Klesajúca konkurencieschopnosť potrebuje viac štátnych impulzov

Liptovský Mikuláš 14. marca (TASR) – Konkurencieschopnosť slovenského cestovného ruchu má podľa prezidenta Zväzu cestovného ruchu (ZCR) SR Mareka Harbuľáka dlhodobo klesajúcu tendenciu a napriek niektorým čiastkovým pozitívnym signálom nevyužíva stále ani zďaleka svoj nesporný prirodzený potenciál.
„Stačí sa na to pozrieť cez rozhodujúce ukazovatele, počet návštevníkov, zamestnancov, investície či daňovo-odvodové zaťaženie. Štatistika, ale aj reakcie ľudí z našej branže jednoznačne potvrdzujú, že naša konkurencieschopnosť sa stráca už len v porovnaní s okolitými krajinami,“ uviedol pre TASR počas konferencie organizovanej týždenníkom Trend v Akvaparku Tatralandia.
Okolité štáty hľadajú podľa Harbuľáka riešenia, ako účinne pomáhať podnikateľom v cestovnom ruchu a vytvárať im lepšie prostredie, v ktorom dokážu vygenerovať ďalšie zdroje. „V konečnom dôsledku z toho predsa bude profitovať aj samotný štát,“ vysvetlil s tým, že v tejto súvislosti je brzdou slovenského turizmu jedna z najvyšších sadzieb dane z pridanej hodnoty v rámci EÚ.
„Inde majú práve na ubytovacie a stravovacie služby rôzne výnimky a znížené sadzby, lebo si uvedomili, že to naozaj veľmi pomáha. Pritom je to len jedna z možností, existujú mnohé ďalšie aktívne opatrenia. Treba si uvedomiť, že cestovný ruch je so svojimi dlhodobými investíciami generátorom dlhodobo udržateľných pracovných miest,“ dodal Harbuľák s tým, že ZCR SR pripravuje dopadovú štúdiu, ktorú chce predložiť kompetentným inštitúciám.
Nevyhnutnosť sebareflexie zdôraznil predseda predstavenstva spoločnosti Tatry mountain resorts Bohuš Hlavatý. „Vždy treba začať od seba a vytýčiť si, čo musíme spraviť pre zlepšenie svojho produktu. My sme si jasne povedali, že musíme zlepšiť infraštruktúru. Postupne sa nám to darí a prináša to výsledky. Preto je možno taký rozdiel medzi Tatrami a ostatnými regiónmi, kde sa toho veľa neudialo a potom to, samozrejme, vyzerá tak, ako to vyzerá,“ skonštatoval.
„Verím však, že systémové zmeny, ktoré sa udiali v našom cestovnom ruchu, pomôžu zobudiť sa aj ďalším regiónom. Je skvelé, že sa podarilo uviesť do praxe zákon, na základe ktorého začali vznikať organizácie destinačného manažmentu. Niekde výrazne dobre, inde sa boria s ťažkosťami a detskými chorobami, ale naozaj už vidieť prvé plody ich práce,“ vyzdvihol pre TASR Hlavatý.
Jednou z prvých lastovičiek je podľa neho vytvorenie odbornej rady pri Slovenskej agentúre pre cestovný ruch. „Mala by byť platformou, kde si dokážeme otvorene vymieňať pohľady a po diskusii navrhovať riešenia. Ak budeme viditeľnejší, zvyšuje sa predpoklad, že sa veci pohnú dopredu. Potrebujeme sa prezentovať ako v princípe exportné odvetvie, ktoré vie Slovensku prinášať nemalé benefity,“ dodal Hlavatý.

UPOZORNENIE: TASR vydá k správe zvukový záznam.

Súvisiace články

Aktuálne správy