Výhody konzumnej spoločnosti: Prečo kapitalizmus podporuje rovnosť

, fee.org Foto: thinkstock

Diaľničné premávka sa smerom von z Bostonu začala spomaľovať. Netrápilo by ma to, ak by sme sa nechceli práve dostať na letisko. Šoférovala moja žena, tak som neváhal vytiahnuť svoj smartfón a otvoriť Google Maps. Aplikácia Google Traffic mi okamžite ukázala, v reálnom čase, tú najlepšiu trasu, aby sme prišli na letisko včas. Vďaka Googlu sme let stihli.

Nebolo to tak dávno, čo sa v USA museli vodiči spoliehať na dopravných spravodajcov vo vrtuľníkoch, a ich navigácia ako sa vyhnúť zápche bola neraz úplne nanič. Už ste niekedy premýšľali nad tým, ako to Google Traffic robí? Odpoveď je crowdsourcing. Dve tretiny dospelých Američanov vlastnia smartfón a ak majú zapnutý GPS lokátor na svojom telefóne, pomáhajú vytvárať dopravné informácie v reálnom čase. Google si vytvára obraz o dopravnej situácii na základe rýchlosti pohybu áut. Bohatí rovnako ako chudobní, väčšina vodičov na diaľnici v ten deň, keď sme cestovali na letisko, mali prístup k rovnakým zázračným dopravným správam. A na základe nich sa mohli rozhodnúť pre najlepšiu trasu. To je len jeden z konkrétnych príkladov, ako trh generuje rovnosť v spotrebe.

Vozidlá, v ktorých jazdíme, sú ďalším ukazovateľom rovnosti spotreby. My sme si zvolili lacnejší Subaru Outback. Na trhu sú aj omnoho drahšie, komfortnejšie a väčšie autá, ale podľa testov Insurance Institute for Highway Safety nie sú bezpečnejšie ako Outback.

Má bohatý jednotlivec, na rovnakej ceste smerom na letisko, nejaké významné výhody voči mne? Možno by si mohol najať vodiča a tým využiť čas počas presunu o niečo produktívnejšie, ale aj táto výhoda sa bude postupne vytrácať príchodom a rozšírením autonómnych áut jazdiacich bez vodiča.

Pozrime sa, čo vo svojom komentári vo Wall Street Journal pod titulkom "Nárast rovnosti konzumu" píše bývalý manažér hedžového fondu Andy Kessler. "Asi každý výrobok alebo služba, ktorá robí náš život lepší, si vyžaduje masový trh. Ale to nie forma ekonomickej obety. Tí, ktorí vymýšľajú a vyrábajú pre masový trh, následne zbohatnú. A čím viac sa títo inovátori budú snažiť o zlepšenie našich životov, tým bohatší budú, ale tým menej sa budú môcť odlíšiť od masy, ktorej chcú slúžiť. Čo má také zakladateľ Google, Larry Page, čo vy nemáte?" pýta sa ironicky Kessler.

Pageov príjem je nepredstaviteľne väčší ako väčšiny z nás. Ale pokiaľ ide o spotrebu, rozdiely sú zanedbateľné, čo je celkom pozoruhodné, vzhľadom k tomu, o koľko Google dokázal zlepšiť naše životy.

Ikona amerického futbalu Tom Brady zarába približne 10 miliónov dolárov ročne. Jeho diéta zapĺňa v ostatnom čase stránky americkej tlače. Má Brady možnosť využívať nejaké zdravotné výhody, ktoré my ostatní, so zlomkom jeho príjmov, nie? Brady si najíma kuchára, naša rodina nie. Ale pritom sa stravujeme podobne ako on, čerstvá zelenina, ovocie, celozrnné obilniny, strukoviny a ryby tvoria prevažnú časť nášho jedálnička. Od mája do októbra, nám miestny ekologický poľnohospodár poskytuje dostatok zeleniny, ktorá je čerstvo oberaná na základe objednávky deň vopred. V lete môžeme mať ovocie a zeleninu čerstvejšiu ako sám veľký Brady. Znamená to pre nás, že kvôli nižšiemu príjmu si také možnosti stravovania ako má Tom Brady nemôžeme dovoliť? Je to záväzok k zdravému životnému štýlu, neodvíja sa to do výšky príjmu, ktorým sa od seba líšime.

V roku 1900 minuli Američania približne 50 percent príjmov domácností na potraviny a ošatenie. Dnes je to len približne 20 percent. V súčasnosti čakajú na zákazníkov v obchodných reťazcoch tony kvázi čerstvého ovocia a zeleniny z celého sveta, čo pred storočím nemali k dispozícii ani panovníci na kráľovskom dvore.

V roku 1900 malo zhruba len 25 percent domácností tečúcu vodu, ešte menej z nich malo splachovacie toalety. Bolo to ešte desaťročia pred tým, ako sa objavili zázraky v podobe elektriny, automobilov či vodovodnej inštalácie. Kohútiky v známom zámku Hearst Castle v Kalifornii mohli byť pozlátené, ale tieklo z nich niečo íné, lepšie, ako vo väčšine priemerných domácností? Voda v mojom dome pochádza zo 120 metrov hlbokej artézskej studne. Je to ďalší dôkaz rovnosti v spotrebe, moja voda je rovnako dobrá, ak nie lepšia, než tá, ktorá tečie nejakému miliardárovi v jeho hodnostnom v niektorom z veľkomiest.

Bohatstvo nie je dobrým ukazovateľom bohatého života. Profesorka psychológie Soňa Ľubomírska zistila, že iba 10 percent z celkového šťastia Američanov sa spája s ich príjmom. "Šťastie, znamená oveľa viac než čokoľvek iné," píše vo svojej knihe, v ktorej vysvetľuje ako je šťastie len spôsobom vnímania seba vo svete, v ktorom žijeme.

A čo prvky emočnej inteligencie, ktoré robia náš život bohatší? V knihe Veľká mágia, jedna z najpredávanejších autoriek Elizabeth Gilbertová podotýka, že keby boli peniaze jediná vec, ktorú ľudia potrebujú k svojmu životu, k bohatému tvorivému životu, potom by boli asi megaboháči tí najnápaditejší, originálni myslitelia spomedzi nás všetkých. Ale to jednoducho nie sú. Základné ingrediencie pre kreativitu zostávajú rovnaké pre všetkých: odvaha, pôvab, kompetencia, vytrvalosť, dôvera. Všetky tieto prvky sú univerzálne prístupné. To ale neznamená, že tvorivý život je vždy ľahký, znamená to len, že tvorivý život je vždy možný.

Rovnaké univerzálne prístupné prvky sú základné ingrediencie pre podnikanie. Podnikateľov vedie za ich cieľom vízia a rovnosť príležitostí, ktorú umožňuje kapitalizmus. Rozhodnutie podnikateľa byť vytrvalý nepredstavuje nejaký tajný motor, ktorý ich poháňa k úspechom.

Základný spotrebný tovar, aký sme pred sto rokmi nedokázali ani predstaviť, je dnes všeobecne prístupný. Trh podporovaný mnohými kreatívnymi až priekopníckymi podnikateľmi, rovnako ako každým jedincom odhodlaným zanechať po sebe kus práce, vytvára rovnosť spotreby.

Autorom je Barry Brownsteinemeritný profesor ekonómie na univerzite v Baltimore.

Súvisiace články

Aktuálne správy