Etika a peniaze: Zbierky na operácie sa presúvajú na internet

, The Atlantic Foto:thinkstock

Poisťovňa versus liečebné náklady. Na webe sa objavujú stránky, ktoré pomáhajú zozbierať peniaze na osobné, či dobročinné účely. Nejde pritom o klasický crowdfunding, je to miesto, kde sa ľudia chcú podeliť o svoju tragédiu a zároveň osloviť potenciálnych darcov.

„Myslím si, že sme svedkami vzniku toho, čo sa niekedy nazýva peer-to-peer darcovstvo," povedal Leonard Lee, šéf komunikácie z YouCaring, ktorá stránky s podobným obsahom prevádzkuje. "Nedávate prostriedky organizácii, ktorá potom rozhodne, ako ich využije. Pomáhate konkrétnej osobe a stotožňujete sa s jej potrebami."

Darovanie v prípade lekárskeho crowdfundingu vyžaduje, aby darca pristupoval k príjemcovi o niečo viac intímnejšie a kritickejšie. Veď sa dostáva pred náročnú úlohu výberu, ktorý u niekoho môže vyvolávať prejav bezcitnosti. Ide o porovnávanie, také ako ho poznáme z obyčajných nákupov, tu je ale situácia komplikovanejšia. Kto, zo všetkých tých ľudí, ktorí sa podelili o svoje utrpenie na internete, si najviac zaslúži moje peniaze? A zároveň pochybnosti, kto ma to vlastne láka, ako darcu kliknúť a prispieť?

Ako rastie popularita zdravotníckeho crowdfundingu, čoraz viac sa spomína aj myšlienka takzvanej dokonalej obete. Kto je dnes ten, kto nie je schopný zaplatiť si starostlivosť? Platil si niekedy vôbec zdravotné poistenie? "Sú to väčšinou ľudia, ktorí sú, čo sa týka platieb disciplinovaní, ale žiaľ dostali sa do situácie, ktorá je nad ich možnosti," povedala Margareta Moonová, pediatrička na Johns Hopkins University. "Darcovia prostredníctvom webstránok ale nevedia, či ten, kto žiada o podporu jednoducho nemal na to, aby si platil poistku, alebo je to niekto, kto prehral svoje peniaze na automatoch."

Podľa tejto definície, sú dobre zvládnuté crowdfundingové kampane navrhnuté tak, aby  už v počiatku dávali jasnú odpoveď. Buď sa v príbehu opisujú podrobne problémy  tak, aby si ľudia mohli prečítať neúspešný boj s poisťovňami, alebo sa rozvíja teória „brknúť na city“. Príbeh dieťaťa zarezonuje dôraznejšie ak je plný fotiek, dokonca aj nemocničných.

Rozhodovanie ale nie len na darcoch. Už samotné stránky robia filter, kto bude môcť požiadať o finančné prostriedky a kto nie. Príkladom je prípad zo stránky GoFundMe, ktorá v septembri 2014 vypla fundraising žene pod menom Bailey, ktorá zbierala peniaze na umelé prerušenie. Neplatila si zdravotné poistenie, lebo podľa jej slov komplikácie z "neplánovaného a nečakaného" tehotenstva jej neumožňovali udržať si prácu. Po zastavení zbierky si Bailey mohla ponechať peniaze, ktoré boli do toho momentu darované. "Pre nás je kľúčové, aby sa GoFundMe používalo spôsobom, na ktorý môže byť spoločnosť pyšná," uviedla firma vo vyhlásení. Zastavenie zbierky na potrat vyvolal v USA vlnu diskusií. "GoFundMe je súkromná spoločnosť, a rovnako ako Starbucks, si , môžu prakticky robiť čo chcú," napísala Caitlin Deweyová v The Washington Post krátko po tom, čo sa na stránkach objavili usmernenia, na čo si žiadatelia môžu otvoriť zbierku a na čo nie. "Ale je to určite fascinujúce aby sa zmenili podmienky na stránkach, ktoré sa predtým označovali za platformu pre doslova každého a pre všetko."

Ďalší prípad popisuje transplantáciu kostnej drene. Rodičom v nemocnici oznámili, že transplantácia pre ich syna je veľmi drahá, môže vyjsť aj na viac než milión dolárov, ale vzápätí odporučili fundraising. "Nikdy sme nežiadali nikoho štýlom prosím darujte. Vždy sme hovorili,lájkujte tento príbeh a zdieľajte ho," tvrdia rodičia, ktorým sa tento druh crowdfundingu pozdával viac, ako zbierky v miestnom kostole. "Na konci dňa, človek, ktorý venoval pevnú sumu a potom odišiel daroval len tú sumu. Naopak človek, ktorý nedaruje ani cent, ale šíri informáciu k ďalším 10 ľuďom, a oni ju následne zašlú ďalším 10 ľuďom… Súčet týchto príspevkov bude oveľa vyšší."

Ale potenciál internetu nevie využiť rovnako efektívne každý. Okrem prístupu k internetu musíte mať schopnosti písať pútavo. "Ak sa bude používať crowdsourcing ako náhrada nákladov na zdravotnú starostlivosť za to, čo by mal mať za úlohu dobrý zdravotný systém, potom skutočne hrozí nový zdravotný nepomer," tvrdí Moonová. Podľa nej ale nie je najnaliehavejšia otázka etiky, či nerovnosti, alebo ako si darcovia budú vyberať, koho chcú financovať. V prvom rade si treba zodpovedať otázku, prečo sa vôbec takýto postup ukázal v praxi ako potrebný. "Mám obavy, že sa tým upozorňuje na systém zdravotnej starostlivosti, ktorý nie schopný plniť si svoju úlohu. Ak niekto hľadá spôsob, ako získať peniaze potrebné na liečbu rakoviny, vynára sa otázka, prečo náš zdravotný systém nedokáže zaplatiť potrebnú starostlivosť?" Otázka je korektná, ale ľudia, ktorí hľadajú peniaze na operáciu nemajú priveľa času a dôvery k potrebnej náprave na úrovni vlády, či štátu.

V odporúčaniach, ktoré stránky venujúce sa zbierkam uvádzajú, nájdeme dôležité upozornenie. Mali by ste byť otvorení a úprimní, ostatní to ocenia. Ale na internete predsa chceme dosiahnuť presný opak, súkromie. V tomto prípade ale musia ísť obavy bokom. Úspech kampane môže závisieť od toho, koľko ste ochotní prezradiť zo zdravotnej histórie, finančnej situácie a dokonca aj o genetickej výbave. Tieto informácie ale budú vo virtuálnom svete žiť aj po tom, čo fundraising skončí. V prípade detí chcú mať ich rodičia všetky osobné údaje pod kontrolou, ale takto sa v podstate na web dostanú aj podrobnosti o ich počatí. Týmto spôsobom by sa navždy identifikovali jedinci, ktorí môžu byť v budúcnosti označovaní za chronicky chorých s obmedzeným množstvom finančných prostriedkov.

Oslovený rodičovský pár sa vyjadril, že v ich prípade takýto kompromis stál za to. Podarilo sa im nazbierať okolo 250 000 dolárov na pokrytie nákladov transplantácie a niektorých výdavkov súvisisacich so zdravotnou starostlivosťou. Zároveň sa im podarilo spojiť sa s inými rodičmi po celom svete, ktorých deti mali podobné problémy. V ich prípade sa ale transplantácia kostnej drene ukázala ako neúspešná, pohltila tretinu vyzbieraných peňazí, preto rodina zvažuje ďalšiu. O otvorení novej zbierky ale presvedčená nie je. "Je to ťažké rozhodnutie, získali sme obrovské množstvo skúseností do budúcna, pokiaľ ide o postup s poisťovňami. Už nebudeme ani zďaleka tak zaskočení, ako predtým. Máme pocit, že teraz už budeme vedieť čo máme robiť."

 

Súvisiace články

Aktuálne správy