Miliardové dlhy autombilky Zastava: Zamestnanci čakajú na mzdy pätnásť rokov

, ČTK Foto: TASR/AP;SITA/AP

Legendárna juhoslovanská automobilka Zastava v srbskom Kragujevaci je históriou. Jej definitívne uzavretie po dlhej nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbov bolestné spomínanie na časť svojej minulosti, ktorá je teraz nenávratne preč. Autá, kedysi obľúbená nielen v bývalej Juhoslávii, sa už roky nevyrábali, až "zámok na bráne", ktorý minulý týždeň prikázal zavesiť srbský súd, znamená konečnú rozlúčku s tým, čo podľa niektorých boli "lepšie časy".

Na spoločnosť Zastava automobili, z Kragujevac,  bol vyhlásený konkurz vo štvrtok kvôli hromadiacim sa dlhom a potom, čo bol jej bankový účet zablokovaný už 701 dní. Obchodný súd v Kragujevaci začal konkurzné konanie na návrh ministerstva hospodárstva, a síce na základe toho, že záporná hodnota majetku dosiahla 410 miliónov eur, napísal server BalkanInsight.

"Továreň bola postavená v päťdesiatych rokoch, po druhej svetovej vojne. A keď sme ju budovali a vyrábali v nej autá, budovala továreň aj nás," hovorí bývalý robotník v Zastave  Slavoljub Bataveljić, ktorý je predsedom klubu fanúšikov jedného z najpopulárnejších vozidiel automobilky, Fića fan klubu. "Mala veľký vplyv na Kragujevac, ktorý po otvorení automobilky začal prekvitať," dodal.

Malá Zastava 750, vyrábaná na základe talianskeho modelu Fiat 600 a prezývaná Fića, sa stala symbolom modernizácie a úspechu novej socialistickej juhoslovanskej spoločnosti. Do roku 1985 zišlo z montážnych liniek takmer milión týchto vozidiel, ktoré obrazne povedané postavili Juhoslávii na štyri kolesá.

Bataveljić priznáva, že definitívne uzavretie továrne ho hlboko zasiahlo. Lepšie na tom nie je ani 300 ďalších bývalých zamestnancov automobilky, ktorým spoločnosť dlhuje v prepočte okolo milión eur za nevyplatené mzdy z rokov 1997 až 2001. Chceli konkurzné konanie pozastaviť, pokým nebude zistená skutočná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali pritom na to, že tento majetok je rozsiahlejší, než sa tvrdí.

V čase uzavretia mala spoločnosť iba troch zamestnancov. V roku 1989, ešte pred uvalením medzinárodných sankcií na Srbsko a vypuknutím vojny v bývalej Juhoslávii, zamestnávala 13 500 ľudí a vyrábala ročne 220-tisíc áut. Deväťdesiate roky, vojna a sankcie nakoniec všetko zmenili.

V roku 2008 boli majetok a zariadenia firmy Zastava automobili prevedené na novú spoločnosť FIAT Srbija, v súčasnosti FIAT Chrysler Srbija (FCA). Dlhy a prebytok pracovníkov ale zostali Zastave.

Zastava sa stala jedným z veľkých symbolov bývalej Juhoslávie, pretože vozidlá, ktoré továreň vyrábala, riadila väčšina dospelej populácie starej Juhoslávie, ale aj preto, že tieto autá boli obľúbené po celom Balkáne i mimo neho. V regióne je stále rad klubov fanúšikov vozidiel Zastava, najmä modelu Fića. Výroba tohto auta, ktoré bolo vôbec prvým modelom automobilky, začala v roku 1955 a skončila až o 30 rokov neskôr. "Ľudia si už dnes nevedia predstaviť, aké veľké úsilie vložili robotníci do vybudovania tejto továrne. Keď sa fabrika otvorila, nikto nebol vyučený v práci, ktorú sme robili, takže sme sa všetko učili za pochodu," spomína Bataveljić. Dobre si pamätá, ako sa v čase prázdnin sa do týchto malých áut dokázali pobaliť celé  rodiny a vyrazili k moru alebo niekam inam.

"Organizujeme v Kragujevaci festivaly vozov Fića, aj iných modelov Zastava, už 12 rokov a rozširujeme sa. Teraz sa festival volá Balkan Fića Fest. Ľudia sa na neho schádzajú zo všetkých krajín bývalej Juhoslávie, ba aj z Francúzska a Švajčiarska," chváli sa Bataveljić.

Áut Fića bolo celkovo vyrobených takmer milión a zaslúžia si svoj pomník, pretože ich vplyv na kultúru a ekonomiku v Juhoslávii bol značný. Klub fanúšikov už zhromaždil viac ako 3000 podpisov pod petíciu žiadajúcu, aby tento symbol už dlho zaniknutej krajiny a jej kultúry bol zvečnený na jednom z námestí Kragujevac.

Súvisiace články

Aktuálne správy