Stavba odletovej haly v Poprade má zmysel, tvrdí rezort

Ministerstvo dopravy obhajuje výstavbu novej odletovej haly na letisku v Poprade tým, že región Tatier je zaujímavý pre zahraničných návštevníkov a má veľký potenciál rastu v strednodobom a dlhodobom horizonte.

Výstavbu novej odletovej haly na letisku v Poprade, ktorá by podľa predpokladov mohla stáť 2,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, považuje ministerstvo dopravy za potrebnú. A to napriek tomu, že letisko v súčasnosti nemá žiadnu pravidelnú linku a vybavuje najmä sezónne charterové lety.

„Keďže región Tatier je zaujímavý pre zahraničnú klientelu a má veľký potenciál rastu v strednodobom a dlhodobom horizonte, výstavbu novej haly považujeme za primerané opatrenie,“ zdôraznil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Letisko Poprad – Tatry nedávno začalo verejnú súťaž na stavbu odletového terminálu s plánovaným trvaním prác osem mesiacov. Investíciu chce financovať za peniaze štátu, ktoré poskytol rezort dopravy.

Popradské letisko vlani vybavilo takmer 31 tis. cestujúcich, čo bolo medziročne o štvrtinu viac. Chartrové lety by perspektívne mohli výraznejšie podporiť jeho ďalší rozvoj. Vedenie letiska v Poprade podľa informácií ministerstva dopravy v súčasnosti rokuje o možnosti zavedenia viacerých pravidelných liniek. „Práve nový terminál umožní lepšie splniť požiadavky potenciálnych dopravcov na dostatočnú rýchlosť a kvalitu vybavenia letov,“ tvrdí Kóňa. Zmodernizovaná infraštruktúra by mala výrazne zlepšiť pozíciu letiska pri rokovaniach s prepravcami o možných nových linkách.

Letiskový terminál pod Vysokými Tatrami má už niekoľko desaťročí. Nevyhovuje kapacitne pre používané väčšie typy lietadiel, ani európskym pravidlám vybavovania cestujúcich pre „schengenské“ letiská. Pôvodne bola hala určená pre menšie lietadlá s 50 až 70 cestujúcimi, v súčasnosti sa bežne využívajú lietadlá s kapacitou 180 a viac miest. „Neumožňuje totiž vybavovať súčasne odlety do schengenských a neschengenských krajín. Nová hala umožní fyzicky oddeliť ich vybavovanie a tým súčasne umožní súbežné vybavovanie dvoch dopravných lietadiel. Navyše, letiskové terminály nie sú investíciami krátkodobého charakteru,“ dodal Kóňa.

Ministerstvo dopravy nateraz neuvažuje o výmene vedenia popradského letiska. „V Poprade na rozdiel od Bratislavy sa minulý rok podarilo medziročne zvýšiť počet prepravených cestujúcich a manažment momentálne hľadá možnosti, ako zabezpečiť aj pravidelné linky,“ uviedol Kóňa. V prípade odvolania manažérov bratislavského letiska vo februári bolo podľa neho mnoho dôvodov pre nespokojnosť s manažmentom. „Jedným z kľúčových bolo podozrenie z trestnej činnosti,“ pripomenul. „Nerozlietanie“ letiska bolo len jedným z nich.

Regionálne letiská majú podľa rezortu svoj význam napriek problémom s ich prevádzkou. Majú potenciál pri rozvoji cestovného ruchu, ekonomiky i zamestnanosti v regiónoch. „Preto aktívne hľadáme odpovede na otázky, týkajúce sa budúcnosti regionálnych letísk, vrátane Letiska Poprad – Tatry,“ uzavrel Kóňa.

Spoločnosť Letisko Poprad – Tatry, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri od 1. januára 2005 a má základné imanie 19,83 mil. eur. Štát prostredníctvom ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v letiskovej spoločnosti vlastní 97,61 % akcií, mesto Poprad 1,67 % a mesto Vysoké Tatry 0,72 % akcií. Medzinárodné letisko Poprad-Tatry leží vo výške 718 metrov nad morom a je najvyššie položeným letiskom pre dopravné lietadlá na krátke a stredné trate v strednej Európe.

Súvisiace články

Aktuálne správy