Daň z motorových vozidiel by sa mohla zmeniť v roku 2014

Doterajší systém rôznych sadzieb dane z motorových vozidiel, ktorú spravujú samosprávne kraje, by mala nahradiť jednotná výška dane. Vybrané peniaze by mal štát následne prerozdeľovať regiónom podľa určitých dohodnutých kritérií. Dopravcovia pritom chcú, aby daň zvýhodňovala ekologické vozidlá.

Nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, by mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014. Prezident Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Ľubomír Honíšek to predpokladá s tým, že spomínaná daň by mala byť v budúcnosti jednotná na celom území Slovenska a nie ako teraz, keď je v regiónoch rôzna. Daň by podľa neho určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.

„Rozdiely vo výške dane z motorových vozidiel medzi jednotlivými vyššími územnými celkami (VÚC) sa v súčasnosti pohybujú v rozmedzí od 9 do 15 %. preto je našim záujmom, aby bola stanovená jednotne. Nemá absolútne logiku, aby dopravca, ktorý má sídlo v jednom vyššom územnom celku, platil o 15 % vyššiu daň z motorových vozidiel ako jeho kolega v druhom vyššom územnom celku,“ povedal v pondelok Honíšek na stretnutí s médiami. Takéto nastavenie podľa neho nemá žiadna európska krajina a treba to určite napraviť a riešiť.

Dopravcovia dlhodobo kritizujú aj priemernú výšku dane z motorových vozidiel, ktorá je na Slovensku podľa nich druhá najvyššia v Európe a dosahuje okolo 2 250 eur. Vyššia je len na Islande, asi o dvesto eur, pričom v susednej Českej republike má výšku zhruba 1 050 eur, v Poľsku 660 eur a na takej úrovni je aj v Maďarsku. „Výška dane na Slovensku znevýhodňuje slovenských dopravcov vo vzťahu ku konkurentom z týchto susedných štátov,“ tvrdí Honíšek.

ČESMAD očakáva, že samosprávne kraje by sa mali na zmenách dane z motorových vozidiel dohodnúť. Výnimkou môže byť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý z výberu dane doteraz najviac profituje. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku. Má tak aj najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu. Podľa ČESMAD-u tento systém nie je spravodlivý a treba ho zmeniť.

„Navrhujeme, aby štát stanovoval sadzbu dane, aby bola jednotná v rámci celého Slovenska a preferovala v oveľa výraznejšej miere ekologické vozidlá. To sú naše požiadavky. Potom záleží na dohode medzi štátom a VÚC, ako sa táto daň bude ďalej prerozdeľovať,“ povedal Honíšek. Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by podľa dopravcov mali kraje používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy. Ministerstvo financií tieto aktivity podľa šéfa ČESMAD-u tiež podporuje. „Aj ministerstvo žiada odstránenie nezrovnalostí a spôsob určovania a výberu dane z motorových vozidiel, aby sa tieto nedostatky odstránili. V priebehu budúceho roka budeme pripravovať spoločne novelu zákona, v ktorom naše požiadavky budú zapracované,“ očakáva Honíšek.

Súvisiace články

Aktuálne správy