Lacnejšia výstavba diaľnic vytvorí 4 tis. pracovných miest

Minister dopravy Ján Figeľ pri hodnotení svojho jeden a pol ročného pôsobenia na čele rezortu vyzdvihol aj oživenie železníc a úsporu prostriedkov.

Správa „DOPRAVA: Lacnejšia výstavba diaľnic vytvorí 4 tis. pracovných miest,“ rozšírená o ďalšie informácie v piatom a šiestom odseku.

BRATISLAVA 12. januára (SITA) – Lacnejšia výstavba diaľnic a obnova ciest prvej triedy, oživenie a modernizácia železníc, či šetrenie prostriedkov a prehodnotenie nevýhodných zmlúv – to sú podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) hlavné výsledky jeho viac ako jeden a polročného pôsobenia na čele rezortu. Za dôležité na štvrtkovej tlačovej besede označil aj to, že rozbehnutá výstavba úsekov diaľnice D1 umožní postupne vytvoriť vyše štyritisíc pracovných miest.

Revitalizácia troch štátnych železničných spoločností, napriek tomu, že uvoľnili viac ako tritisíc pracovníkov, v nich zachránila zostávajúcich 30 tis. pracovných miest. Podľa ministra je to jeden z rozhodujúcich výsledkov ozdravného procesu. „V minulom roku sa nám podarilo vytvoriť nové pracovné miesta, kombinovať úspory a nové investície a zároveň zvýšiť podiel verejnej dopravy na Slovensku, čo má obrovský, nielen hospodársky, ale aj sociálny a finančný význam,“ povedal ďalej minister Figeľ. Šetrenie považuje za mimoriadne dôležité najmä v čase deficitného hospodárenia štátu.

„Zmenili sme celkový prístup ministerstva. Dnes neexistuje vopred daný víťaz, ale vyhráva ten, kto dáva najvýhodnejšiu ponuku. Našimi rozhodnutiami sme prispeli nielen k vytvoreniu nových, ale k záchrane tisícov pracovných miest. Pre ozdravenie bolo najprv nevyhnutné odstrániť pijavice v rámci rezortu. Pijavice, ktoré vysávali financie alebo aktíva z jednotlivých firiem,“ vyhlásil Figeľ. Ministerstvo podľa neho nepokračovalo v nezdravom prístupe ich predchodcov, ktorí namiesto odvážnych ozdravných opatrení nalievali štátne financie do podnikov, neriešili problémy, ale v podstate ich prehlbovali.

Minister dopravy tvrdí, že začať ozdravovanie zadlžených železničných spoločností si vyžadovalo odvahu a rozvahu. „Železnice na Slovensku nemôžu byť sociálnymi podnikmi a preto bolo treba kombinovať bolestné a veľmi citlivé opatrenia na strane zamestnanosti, aby sme všetky tri spoločnosti zachránili pred tým najhorším, ktorým je bankrot alebo kolaps v rámci hospodárskej konkurencie,“ povedal Figeľ. Hospodárenie v železničných firmách sa podľa neho zlepšilo tak, že smerujú k postupnému vyrovnanému hospodáreniu bez straty. Po troch rokoch zmrazenia miezd v nich v tomto roku platy porastú. Po dvanástich rokoch znižovania počtu cestujúcich v osobnej železničnej doprave vlani v nej pribudlo 1,3 mil. ľudí. Minister je presvedčený, že železničné spoločnosti nebudú po dlhých rokoch zaťažovať štátny rozpočet, okrem prevádzky osobnej dopravy a správy infraštruktúry vo verejnom

Vlani začala výstavba troch nových úsekov D1 Jánovce – Jablonov (západná časť), Fričovce – Svinia a Dubná Skala – Turany v celkove dĺžke 37 kilometrov. „Od môjho nástupu do úradu, teda za rok a pol sa nám podarilo rozbehnúť výstavbu celkovo na 56 kilometroch diaľničných a čiastočne rýchlostných ciest. Spomínam to preto, lebo za prvý rok a pol vlády Roberta Fica to bolo 19,5 kilometra, a to len v polovičnom profile,“ uviedol Figeľ. Toto porovnanie je podľa neho dôležité, lebo každá nasledujúca vláda môže uzatvárať, kompletizovať, otvárať nové úseky, ak predchádzajúca rozbehne prípravy, dá prácu. „Náš pol druha rok bol päťkrát dynamickejší ako ten predchádzajúci,“ dodal minister s tým, že Fico spochybňoval výstavbu diaľnic pri terajšej vláde.

Výsledky podľa Figeľa potvrdzujú, že sa dá európskym a transparentným spôsobom nielen súťažiť, ale aj stavať a dá sa navyše aj ušetriť. Úspora peňazí na lacnejšej stavbe diaľnic podľa neho umožňuje postaviť dvojnásobne viac. V prípade už vysúťažených úsekov D1 sú stavebné náklady nižšie o 700 mil. eur. „To je zhruba odhadovaný náklad na výstavbu tunela Višňové, ktorý bude najdlhším a moderným tunelom na D1. Súťaž už prebieha,“ dodal minister. Slovensko si na to podľa nepotrebuje požičiavať, ale môže kombinovať štátne zdroje a nenávratné finančné príspevky z Európskej únie. Figeľ je presvedčený, že nižšie ceny za výstavbu diaľnic nebudú na úkor ich kvality a zmeny v dohodnutých cenách so zhotoviteľmi sú možné len v nepredvídateľných prípadoch.

Súvisiace články

Aktuálne správy