Slovensko bude mať jednotný cestovný lístok: Dočkáme sa ho možno až o tri roky, doriešiť treba množstvo otáznikov

Začiatkom júla prezidentka Zuzana Čaputová podpísala nový zákon o verejnej osobnej doprave, z ktorého vyplýva, že tarifné a prepravné podmienky medzi železnicami, prímestskými autobusmi a MHD by sa mali zjednotiť. Veľkou novinkou je aj pripravovaný národný integrovaný cestovný lístok, ktorý by mal umožňovať cestovať na jeden lístok všetkými dopravnými prostriedkami. Ten však zatiaľ sprevádza množstvo nejasností.

Projekt bude spolufinancovaný z plánu obnovy a odolnosti. Z toho bude môcť byť využitých až 26,6 milióna eur. Časť z týchto finančných prostriedkov sa pravdepodobne využije na zriadenie Národnej dopravnej autority (NADA). Tá má dopomôcť ku zabezpečeniu dopravnej obslužnosti a dopravnej integrácie na území Slovenska. Tvoriť by mala cestovné a prepravné poriadky či tarify.

Výhodnejší na dlhšie trasy?

Národný integrovaný cestovný lístok bude platiť u všetkých dopravcov, ktorí jazdia vo verejnom záujme v zmysle podpísanej zmluvy s objednávateľom. V tomto prípade ide o obce, vyššie územné celky a ministerstvo. Po jeho zavedení tak nebudete musieť strácať čas nákupom viacerých cestovných lístkov.

Projekt integrovaného cestovného lístka však necieli iba na uľahčenie nákupu cestovného lístka. Práve cenou má motivovať na ekologickejšie spôsoby dopravy. „Chceme tým podporiť presun cestujúcich z áut do verejnej osobnej dopravy,“ uvádza odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Myslíte si, že jednotný cestovný lístok zvýši záujem o využívanie verejnej dopravy na Slovensku?

Presný mechanizmus tvorby cien národného cestovného lístka však zatiaľ známy nie je a momentálne prebieha štúdia realizovateľnosti. Aktuálna tarifa sa momentálne nemení a integrovaný cestovný lístok by sa mal odvíjať práve od nej, keďže ide o paralelný produkt. Tešiť sa však môžu cestujúci, ktorí cestujú na dlhšie trasy. „Zatiaľ predpokladáme, že pôjde o sieťový lístok, takže čím viac cestujúci precestuje, tým viac sa mu lístok oplatí,“ uviedla pre web oPeniazoch.sk Miriama Švikruhová z ministerstva dopravy.

Podľa Anny Zemanovej (SaS), ktorej pozmeňujúci návrh bol v parlamente prijatý, práve cenotvorba a jednotné tarifné sadzby môžu spôsobovať dopravcom výpadky tržieb. Aj preto bude ministerstvo povinné k všeobecne záväznému právnemu predpisu pridať aj spôsob finančnej kompenzácie dopravcov za uznávanie národného integrovaného lístka.

Národný integrovaný cestovný lístok bude platiť u všetkých dopravcov, ktorí jazdia vo verejnom záujme v zmysle podpísanej zmluvy s objednávateľom. Foto: SITA

Ani spôsob či mechanizmus kompenzácie však doriešený nie je. „Mechanizmus kompenzácie je predmetom štúdie realizovateľnosti, ktorý sa následne presunie do vyhlášky ministerstva dopravy. V tejto veci nás čakajú ešte komplexné rokovania s ostatnými objednávateľmi,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Možno až v roku 2026

Faktom však je, že nového jednotného cestovného lístka sa zrejme tak skoro nedočkáme. Hoci schválená legislatíva hovorí o dátume účinnosti od 1. januára 2025, kľúčovým bude termín uvedený v pláne obnovy. A ten dáva štátu na zavedenie jednotného lístka čas ďalšieho vyše roka.

„Prvý január 2025 je dňom, kedy do účinnosti vstupujú ustanovenia zákona týkajúce sa národného integrovaného cestovného lístka, teda skôr povinnosti objednávateľov a dopravcov, aby bolo možné na príprave tohto produktu aktívne participovať,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Najneskorší termín zavedenia integrovaného cestovného lístka by tak mal byť druhý štvrťrok 2026. Tak sa to totiž uvádza v spomínanom pláne obnovy, z ktorého je projekt spolufinancovaný.

Viac o téme: cestovný lístok , cestovný poriadok , Mestská hromadná doprava MHD , Ministerstvo dopravy SR MD , Národná dopravná autorita NADA , prímestská autobusová doprava , tarifa , vyššie územné celky VÚC , železničná doprava

Súvisiace články

Aktuálne správy