Bez vodiča: Autonómne vozidlá pripomínajú internetovú bublinu z prelomu tisícročí

, FT Foto: thinkstock

Novodobá kalifornská zlatá horúčka. Tak sa dnes hovorí nadšeniu Silicon Valley pre start-upy spojené s technológiou vozidiel bez vodiča. Záplava investícií však pripomína skôr rok 1999 a éru dot-com ako rok 1849. Niektorí investori si v honbe za novým trendy podnikaním spália prsty, upozorňuje denník Financial Times.

Technológia autonómnych vozidiel má revolučný potenciál a zakladatelia niektorých nových firiem si už na jackpot siahli.
– Automobilka General Motors kúpila mladú kalifornskú firmu Cruise Automation, ktorá pôsobí v oblasti autonómnych vozidielt, za 581 miliónov dolárov.
– Ford vložil jednu miliardu dolárov do vývojárskej Argo AI.
– Intel dal 15 miliárd dolárov za izraelského výrobcu senzorov a softvéru pre vozidlá s autonómnym riadením Mobileye
– Uber zaplatil 680 miliónov za start-up Otto.

Nie je ale vôbec isté, že skočiť po každom zvodnom start-upe, ktorý sa objaví, je tá najlepšia voľba. Kvôli nákupu firmy Otto sa Uber dostal do súdneho sporu so spoločnosťou Google, ktorej Waymo ho obvinila z krádeže obchodného tajomstva a technológie. A keď sa Ford pred pár dňami zbavil generálneho riaditeľa, odôvodnil to zaostávaním za GM práve v oblasti nových technológií.

To všetko až príliš pripomína éru dot-com, kedy malí i profesionálni investori tlačili peniaze do všetkého, čo bolo spojené s používaním internetu. Pamätáte si ešte na Webvan, Pets.com a eToys? Vtedy veľké spoločnosti tiež cítili tlak, aby sa dostali do nových a žiaducich sektorov. Time Warner vstúpil do svojej nešťastnej fúzie s AOL a Disney založil Go.com, čo ho nakoniec stálo 790 miliónov dolárov. Rupert Murdoch News Corp vynaložila 580 miliónov dolárov na MySpace v roku 2005 a AOL o tri roky neskôr kúpila Bebo za 850 miliónov. News Corp neskôr napravila svoju chybu za 35 miliónov dolárov a zakladateľ spoločnosti Bebo ju kúpil späť za 1 milión dolárov.

Avšak Amazon a Facebook boli dobrou investíciou. Rovnako ako teraz vo sfére autonómneho riadenia staviť na víťaza, odmena môže byť podobná. Z niektorých dnešných investícií sa však časom zrejme stane brak.

Investori by urobili lepšie, keby sa poobzerali po praktickejšie oblasti, ako sú vozidlá na elektrický pohon, odporúča Financial Times. Podľa analýzy UBS sa náklady na vlastníctvo vozidiel s elektrickým motorom vyrovnajú benzínu aj nafte už budúci rok. Kúpna cena síce zostane vyššia, ale lacnejšia je prevádzka elektrovozidiel, pozostávajú z menšieho počtu komponentov, a nepotrebujú teda tak nákladnú údržbu. A nabiť batériu vyjde lacnejšie ako naplniť nádrž.

Súvisiace články

Aktuálne správy