.

Viac o téme: makroekonomika , maloobchodné tržby , Štatistický úrad SR ŠÚ

Súvisiace články

Aktuálne správy