Rast maloobchodného predaja v eurozóne sa v marci spomalil

Rast maloobchodného predaja v eurozóne sa v marci spomalil. A v celej Európskej únii (EÚ) maloobchodný predaj medzimesačne dokonca klesol. Dôvodom bol najmä slabý dopyt po nepotravinárskych výrobkoch. Ukázali to predbežné údaje Eurostatu, štatistického úradu EÚ.
Eurostat v piatok oznámil, že v marci 2018 vzrástol sezónne očistený objem maloobchodného predaja v euroregióne o 0,1 % v porovnaní s februárom, keď sa medzimesačne zvýšil o 0,3 %. V celej EÚ sa marcový maloobchodný predaj znížil o 0,1 % po februárovom náraste o 0,4 %.
V medziročnom porovnaní sa marcové tempo rastu maloobchodného predaja v eurozóne výrazne spomalilo na 0,8 % z 1,5 % vo februári a dosiahlo tak najnižšiu úroveň za päť mesiacov. V EÚ klesol rast predaja v marci na 1,8 % z 2 % vo februári.
Za medzimesačný rast objemu maloobchodného predaja vďačí región, ktorý platí eurom, zvýšenému dopytu po potravinách, nápojoch a tabaku o 0,2 %, zatiaľ čo predaj nepotravinárskych výrobkov klesol o 0,5 % a pohonných látok o 0,4 %.
V celej EÚ spôsobilo medzimesačný pokles objemu maloobchodu v marci najmä zníženie predaja pohonných látok o 1,2 % a nepotravinárskych výrobkov o 0,3 %. Predaj potravín, nápojov a tabaku pritom stagnoval.
Spomedzi členských štátoch, ktorých údaje má Eurostat k dispozícii, najväčší nárast maloobchodného predaja zaznamenali v Lotyšsku (2,3 %), Portugalsku (1,8 %), Rakúsku a Švédsku (v oboch o 1,3 %). Naopak, najstrmšie klesol predaj v Írsku (-1,7 %), Poľsku (-0,8 %), Spojenom kráľovstve (-0,7 %) a Nemecku (-0,6 %).
Motorom medziročného rastu maloobchodu v eurozóne bolo v marci zvýšenie predaja potravín, nápojov a tabaku o 1,4 %, pohonných látok o 0,4 % a nepotravinárskych produktov o 0,3 %. V EÚ vzrástol v marci predaj potravín, nápojov a tabaku o 1,8 %, nepotravinárskych výrobkov a pohonných látok o 0,8 %.
Najväčší medziročný nárast celkového objemu maloobchodného predaja nahlásili Malta (8,6 %), Maďarsko (7,2 %) a Lotyšsko (6,5 %), zatiaľ čo jeho najstrmšie zníženie evidovali v Nemecku (-1,3 %) a Slovinsku (-0,5 %).
Na Slovensku sa maloobchodný predaj v marci zvýšil medzimesačne o 1 % a medziročne o 5,1 %.

Súvisiace články

Aktuálne správy