Rozlúčime sa s lacnými letenkami? Dekarbonizácia zamieša kartami aj v leteckom priemysle

Náklady na dekarbonizáciu leteckej dopravy povedú k rastu cien leteniek a budú mať negatívny vplyv na dopyt. Počet cestujúcich v leteckej doprave by sa však mal v najbližších rokoch ďalej zvyšovať. S odvolaním sa na správu aliancie britského leteckého priemyslu to uviedla stanica BBC.

Sustainable Aviation, ktorá zahŕňa napríklad leteckú spoločnosť British Airways, londýnske letisko Heathrow či výrobcu lietadiel Airbus. Ľudia podľa aliancie budú stále chcieť lietať, a to napriek „mierne vyšším nákladom“.

Kľúčovou súčasťou cesty leteckého priemyslu k uhlíkovej neutralite budú podľa aliancie udržateľné letecké palivá (SAF). Sustainable Aviation predpokladá, že tieto palivá sa budú do roku 2050 na celkovej spotrebe palív pri letoch v Británii podieľať minimálne tromi štvrtinami. SAF sa vyrábajú z obnoviteľných zdrojov a znižujú uhlíkové emisie o 70 percent v porovnaní s tradičnými palivami. Náklady na ich výrobu sú však v súčasnosti niekoľkonásobne vyššie.

Ekologický príplatok

Predseda aliancie Matthew Gorman uviedol, že „ekologický príplatok“ bude mať určitý dopad na budúci dopyt po leteckej doprave. Dodal však, že letecký priemysel by naďalej mohol zažívať výrazný rast, pretože väčšina ľudí „rada zaplatí za cestovanie o trochu viac“.

Sustainable Aviation tiež tvrdí, že prechod k ekologickejšej leteckej doprave predstavuje veľkú príležitosť pre Britániu, ktorá má jednu z najväčších sietí pre globálnu leteckú dopravu. V Británii sa teraz plánuje až päť tovární na výrobu palív SAF, do rozvoja ktorých investuje aj britská vláda. Aliancia sa však obáva, že investorov by mohli z Británie odlákať výrazné daňové úľavy v iných európskych krajinách a Spojených štátoch a vyzýva britskú vládu k opatreniam, ktoré by zmiernili cenový rozdiel medz SAF a tradičnými palivami.

Viac o téme: Airbus , British Airways , letecká doprava , letecké palivo , letenky

Súvisiace články

Aktuálne správy