Rakúsko v rámci fairtrade vlani predalo produkty za 300 mil. eur

Rakúsko pred 25 rokmi predajom kávy prijalo stratégiu značky Fairtrade, čo v preklade znamená čestný obchod. V nasledujúcich rokoch pribudli k produktom okrem iného aj kakao, banány, ruže, bavlna a cukor. Tržby s produktmi fairtrade sa vlani vyšplhali na 300 miliónov eur.
Podľa šéfa Fairtrade Österreich Hartwiga Kirnera práve banány a kakao dokazujú, že trhy sa s pomocou stratégie fairtrade môžu zmeniť. Fairtrade je „veľmi politická organizácia“, keďže sa snaží zmeniť distribučný reťazec tak, aby producenti surovín dostali čestnú cenu. Milióny malých pestovateľov a chovateľov totiž čelia veľkým potravinárskym koncernom a ich veľkej trhovej sile.
Kirner odmieta kritiku, že minimálna cena pre kávu v rámci Fairtrade je príliš nízka. Súčasná cena je kompromis, keďže sa snažia pestovateľom kávy ponúknuť dobrú cenu a zároveň si zachovať odbytové šance. Minimálna cena sa stanovuje v zdĺhavom procese, keď členovia dodávateľského reťazca musia zverejniť svoje kalkulácie.
Dôležitými témami je zabezpečenie dostatočných príjmov pre pestovateľov banánov, ruží a čaju. Situáciu komplikuje ja fakt, že v rámci Fairtrade sa predáva len polovica produkcie plantáží.
Fairtrade Österreich sa chce v nasledujúcich rokoch zamerať na zvýšenie tržieb a trhového podielu súčasných produktov. V súčasnosti sa s pečaťou fairtrade v Rakúsku predáva 1900 produktov.

Súvisiace články

Aktuálne správy