Platobná morálka zákazníkov sa medziročne výraznejšie nezmenila

Platobná morálka zákazníkov sa podľa takmer dvoch z troch stavebných spoločností medziročne nezmenila. Firmy evidujú pätinu objemu vyfakturovaných prostriedkov po splatnosti. Necelú desatinu z celkovej sumy vyúčtovaných peňazí považujú stavebníci za už nedobytnú.
Vyplýva to z najnovšej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva, ktorú spracovala spoločnosť CEEC Research.
Takmer pätina (18 %) stavebných spoločností pôsobiacich na Slovensku si myslí, že platobná morálka zákazníkov je horšia ako v roku 2015. Takmer zhodné množstvo riaditeľov firiem sa, naopak, domnieva, že sa platobná morálka zlepšila (19 %). Žiadnu zmenu nepocítilo 63 % podnikov.
„Je to individuálne, ale vo všeobecnosti je veľa stavieb financovaných z rôznych zvýhodnených zdrojov, či už európskych, alebo štátnych dotačných a niekoľkostupňový byrokratický proces schvaľovania predlžuje splatnosti,“ upozornil riaditeľ spoločnosti PS Stavby Miloš Milanovič.
„Platobná disciplína investorov bola v minulom roku príkladná, asi to spôsobila aj nutnosť dočerpania finančných prostriedkov z Európskej únie v stanovených termínoch. Ani u privátnych investorov sme nezaznamenali žiadne dramatické porušenia platobnej disciplíny,“ zhodnotil obchodný riaditeľ spoločnosti Doprastav Ján Záhradník.
Takmer pätinu (19,5 %) faktúr evidujú stavebné firmy po termíne splatnosti. Najhoršie sú na tom spoločnosti, ktoré sa venujú inžinierskym stavbám. Ich riaditelia v prieskume priznali bezmála štvrtinu (23,4 %) neuhradených faktúr.
Necelú desatinu (8,1 %) vyfakturovaných prostriedkov označili stavebníci za nedobytnú. Ešte väčší podiel (8,9 %) takto vnímajú firmy z pozemného staviteľstva.

Súvisiace články

Aktuálne správy