Povinné elektronické schránky pre firmy budú neskôr

Do termínu automatickej aktivácie elektronických schránok si môžu podnikatelia schránky aktivovať dobrovoľne.

Aj keď mali mať právnické osoby automaticky aktivované elektronické schránky na komunikáciu s verejnou správou od začiatku augusta tohto roka, tento termín sa zrejme posunie až do budúceho roku. Ako totiž vyplýva z informácií, ktoré pre portál Podnikam.sk poskytol Ústredný portál verejnej správy, v súčasnosti sa pripravuje novela zákona o e-Governmente, ktorá termín 1. august 2015 pre automatické aktivovanie schránok právnickým osobám predlžuje o jeden rok. "Do termínu povinnej aktivácie je aktivácia schránky na doručovanie dobrovoľná. U fyzickej osoby – podnikateľa je aktivácia elektronickej schránky vždy dobrovoľná," upozorňuje prevádzkovateľ portálu Slovensko.sk Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby.

 

Príslušnú novelu zákona o e-Governmente schválila vláda koncom mája a čoskoro by sa ňou mal zaoberať aj parlament. Zmena v prechodných ustanoveniach novely bola podľa ministerstva financií vykonaná najmä z dôvodu snahy získavať konsolidované údaje o majiteľoch schránok z registra právnických osôb. Jeho spustenie sa totiž očakáva začiatkom roku 2016. "Keďže údaje o majiteľoch schránok sú nevyhnutné na účely riadenia prístupových práv, je vhodné počkať s povinnou aktiváciou do doby, kedy tieto údaje budú dostupné v jednom bode, pri súčasnom zachovaní možnosti dobrovoľnej aktivácie,“ spresňuje ministerstvo financií pre Podnikam.sk.

Elektronickú schránku môžu občania a podnikatelia využívať na prijímanie elektronických dokumentov a elektronických podaní. Elektronická komunikácia pritom nahrádza klasický spôsob komunikácie a je ekvivalentná k podaniam a doručovaniu dokumentov v listinnej forme. Prostredníctvom schránky je možné odosielať a prijímať správy, prijímať notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní. Občanom SR je elektronická schránka zriadená automaticky po dovŕšení 18. roku života. Elektronické schránky fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb boli zriadené ku koncu januára 2014. Pred samotným využívaním schránok si ich musia občania a podnikatelia aktivovať.

Na využívanie elektronickej schránky je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom (tzv. eID kartu), ktorý musí mať aktivovanú online eID funkciu, to znamená, že ku karte musí byť definovaný bezpečnostný osobný kód – BOK kód. Ďalej je podľa portálu Slovensko.sk nevyhnutné vlastniť čítačku kariet, mať inštalovaný príslušný softvér – eID klient a ovládače k čítačke kariet.
Ku koncu mája tohto roka bolo zriadených celkovo viac ako 5,45 milióna elektronických schránok. Schránky sú pritom zriaďované priebežne pre rôzne typy subjektov, ako sú fyzické osoby, právnické osoby a orgány verejnej moci. Elektronické schránky sú súčasťou projektu Elektronické služby spoločných modulov ÚPVS a prístupových komponentov I. a II. Celková výška nenávratného finančného príspevku v týchto projektoch dosahuje takmer 48 mil. eur. Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Súvisiace články

Aktuálne správy