Rakovina ho prinútila zmeniť zamestnanie: Navrhuje tričká, ktoré idú na dračku

, bussinesinsider Foto: Teespring

Glyn Williams pracoval ako moderátor rannej šou, ale aj ako obchodný riaditeľ istého súkromného rádia v Anglicku, keď zistil, že má rakovinu hlasiviek.

Mal 51 rokov, z čoho 25 strávil predávaním všetkého možného. Od rozhlasovej reklamy až po priemyselné chemikálie, ale rakovina ho prinútila skončiť s osobnými obchodnými stretnutiami. Jeho kariéra sa razom vykoľajila, nebolo vôbec jednoduché nájsť si niečo nové. Začiatkom roka 2013 dal výpoveď a začal s písaním. Knihy, doteraz vydal 22 titulov, mu stále prinášajú asi tisíc dolárov mesačne. Bolo to ťažké obdobie, ani po roku sa Williams stále nedokázal pozbierať.

A potom to prišlo. Dozvedel sa o webe Teespring, novej stránke, kde sa dali vytvoriť vlastné tričká. Predávali by sa bez toho, aby ste museli mať potrebný inventár, či kapitál. Nevyžadovalo si to žiadne extra náklady. Javilo sa to ako sen každého obchodníka. Williams bol ale skeptický. Ale jeho priateľ mu ukázal konkrétne tričko, s ktorým sa mu podarilo za týždeň zarobiť 600 dolárov. "Potom som už spozornel," hovorí Williams pre Business Insider.

Williams sa časom vypracoval na jedného z najúspešnejších predajcov na webe Teespring. Iba v roku 2015 predal oblečenie za viac ako dva milióny dolárov. A to nie je jediný. Šéf Teespring Evan Stites-Clayton hovorí, že registrujú viac ako 20 predajcov, ktorí pokorili hranicu jedného milióna dolárov.

Aby sme pochopili, ako Williams zarobil, musíme si vysvetliť, ako platforma, akou je aj Teespring, funguje. Základná myšlienka by sa dala zhrnúť asi takto. Po prvé sa musíte zaregistrovať a vytvoriť si vlastný návrh grafického dizajnu trička. Buď ho rovno nahráte ako obrázkový súbor, alebo sa potrápite s využitím vstavaných nástrojov. Potom sa musíte rozhodnúť, za akú cenu sa bude tričko predávať a koľko chcete zarobiť na každom predanom kuse. Teespring sa postará o výrobu aj doručenie, a berie si podiel z predaja. Každá "kampaň" pre konkrétne tričko funguje tak trocha ako crowdfunding. Ľudia si predobjednávajú tričko a keď kampaň skončí a objednávky prekročili minimálny stanovený počet, Teespring záujemcom tričká vyrobí a zašle. Keď sa kampaň uzavrie, Teespring vám prevedie peniaze, ktoré ste zarobili. Aké jednoduché.

Prvé Williamsove pokusy boli úplný prepadák. Jeden z jeho prvých návrhov predstavoval slogan v zmysle podpory elektronickej cigarety, "prestaň fajčiť a radšej vaporizuj," bolo to v čase keď sa zdalo, že nový trend úplne vytlačí klasický tabak. Predaj tohto trička bol nulový. Ale Williams sa nevzdával, čiastočne aj preto, že na Teespring sa mu otvorili nekonečné možnosti experimentovania, kým sa niečo chytí. Navyše nič vás to nestojí, tak koho to zaujíma, že vaše prvé kampane nikoho nedokázali osloviť? Jediné čo strácate je čas, je to doslova plytvanie časom. Stačil mesiac a Williams si pripísal 35 000 dolárov čistého zisku. "Začal som v pravý čas, a udrel na trend, ktorý kontinuálne rástol," vysvetľuje.

Ale úspech predaja sa spája s jedným verejným tajomstvom, ktoré poznajú všetci úspešní obchodníci, je to Facebook marketing.

Marc Boulos je ďalší významný predajca, ktorý si pripísal vlani zisk viac ako 135 000 dolárov. Tvrdí, že si musí zaplatiť minimálne 10 dolárov za cielené Facebook reklamy na každé jedno tričko, pre ktoré chce spustiť kampaň. To je cena za to, že dokážete sledovať, či vaša kampaň má potenciál stať sa virálom. Poprední predajcovia na Teespring sú úzko prepojení s koncepciou virality, tak ako aj hviezdy YouTubeu, alebo digitálnych mediálnych gigantov ako je BuzzFeed.

Do konca februára 2014, už Williams navrhuje 20 tričiek denne a pracuje 16 hodín. Stáva sa z neho stroj na vytváranie obsahu, v počítači má otvorených šesť pracovných okien naraz. Vymyslel napríklad 489 rôznych variácií na oslavu dňa svätého Patrika. Jednou z jeho taktík je personalizácia. Umenie úspechu na Teespring zvyčajne nezáleží na konkrétnej šikovnosti, je skôr o nájdení konkrétneho trhu, zacieliť sa naň a následne ponúkať jeden návrh za druhým.

Potom, čo Marc Boulos nesupel so svojimi prvými 50 ponukami a prerobil 500 dolárov, začal sa zameriavať na veteránov a ich rodiny. "Urobil som tričko s nápisom: "Niektorí ľudia mi hovoria americký vojenský veterán, ja dávam prednosť skôr označeniu vyslúžilý odvážlivec." Bolo v kombinácii červenej, bielej a modrej, a veľmi vlastenecké," hovorí Boulos. To tričko sa dobre predávalo, ale Boulosov prvý virálny hit prišiel až so zameraním sa na väčšiu skupinu: absolventov stredných škôl. Boulos, ktorý má len 20 rokov, už zarába návrhmi viac, než jeho rodičia.

Jedna vec je navrhnúť niekoľko populárnych tričiek a celkom iná, je udržanie rastu, ak sa na trh začne valiť dav, ktorý nemá prakticky žiadne prekážky pre vstup na tento trh. Williams si myslí, že jeho úspech by mohol pokračovať, ak bude dostatočne disciplinovaný, čiže sa musí snažiť zautomatizovať časť svojho zaužívaného systému. Ukazuje pritom na tričko, kde je napísané: „floridské dievča v kalifornskom svete."  "Zarobil som na nich 40 000, uvedomujete si, že tam bolo 2500 rôznych kombinácií? Urobil som asi 500 zbytočne, kým sa niektoré uchytilo." Takáto produkcia si vyžaduje účinnosť, Williams si uvedomuje, že aj keď naďalej zlepšuje svoju systém, musí mať obchodnú stratégiu.

Ale aj Teespring sa časom mení. Už to nie je neznáma platforma divokého západu s neobmedzenou príležitosť pre skrytých podnikateľov. Viac ako 4 milióny ľudí si vlani v USA kúpili tovar z tohto webu. Z tričiek sa postupne prešlo aj na iné druhy oblečenia. Koncom septembra Teespring začal expandovať aj do Európy. Aj internetový gigant Amazon sa zdá, že uznal tento predajný kanál a spustil vlastný obchod, merch Amazon. "Merch Amazon je služba na vyžiadanie, ktorá umožňuje vytvárať, predávať a propagovať svoje vlastné značkové tričká s nulovým nákladom," píše sa na ich webovej stránke.

Konkurečný boj o tento trh je v plnom prúde. Teespring sa snaží udržať si náskok diverzifikáciou, nezameriavať sa len na tričká a podobné predmety. Vzdialenou víziou je priestor, kam zavítate, ak chcete niečo na zákazku. Odošlete dizajn a o ostatné sa nestaráte. Dnes sú to „len“ tričká, ale zajtra, kto vie? To je dôvod prečo segmentu veria aj venture kapitalisti. Andreessen Horowitz poskytol rizikový kapitál vo výške 20 miliónov dolárov a Khosla Ventures až 35 miliónov. Teespring aj investori majú v očiach hviezdny prach, ale čo takýto rast znamená pre megaúspešných predajcov, ako je Williams? Pravdou je, že ľahko získané peniaze sú čím ďalej ťažšie získavateľné.

"Dokázal som zarobiť veľa peňazí z Teespring, ale nemôže to vydržať večne," hovorí Williams. Sám sa plánuje z obchodu stiahnuť už budúci rok. "Do vtedy beriem tisíce vzorov, a zoznamy zákazníkov ako aktíva, ale časom ich odkloním do pasívneho toku príjmov," hovorí. A na otázku, ktoré je jeho najobľúbenejšie tričko len dvihne hlas. "Hej! Ja som obchodník, nevyjadrujem sa k dizajnu, pokiaľ sa predáva."

Súvisiace články

Aktuálne správy