Citroën 2CV sa právom radí medzi automobilové legendy

Z dlhého radu automobilov francúzskej značky Citroën, ktoré sú väčšinou ľahko rozoznateľné neobvyklým tvarom karosérie a často používajú originálnu techniku, sa vymyká ľudový model 2CV. Lacné autíčko, predstavené 7. októbra 1948, sa vyrábalo viac ako štyri desaťročia a celkovo ich továrne v mnohých krajinách Európy opustili takmer štyri milióny. A auto, prezývané kačica, má dodnes množstvo obdivovateľov a fanúšikov, ktorí naň nedajú dopustiť.

Budúca legenda na štyroch kolách sa začala rodiť už na konci 30. rokov minulého storočia, keď napríklad v Nemecku vznikal s podobným určením Volkswagen Chrobák. Legenda hovorí, že vtedajší viceprezident firmy Citroën Pierre-Jules Boulanger prišiel pred konštruktérov so svojráznym zadaním. Nové ľudové auto malo byť schopné prepraviť štyroch urastených vidiečanov v klobúkoch a vrece zemiakov cez zorané pole bez toho, aby sa pri tom rozbilo jediné vajce v ošatke.

Konštruktér André Lefebvre a dizajnér Flaminio Bertoni začali na projekte Toute Petite Voiture (slovensky „veľmi malé vozidlo“) pracovať v roku 1936 a do konca nasledujúceho roku boli hotové dve desiatky prototypov. Druhá svetová vojna však ďalší vývoj prakticky zastavila. Rozpracované vozidlá boli poschovávané po celom Francúzsku a až v roku 1946 sa mohli práce znovu rozbehnúť. V celej svojej kráse, podľa úsudku iných ale skôr škaredosti, sa vozidlo prvýkrát predstavilo na parížskom autosalóne 1948.

Auto malo praktické vlastnosti, vysokú svetlú výšku, nízku spotrebu a komfortné húpavé pérovanie

Vzhľad pol tony vážiaceho vozidla mnohých šokoval, a to bol finálny dizajn oproti prototypom vyrobeným z vlnitého plechu ešte vlastne krásny. Cez skepsy časti tlače, že čudne vyzerajúci samohyb sotva príde k väčšej obľube, bol napokon záujem zákazníkov taký, že na vozidlo museli čakať aj dva roky. Majitelia na Citroëne 2CV oceňovali hlavne praktické vlastnosti: vysokú svetlú výšku, umožňujúcu jazdu po nekvalitných cestách, nízku spotrebu a komfortné húpavé pérovanie, vďaka ktorému vozidlo dostalo prezývku.

Veľkú popularitu modelu priniesli aj ľahké opravy, napríklad karoséria sa dala rozložiť skoro bez použitia nástrojov za pár minút a na väčšinu opráv stačilo len to najbežnejšie náradie. Ako išiel čas, prechádzalo autíčko priebežnou technickou modernizáciou. Pôvodne dostalo dvojvalcový motor s objemom 375 kubických centimetrov so skromným výkonom deviatich koní, na ktorého štartovanie slúžila kľučka. Postupne sa objem motora zväčšoval a spolu s tým rástol aj výkon až na takmer 30 konských síl.

Karoséria Citroënu, presláveného aj vďaka filmom o žandároch s Louisom de Funésom, prešla počas rokov množstvom štylistických úprav, menil sa napríklad tvar kapoty a namiesto okrúhlych svetlometov sa od roku 1975 montovali hranaté, zásahy dizajnérov však zachovávali pôvodného ducha vozidla. Auto, prezývané pre svoje minimalistické riešenie tiež „štyri kolesá pod dáždnikom“ a o ktorom zlé jazyky tvrdili, že zrýchlenie z nuly na sto zvládne pod jeden deň, sa na trhu udržalo neuveriteľne dlho.

Na cestách bolo možné stretnúť aj dodávkový variant, technickou lahôdkou potom bol model Sahara

Ešte v 70. a 80. rokoch zostával záujem o predsa len zastaraný Citroën 2CV prekvapivo vysoký. Nebol to pritom len dôsledok nízkej ceny a rozumných prevádzkových nákladov. Zákazníkov oslovoval svojím retro dizajnom, sťahovacou plátenou strechou či efektným dvojfarebným lakovaním niektorých verzií. Na cestách bolo možné stretnúť aj dodávkový variant, technickou lahôdkou potom bol model Sahara s pohonom všetkých štyroch kolies a párom motorov, jedným pod prednou kapotou a druhým miesto kufra.

Aj legendám je však súdené odísť jedného dňa zo scény. Vo februári 1989 bola výroba Citroënu 2CV ukončená v rodnom Francúzsku a nasledujúci rok tiež v Portugalsku. Počas 42 rokov bolo vyrobených 3 868 633 kusov. Pri započítaní všetkých áut, ktoré z „kačice“ technicky vychádzali, potom možno dôjsť až k úctyhodnému počtu 8,8 milióna vozidiel. V bežnej prevádzke možno dnes Citroën 2CV uvidieť skôr výnimočne. Po celom svete však existuje množstvo klubov, ktoré združujú nadšených fanúšikov týchto áut.

Viac o téme: autá , Citroën , Francúzsko , historické vozidlá , vozidlá

Súvisiace články

Aktuálne správy