Čína sa púšťa do tvrdého konkurenčného boja: Toto lietadlo má súperiť s Airbusom aj Boeingom! (foto)

, Redakcia

Dopravné lietadlo s označením C919 sa prvýkrát predstavilo mimo územia domácej Číny. Potenciálny konkurent západných lietadiel od Airbusu a Boeingu vykonal aj prelet na singapurskej leteckej šou.

Lietadlo s jednou uličkou, ktoré vyrába štátna čínska spoločnosť Commercial Aircraft Corporation of China (Comac), dokáže prepraviť necelých 200 pasažierov. Ide pritom o prvé veľké osobné dopravné lietadlo vyrábané v Číne a je súčasťou stratégie „Made in China“. Jej cieľom je znížiť závislosť od zahraničných výrobcov.

Ako ďalej pripomína web cnn.com, lietadlo s označením C919 uskutočnilo vôbec prvý komerčný let vlani v máji. Aktuálne je certifikované iba na prepravu cestujúcich v rámci pevninskej Číny a prevádzkujú ho aerolinky China Eastern Airlines.

Stane sa čínske lietadlo C919 relevantnou konkurenciou pre stroje Airbusu a Boeingu?

Momentálne však čínsky výrobca prezentuje svoju pýchu prvýkrát mimo územia domovskej krajiny, na leteckej šou v Singapure. Netrvalo dlho a na výstave, ktorá sa začala v utorok, už oznámil aj prvú objednávku na 40 týchto strojov a ďalších 10 menších regionálnych lietadiel ARJ21. Novým zákazníkom je čínska štátna spoločnosť Tibet Airlines.

Najsledovanejší stroj

Podľa odborníkov je práve lietadlo C919 najsledovanejším strojom na celej singapurskej leteckej šou. „Je veľký záujem pozrieť si lietadlo naživo, ako funguje a ako lieta,“ cituje cnn.com zakladateľa Endau Analytics monitorujúcej letecký priemysel Shukora Yusofa.

Dostať veľké dopravné lietadlo na trh pritom vôbec nie je jednoduchá záležitosť, či už kvôli nevyhnutným technickým znalostiam, potrebnému času, ale aj enormným nákladom. Aj preto ich v súčasnosti vyrába iba niekoľko krajín. Vývoj a výroba lietadla C919 podľa odhadov stála takmer 50 miliárd amerických dolárov.

Radi testujete svoje vedomosti?
Vyskúšajte niektorý z našich kvízov na tejto stránke!

Napriek tomu, že sa Pekingu zostrojiť vlastné lietadlo napokon podarilo, jeho výroba je stále do obrovskej miery závislá na komponentoch od západných výrobcov, čo si môžete pozrieť aj na obrázku nižšie. Prúdové motory napríklad dodala francúzska spoločnosť CFM International, ktorá tiež pomáhala so zapájaním rôznych lietadlových systémov. Čínska spoločnosť Comac však zaznamenala vo vývoji veľký posun a dôležité časti ako nos, trup, krídla či stabilizátory sú prácou samotnej spoločnosti:

Zdroj: cnet.com/Aerotime

Obrovskou nevýhodou lietadla C919 v boji s AirbusomBoeingom však zatiaľ je, že ešte nebolo certifikované americkými ani európskymi regulačnými orgánmi pre letectvo, tvrdí Yusof. Aktuálne tak má C919 potenciál osloviť najmä krajiny v juhovýchodnej Ázii, Afrike a Strednej Ázii, ktoré majú k Číne aj politicky bližšie.

Viac o téme: Airbus , Boeing , C919 , China Eastern Airline , Comac , letecká doprava , letecký priemysel , Singapur

Súvisiace články

Aktuálne správy