Nálada nemeckých spotrebiteľov sa zhoršila

Ukazovateľ nálady nemeckých spotrebiteľov, ktorý zostavuje agentúra GfK, pre júl oslabil na 10,1 bodu z júnovej úrovne 10,2 bodu

Nemeckí spotrebitelia sa prvýkrát od októbra minulého roka stali opatrnejšími, keďže ich dôveru negatívne ovplyvnilo znepokojenie v súvislosti s vývojom v Grécku. Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK, ktorého výsledky zverejnila vo štvrtok. Ukazovateľ nálady spotrebiteľov, ktorý naznačuje vývoj reálnej súkromnej spotreby v nasledujúcom mesiaci, pre júl oslabil na 10,1 bodu z júnovej úrovne 10,2 bodu. Nenaplnilo sa tak očakávanie analytikov oslovených agentúrou Reuters, ktorí predpokladali, že hodnota indexu sa nezmení.

Podľa Rolfa Bürkla z agentúry GfK sa až doteraz zdalo, že rokovania o nájdení riešenia gréckej dlhovej krízy nebudú mať trvalý vplyv na dôveru, ale odchod Grécka z eurozóny sa teraz stal možným. „To vyvoláva pochybnosti v mysliach spotrebiteľov, pretože dôsledky odchodu Grécka sa v tomto okamihu nedajú predpovedať,“ konštatoval. Dodal pritom, že perspektíva silnejšieho ekonomického rastu v Nemecku za druhý štvrťrok to nemôže vyvážiť.

Prieskum GfK však ukázal, že Nemci sú optimistickejší pokiaľ ide o ich budúce príjmy a to vďaka vysokej zamestnanosti. Podľa agentúry nemeckí zamestnanci môžu v tomto roku očakávať zvýšenie miezd o približne 3 %. Vzhľadom na to, že inflácia je pod úrovňou 1 %, výrazne sa zvýšia disponibilné príjmy. Nemecká ekonomika sa v prvom štvrťroku 2015 zväčšila o 0,3 % a mnohí ekonómovia prognózujú, že za apríl až jún krajina vykáže silnejší hospodársky rast.

Súvisiace články

Aktuálne správy