O širokorozchodnej trati rozhodne štúdia realizovateľnosti

Ak štúdia realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak odpadnú ďalšie technické štúdie a práce sa nezačnú. Ako informovala hovorkyňa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho Silvia Belešová, ak štúdia povie, že projekt je uskutočniteľný a financovateľný, tak sa v projektovej príprave bude pokračovať.

O plánovanom predĺžení širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne rozhodne podrobná štúdia realizovateľnosti projektu. Štúdiu dal vypracovať spoločný podnik ruských, ukrajinských, slovenských a rakúskych železníc Breitspur Planungsgesellschaft (Breitspur) so sídlom vo Viedni medzinárodnému konzorciu firiem Valbek, Bernard a Obermeyer. „Ak štúdia nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak do ďalších technických štúdií spoločnosť Breitspur nepôjde a práce sa nezačnú. Naopak, ak výsledok povie, že projekt je uskutočniteľný a financovateľný, tak sa v projektovej príprave bude pokračovať ďalej,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho Silvia

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ruské železnice pred týždňom uzavreli memorandum o spolupráci. Zámerom je rozvoj železničnej tranzitnej prepravy nákladov cez eurázijské dopravné koridory. Memorandum podpísali generálny riaditeľ ŽSR Dušan Šefčík a prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin počas návštevy premiéra Roberta Fica v Moskve. Obe spoločnosti budú pokračovať v príprave projektu širokorozchodnej železnice, vrátane založenia medzinárodného logistického centra. „Naše železničné spoločnosti spolupracujú a budú spolupracovať a zmyslom memoranda je spoluprácu podporiť. Memorandum je teda vo všeobecnej polohe,“ uviedla Belešová. „Naďalej platí, že v súčasnosti prebieha spracovanie podrobnej štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej železnice,“ dodala.

Predseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) a poslanec Európskeho parlamentu Richard Sulík sa nazdáva, že zahraničnopolitické aktivity premiéra Roberta Fica v súvislosti s nedávnou cestou do Moskvy majú znaky reálneho poškodzovania hospodárstva krajiny. „Diskusia o výstavbe tejto trate (širokorozchodnej) trvá už na Slovensku niekoľko rokov a väčšina odborníkov sa vyslovuje proti tomuto projektu. Dôvodom je, že by sa touto traťou obišli slovenské prekladiská v prospech rakúskych a tiež to, že panujú veľké pochybnosti o dostatočnom objeme prepravovaných tovarov, aby bola výstavba širokorozchodnej rentabilná,“ upozornil Sulík.

Tímlíder SaS pre zahraničnú politiku Martin Klus dodal, že financovanie projektu je úplne nejasné a kapacita nákladnej prepravy po železnici cez juh Slovenska je využitá iba na tretinu. Za absolútne neakceptovateľné preto považuje, aby výstavbu širokorozchodnej trate mala financovať SR. Navyše, súčasná geopolitická realita podľa neho zásadne zmenila vzťahy medzi Ruskom, Ukrajinou a Európskou úniou. „Témou dnes nie je otázka, ako zvýšiť objem prepravovaných tovarov z Ázie do Európy, ale naopak otázka ekonomických sankcií a znižovania závislosti Európy na Rusku, na čo nesmie zabúdať ani premiér Fico,“ zdôraznil Klus.

Konzorciom firiem Valbek, Bernard a Obermeyer navrhlo štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate pripraviť za 5,9 mil. eur, najlacnejšie spomedzi štyroch predložených ponúk v tendri. Zastúpenie v konzorciu s rakúskymi a nemeckými partnermi má slovenská firma Valbek, s. r. o., člen skupiny Valbek – EU so sídlom v českom Liberci. Celkové investície do projektu by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur. Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Súvisiace články

Aktuálne správy