Vianoce 2020: Každý desiaty Slovák siahne po darčekoch, ktoré by inak nekupoval

, home credit Foto: SITA/AP

Pandémia koronavírusu zasiahla aj do nákupného správania sa Slovákov pred najočakávanejšími sviatkami roka. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Home Credit.  

Čoskoro by už väčšina Slovákov mala mať darčeky pre svojich blízkych nakúpené. Až 56 percent opýtaných sa vyjadrilo, že väčšinou darčeky určené pod stromček nakúpia do polovice decembra, traja z desiatich ešte do konca novembra. Je tu však aj 12 percent takých, ktorí si to nechávajú vyslovene na poslednú chvíľu a nakupujú ich až tesne pred Vianocami.     

Pandémia koronavírusu výrazne ovplyvňuje aj nakupovanie darčekov pred vianočnými sviatkami. Viac ako polovica Slovákov kupuje hlavne cez internet aj vtedy, keď majú k dispozícii otvorené kamenné prevádzky. Štvrtina Slovákov pre koronavírus tento rok viac nakupuje online, a to na úkor klasických obchodov. „Dokonca až 51 percent opýtaných sa v prieskume vyjadrilo, že bude nakupovať online aj vtedy, keď budú mať k dispozícii otvorené kamenné prevádzky. Ďalších 8 percent poverí príbuzných kúpiť darčeky taktiež cez internet. Samozrejme, sú tu stále aj prívrženci fyzického nakupovania, ktorí si potrebujú tovar pozrieť na vlastné oči. Je ich však menej, len štyria z desiatich,“ približuje analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Prieskum odhalil aj to, že vianočné nákupy si Slováci tento rok financujú predovšetkým z vlastných peňazí. Šesť z desiatich respondentov bude vianočné výdavky hradiť z bežnej mesačnej výplaty alebo z úspor. Požičať si, či už z banky, nebankovej spoločnosti alebo od príbuzných či priateľov, sa chystalo len 5 percent ľudí. „V súčasnej situácii si ľudia uvedomujú, že musia viac sledovať svoju finančnú situáciu. Mnohí prišli o príjmy a museli siahnuť aj na svoje úspory. Klientom neodporúčame zadlžovať sa kvôli predraženým vianočným darčekom. Mali by sa držať jednoduchého pravidla, a to vziať si úver len na vec, ktorú budú užívať dlhší čas, ako je doba splácania pôžičky,“ radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Credit.  

Samozrejme, niekde je momentálne finančná situácia domácností lepšia, niekde horšia, no bez vianočných darčekov to zrejme nejde. „Približne polovica Slovákov sa pri  nákupe darčekov zmestí pod  hranicu 200 eur. Tretina  má rozpočet od 200 do 400 eur. Nájdu sa aj takí, ktorí minú podstatne viac. Trinásť percent potrebuje až do 800 eur, no a je tu aj jedno percento nadštandardne situovaných, ktorí na darčeky dajú aj vyše 2 tisíc eur,“ dopĺňa Jaroslav Ondrušek.

Medzi darčekmi tento rok kraľuje kozmetika, ktorú kupuje takmer polovica populácie. Nasleduje oblečenie a obuv, potom knihy, elektronika, hračky či vybavenie domácnosti. „Tým, že je tento rok špecifický, je tu aj špeciálna skupina vianočných darčekov, ako sú napríklad rúška, vitamíny alebo čističky vzduchu, ktoré by 9 percent opýtaných pre niekoho iného nekupovalo, keby sme tu nemali pandémiu,“ hovorí Jaroslav Ondrušek.

 

 


Prieskum pre spoločnosť Home Credit realizovala agentúra Perfect Crowd na konci novembra 2020 na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18 – 60 rokov.

Súvisiace články

Aktuálne správy