Už aj anarchisti majú svoju kreditku, s potlačou Sex Pistols

, MarketWatch;ČTK Foto: virgin money

John Lydon kedysi ešte so Sex Pistols spieval o tom, že chce byť antikrist. Ale podpora kreditnej karty asi nebolo to, čo mal vtedy na mysli.

"Pridajte trocha rebelstva do svojej peňaženky, vyberte si jeden z našich návrhov Sex Pistols kreditnej karty oslavuje jednu z najznámejších kapiel Virgin records." Takto nejako znie nový slogan anglickej firmy pre finančné služby Virgin Money. Ponuka je lákavá, 0 % úroková sadzba na saldo prevodov v rámci prvých 60 dní, ale tým to asi končí. Niektoré ďalšie poplatky sú šokujúce asi rovnako, ako samotný prejav punku. Efektívna ročná úroková miera 18,9 %, ak nie je čiastka vrátená každý mesiac, až do 27,9 % pre výber hotovosti a 20,9 % pre prevody.

Značka sa zameriava na starších spotrebiteľov. "Ako človek, ktorý veľa počúval Sex Pistols na strednej a vysokej škole, ma karta určite zaujala," hovorí Matt Schulz, 43, senior analytik z CreditCards.com. "Najskôr som si myslel, že ide o neobvyklú kombináciu: kultové punková kapela a kreditná karta. Realitou však je, že väčšina ľudí, ktorí vyrastali ako fanúšikovia Sex Pistols sú dnes vo veku, kedy najviac míňajú, a teda sú veľmi žiadanými klientmi bánk."

V USA sú brandované kreditné karty a úrokové sadzby na vzostupe, takže je dôležité, aby spotrebitelia splatiť zostatok každý mesiac, než ich prekvapí vyššia sadzba. "Co-brandové karty v podstate zmizli počas Veľkej recesie, ale vrátili sa keď sa ekonomika stabilizovala a ľudia opäť začali míňať. Každý má svoje obľúbené tímy, obchody a kapely, a tieto typy kariet treba brať ako pokus bánk preniknúť k tejto vášni," hovorí Schulz.

Banka zdôvodňuje podobu nových bankových kariet tým, že to bola práve hudobná spoločnosť Virgin Records, ktorá podpísala so skupinou Sex Pistols v roku 1977 jej prvý nahrávaciu zmluvu. "Sex Pistols otriasli spoločenskými konvenciami a spôsoby myslenia, rovnako ako my teraz chceme otriasť britským bankovým sektorom," vysvetlila riaditeľka odboru pre karty vo Virgin Money Michele Greeneová.

Na sociálnych sieťach boli ale reakcia rozpačité aj kritické. "Ako ja neznášam marketing!", "To už naozaj nie je nič sväté?", "Úplná trápnosť!" boli niektoré komentáre ľudí v posledných dňoch.
Priaznivci punku neskrývali svoje rozčarovanie voči Sex Pistols už v roku 2008, keď spevák a hlavné búrlivák niekdajší kapely John Lydon, viac známy pod menom Johnny Rotten, sa objavil v platených televíznych reklamách na istú značku masla.

Mladší ľudia majú ale skôr benevolentný vzťah ku kreditným kartám, možno aj z dôvodu, že sa nemienia nijak zadlžovať. Až 36 % tzv. millenials, dnes vo veku 18 – 29 rokov, podľa štúdie CreditCards.com nikdy nevlastnilo kreditnú kartu. Pre porovnanie je to len 13 % z 30 až 49-ročných (generácia X) a 50 až 64-ročných. Pätnásť percent opýtaných vo veku 65 rokov a viac uviedli, že nikdy nevlastnili kreditku.

Predplatené karty, čo je vlastne alternatíva ku kreditným kartám, sú často zaťažené vysokými  poplatkami. Rôzne celebrity síce prepožičiavajú svoju tvár týmto produktom, ale aj tak je životnosť kariet krátka. Predplatená karta s Magic Johnsonom bola na trh uvedená v roku 2012, o dva roky neskôr skončila. Podobný osud stihol v roku 2010 aj kartu s hrdinkou reality show Kourtney Kardashian, po menej ako mesiaci, po vlne kritiky, ju University National Bank stiahla.

Na Slovensku s podobným pokusom prišla už v roku 2007 ČSOB. Pomocou internetovej stránky si môžete vytvoriť vlastný dizajn platobnej karty s vlastnou fotografiou alebo obrázkom. Informáciu o schválení dostanete elektronicky. Schválený obrázok má pridelené svoje ID.

Súvisiace články

Aktuálne správy