Tajomstvo miliardového podnikania odhalené: Ponúknite niečo jedinečné

, portfolio Foto:SITA

Ich tržby dosahujú miliardu dolárov, majú už 150 miliónov divákov po celom svete, navyše toto číslo každým rokom rastie o ďalších 15 miliónov. Môže mať za sebou takéto čísla cirkus? Určite, ak sa volá Cirque du Soleil, v preklade Slnečný cirkus.

Súbor v roku 1984 založili Guy Laliberté a Daniel Gauthier. V tom čase Kanada nemá cirkusovú tradíciu. Ale stačilo len pár rokov a ich predstavenia sa stali svetovo preslávené. Sú jedinečný tým, že neponúkajú žiadne čísla, v ktorých by účinkovali zvieratá. Naopak, spoliehajú sa na pohybové nadanie umelcov, akrobatov, žonglérov aj komediantov.

Finančné problémy pri štarte pomohol vyriešiť vládny grant 1,5 milióna dolárov v roku 1983 v rámci pokrytia nákladov na prípravy k oslavám 450. výročia objavenia Kanady slávnym moreplavcom Jacquesom Cartierom. Mesto potrebovalo kultúrny program. Guy Laliberté predstavil návrh novej show pod názvom Cirque du Soleil. Vybraní umelci precestujú celé okolie mesta. Le Grand Tour du Cirque du Soleil bol pôvodne plánovaný ako jednoročný projekt. Po skončení projektu ostáva z vládneho grantu k dispozícii nevyčerpaných 60 000 dolárov. Laliberté sa snaží nájsť financie na ďalší rok. Požiadal o ne kanadskú vládu. Peniaze pomohli zrealizovať nové nápady. K predstaveniu pribudla emotívna hudba, od začiatku až do konca interpretovaná na živo. Herci v predstaveniach hrajú príbeh na pozadí jednotlivých výkonov artistov. Všetko od najmenších detailov, cez rekvizity, kostýmy a techniku je súčasťou príbehu.

V roku 1986 začala mať organizácia Slnečného cirkusu opäť finančné problémy. V Toronte boli predstavenia niekedy obsadené len na 25 %, spoločnosť nemala dosť peňazí na zabezpečenie takej show, ktorá by bola podľa plánov kvality jej tvorcov. Nakoniec ostáva Cirque du Soleil s dlhom 750 000 dolárov. Práve v tomto roku sa mohla spoločnosť veľmi ľahko dostať do krachu. A dnes by sme žiadny Slnečný cirkus nevideli. Samozrejme sa to nestalo. Opäť vláda v Quebecu poskytla skupine okolo Guya Lalibertého podporu a dostatok peňazí na ďalší rok.

Aj v nasledujúcom období bojuje cirkus s finančnými problémami. Privatizácia, autorské práva aj rozkoly v rámci súboru. To však neznamená, že myšlienka nie je životaschopná. Turné Le Cirque Réinvente sa stáva prvým finančne úspešným. Napriek tomu, že práve peniaze spôsobia vážny konflikt a odchod veľkého počtu umelcov, cirkus objavuje nové možnosti ako sú vystúpenia v reštauráciách a nočných baroch. V roku 1990 sa už cirkusové šapitó zväčšilo na 2500 miest, Cirque du Soleil sa objavuje aj v Paríži a Londýne a ďalších viac ako 271 mestách na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy.

V súčasnej dobe sa Cirque du Soleil rozrástol na jednu z najúspešnejších firiem vo svete zábavy, globálne má 4000 zamestnancov a ročné tržby dosahujú viac ako jednu miliardu dolárov.

Podnikanie je založené na troch rôznych druhoch obchodného modelu. V tomto prípade sú to tri druhy predstavení: kasína, klasické turné a arény. Podľa kanadského finančného riaditeľa, Finna  Taylora, vďačí Cirque du Soleil za svoj finančný úspech počas uplynulých 30 rokov, hlavne tomu, že dokázal vytvoriť niečo jedinečné. Spája tradičné prvky s modernými, tým sa podarilo opäť  "objaviť“ žáner zvaný cirkus.

Pri zostavovaní šnúry vystúpení sa spravidla vyhodnocuje okolo 300 potenciálnych lokalít. Pri výbere krajiny a konkrétneho mesta je dôležitým aspektom veľkosť populácie. Rovnako dôležitú úlohu zohráva ekonomická situácia. Ale väčšinou o mieste vystúpenia nakoniec rozhoduje omnoho jednoduchší faktor. Kde je v konkrétnom čase voľná kapacita pre usporiadanie takéhoto podujatia. Taylor tvrdí, že počas turné sa snažia do programu zaradiť toľko miest, koľko je len možné. Zdôraznil však, že vždy venujú náležitú pozornosť pri výbere tomu, aby dokázali ponúknuť primerané predstavenie vhodné pre konkrétny trh. Či sa im to podarí, môžu potvrdiť aj slovenskí návštevníci, súbor sa v arénovej šou Quidam predstaví okrem Bukurešti, Budapešti už čoskoro aj v Bratislave.

Cirque du Soleil neustále rozširuje svoju prítomnosť na rozvíjajúcich sa trhoch, kde sa rast kúpnej sily prejavuje aj zväčšujúcim sa záujmom o ich predstavenia. Zameriavajú sa predovšetkým na dve veľké oblasti, Áziu (Singapur, Thajsko, Malajzia), a na Blízky východ. V týchto oblastiach cirkus spolupracuje s viacerými partnermi. Na čínskej pevnine sa cirkus pomocou miestnych firiem zapája aj do realitného biznisu. Spolupodieľa sa na výstavbe hľadiska pre predstavenia, ktoré by bolo súčasťou relaxačnej štvrti. V roku 2008 skúpili 20 % akcií spoločnosti dve investičné skupiny z Dubaja, aby postavili centrum pre show aj v Emirátoch. Príchodom hospodárskej krízy však výstavbu odložili. Partnerstvo ale nie je ukončené, stále pretrváva, aj keď realizácia  je stále len v prípravnej fáze.

V súčasnej dobe môžu financovať budúce plány spoločnosti aj noví akcionári, na predaj by malo byť ďalších 10 % podielu. Hovorí sa o nových projektoch po celom svete.

Súvisiace články

Aktuálne správy